Tévésorozat

Szökési kísérlet a pokolból

The Woman in the Wall

  • - turcsányi -
  • 2024. február 14.

Kritika

A 2002-es velencei filmfesztiválon jó nagyot szólt a színművészként elismert Peter Mullan rendezése, A Magdolna nővérek – különösen a fődíja. Közelebbről a guta kerülgette tőle a katolikus egyházat, s nem csak az ír leágazását, de magát a Szentszéket is.

Mindennél csak az lett volna pontosabb találat, ha Rómában tartják a világpremiert. A papság vallásgyalázást kiáltott, történészeket vonultatott fel, akik mérsékelt átütő erővel kérdőjelezték meg a film egynémely epizódjának valósághűségét, míg például a Magdolna nővérek s tettestársaik egyik áldozata, bizonyos Mary-Jo McDonagh úgy nyilatkozott, hogy a mű ábrázolta szenvedések valójában eltörpülnek azoktól a kínoktól, amelyeket neki és társnőinek kellett kiállnia a katolikus egyház karmai között.

A zajos premierhez képest tizenegy hosszú esztendőnek kellett eltelnie, amíg Írország miniszterelnöke, Enda Kenny 2013 februárjában a képviselőház színe előtt fennkölt szavakkal megkövette a Magdolna-mosodák rabnőit. (Mondjuk, volt az ilyesmiben praxisa, megválasztásának évében már keményen összeszólalkozott a Vatikánnal a cloyne-i egyházmegyében 19 kisfiú sérelmére elkövetett szexuális erőszak papjainak viselt dolgait illetően. XVI. Benedek volt ekkor a pápa.) A bocsánatkérést pedig állami felelősségvállalás követte, az áldozatok kártérítési igényt nyújthattak be, de a dolog nem ment zökkenőmentesen, jó egy évbe is beletelt, míg az első igénylések rendeződni látszottak.

S itt csatlakozunk a BBC hatrészes drámájához: a napjainkban játszódó The Woman in the Wall hőseinek egy csoportja még mindig azért küzd, hogy fogva tartásuk színhelyét, egy kolostort az állam elismerje ún. Magdolna-mosodának, s ezzel – és némi durván apró betűs részekkel terhelt adminisztrációval – utat nyisson jogos kártérítési igényeik előtt. Bár jelenlétük a színen folyamatos, sorsuk alakulása döntő dramaturgiai jelentőségű, de nem ők a főszereplők…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.