Színház

Ma senki se nyer

Horváth Péter: Jóccakát

Kritika

Emlékeznek, mikor volt köztársasági elnök Mádl Ferenc? Nos, Orbán Viktor első miniszterelnöksége idején. A díszlet és az időnként felhangzó Ki nyer ma? című rádióműsor szignálja segít behatárolni, hogy a közelmúltban járunk, de az elnök neve az egyetlen konkrét utalás, amelyből kikövetkeztethetjük, milyen évet is írunk (majdnem) pontosan.

A miniszterelnök és a köztársasági elnök személyére a bíró kérdez rá egy gondnoksági perben, amelyben a Keresztes Tamás játszotta skizofrén figuráról kell eldönteni, mennyire ura az éle­tének.

A darab térkép egy nem szokványos családról, amelynek részleteiből mégis sok család magára ismerhet. A szülők művészek, az anya vidéki színésznő, az apa karmester, aki ’56 után börtönbe került, a két fiú pedig intézetbe – mert az anyjuk úgy gondolta, hogy a gyerekek mellett nem tudna játszani. A szabadulás áraként az apa komolyzenét már nem, csak operetteket vezényelhet. A darab jelen idejében a szülők már halottak, de a beteg fiú képzeletébe (az időben ide-oda ugrálva) visszajárnak. Felesége a fiával együtt elhagyta, a testvére próbál gondoskodni róla.

Horváth Péter ismert színpadi szerző, ő jegyzi a Padlás, és részben a Valahol Európában szövegkönyvét. Új, nem titkoltan önéletrajzi elemekből is építkező darabja azonban a korai regényei (Öcsémnek szeretettel, Sosemvolt aranykorunk) világához kapcsolható, csak szereplői közben középkorúak lettek. A darabot Ascher Tamás rendezte. Ősbemutató.

A szöveg a hétköznapi nyelvből építkezik, nem riadva vissza a közhelyes, elcsépelt mondatoktól sem. Pontosságra törekszik, a bírósági jelenet mintha egyenesen egy valós jegyzőkönyvből átemelt kérdéseket tartalmazna. Hétköznapisága kontrasztban áll az operettdalbetétek egészen másfajta, hol édesbús, hol játékos világával. Ez a kontraszt a második felvonásban lesz még erősebb, amikor az állapotrajz elkezd elmozdulni a tragédia felé, elapadnak a mulatságos jelenetek, egyre több lesz az agresszió, a belülről gyötrő kétség és a kifelé fordított indulat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”