Könyv

Sötétben

Cormac McCarthy: Az utas / Stella Maris

  • Pálos György
  • 2023. augusztus 30.

Kritika

Legismertebb regénye, a Nem vénnek való vidék 2005-ben jelent meg, nem sokkal később elkészült a filmes verzió is a Coen testvérek rendezésében.

McCarthy életművében az irodalom és a film természetesen találkozik: a szerző forgatókönyvíróként is dolgozik, és irodalmi munkái vászonra-képernyőre kívánkoznak. Dialógusai életszerűek, szikárak, tömörek és játékosak egyben. Már első művei alapján a kortárs amerikai írók egyik legjelentősebbikeként, az irodalmi műfajok megújítójaként emlegették. A Nem vénnek való vidék modernkori, emblematikus helyszíneken játszódó western, a műfaji szabályok alapján jól beazonosítható figurákkal, ám McCarthy nemhogy romantikus pátoszt nem kínál fel a történet végén, de még a remény lehetőségét sem hagyja meg.

Az út című, posztapokaliptikus korban játszódó 2009-es regény első ránézésre klasszikus sci-fi: amikor már túljutottunk a kataklizmán, apa és fia a túlélés reménytelenségében tartanak dél felé, a kies pusztaságban.

Amennyiben a 2022-ben megjelent Az utast és a Stella Marist a korábbi művek egyenes folytatásaként feltételezzük, kénytelenek vagyunk szembesülni azzal a ténnyel, hogy ez az ikerregény más írásmódot követ. A két könyvben felvázolt világ azonban most is rettentően sötét tónusú.

Az utas megírásába állítólag több mint 50 évvel a megjelenése előtt fogott bele McCarthy. Ez a leghosszabban érlelt, és egyben a legmisztikusabb könyve. Itt radikálisan szakít a történetmesélés műfaji kötöttségeivel, s bár a szöveg nyomokban tartalmaz thrilleres, krimis elemeket, mégsem lehet röviden összefoglalni a szálakat. A regény párhuzamos montázzsal rendel egymás mellé szövegeket, amelyek vagy a „realitásból” táplálkoznak, vagy irracionális félelmekből, szorongásokból. E két világba egy testvérpár szemén át tekinthetünk be; Bobby Western (nomen est omen!) mentőakciókban dolgozó mélytengeri búvár, akit érdekel a fizika, az autóversenyzés, és aggódik a húga életben maradásáért. Ám mivel nincs különösebben világos elképzelése arról, hogy mi végett él e világban, sodródik az eseményekkel. Alicia, a fiatalabb lánytestvér (aki reménytelenül szerelmes Bobbyba) az illúziók és a természetfeletti lények világában élő skizofrén matematikazseni, aki a hozzá „ellátogató” személyiségekkel vitatkozik. Az ő rövidebb fejezetei szubjektív látomásleírások szellemes párbeszédekkel, amelyek látszólagos kontrasztban állnak a báty jeleneteivel.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.