Film

Anyám, Médeia

Saint Omer

Kritika

Médeia és afrikai boszorkányság, Szenegál és Franciaország, anyák és lányok, fehér férfiak és fekete nők, szárazföld, tenger, és az azon való átkelés.

Alice Diop szenegáli-francia dokumentumfilm-rendező első fikciós filmje csupasz és frontális, ravaszul kevesebbnek mutatja magát, mint amit a mélye rejt. A felszínen dokudráma: Fabienne Kabou szenegáli bevándorló valós perét meséli el, aki 2013-ban a tengerparton hagyta csecsemőjét, hogy elragadja a dagály.

A középső réteg metafikció: a film főhőse/narratív origója, Rama (Kayije Kagame), a szenegáli származású, de Franciaországban felnőtt író és irodalomprofesszor részt vesz Laurence Coly (Guslagie Malanda) tárgyalásán, hogy modern Médeia-történetként publikálja Coly ügyének krónikáját.

A filmrendező Alice Diop maga is részt vett Kabou bírósági meghallgatásán. A legmélyebb rétegekben pedig archetipikus motívumok és társadalmi feszültségek örvénye kavarog: a nyugati mitológia összefonódik a szenegáli hiedelemvilággal, a mindennapi rasszizmus nekifeszül a szekuláris egyenlőség és asszimiláció ideáljának, anyák törnek lányaik életére, egyes fekete lányokat elnyelnek, másokat pedig a katedrára emelnek a hullámok (a tenger itt is rettenetes erő, akárcsak a névrokon Mati Diop Az Atlantiak című filmjében).

Rama szenvtelen megfigyelőként érkezik a per helyszínéül szolgáló Saint Omer városába, ám hamar rádöbben, hogy erősebb szálak fűzik a kifürkészhetetlen vádlotthoz, mint eleinte hitte. Laurence szülei óhajának engedelmeskedve hagyja hátra hazáját, hogy Franciaországban tanuljon és szerezzen tiszteletre méltó francia műveltséget. A sajtót lenyűgözi ékesszólása és szofisztikált érvelése; egyedül a boszorkányságra, fekete mágiára való hivatkozásai nem illenek a képbe. Bizarr módon elismeri kislánya megölését, ám ragaszkodik ahhoz, hogy nem volt a maga ura a gyilkosság elkövetésekor; szenegáli nagynénje átkai vették át az uralmat elméje felett. Laurence megpróbáltatásai már Elise születése előtt elkezdődtek. Diplomata apja megtagadja támogatását, mert jogról filozófia szakra vált, professzorai értetlenül állnak azelőtt, hogy afrikai nőként szakdolgozatát az osztrák Wittgenstein filozófiájából írná, viszonyt kezd egy nála harminc évvel idősebb fehér szobrásszal, aki titkolja kapcsolatukat a külvilág előtt. Státuszra, sikerre vágyva érkezik Franciaországba, de „csak” egy kisbabát kap. Anyja a padsorokból követi lánya perét, és arra a legbüszkébb, hogy lánya milyen méltósággal és elegánsan viseli a kihallgatást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)