Tévésorozat

Szökési kísérlet a pokolból

The Woman in the Wall

  • - turcsányi -
  • 2024. február 14.

Kritika

A 2002-es velencei filmfesztiválon jó nagyot szólt a színművészként elismert Peter Mullan rendezése, A Magdolna nővérek – különösen a fődíja. Közelebbről a guta kerülgette tőle a katolikus egyházat, s nem csak az ír leágazását, de magát a Szentszéket is.

Mindennél csak az lett volna pontosabb találat, ha Rómában tartják a világpremiert. A papság vallásgyalázást kiáltott, történészeket vonultatott fel, akik mérsékelt átütő erővel kérdőjelezték meg a film egynémely epizódjának valósághűségét, míg például a Magdolna nővérek s tettestársaik egyik áldozata, bizonyos Mary-Jo McDonagh úgy nyilatkozott, hogy a mű ábrázolta szenvedések valójában eltörpülnek azoktól a kínoktól, amelyeket neki és társnőinek kellett kiállnia a katolikus egyház karmai között.

A zajos premierhez képest tizenegy hosszú esztendőnek kellett eltelnie, amíg Írország miniszterelnöke, Enda Kenny 2013 februárjában a képviselőház színe előtt fennkölt szavakkal megkövette a Magdolna-mosodák rabnőit. (Mondjuk, volt az ilyesmiben praxisa, megválasztásának évében már keményen összeszólalkozott a Vatikánnal a cloyne-i egyházmegyében 19 kisfiú sérelmére elkövetett szexuális erőszak papjainak viselt dolgait illetően. XVI. Benedek volt ekkor a pápa.) A bocsánatkérést pedig állami felelősségvállalás követte, az áldozatok kártérítési igényt nyújthattak be, de a dolog nem ment zökkenőmentesen, jó egy évbe is beletelt, míg az első igénylések rendeződni látszottak.

S itt csatlakozunk a BBC hatrészes drámájához: a napjainkban játszódó The Woman in the Wall hőseinek egy csoportja még mindig azért küzd, hogy fogva tartásuk színhelyét, egy kolostort az állam elismerje ún. Magdolna-mosodának, s ezzel – és némi durván apró betűs részekkel terhelt adminisztrációval – utat nyisson jogos kártérítési igényeik előtt. Bár jelenlétük a színen folyamatos, sorsuk alakulása döntő dramaturgiai jelentőségű, de nem ők a főszereplők…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.