Tévésorozat

Szökési kísérlet a pokolból

The Woman in the Wall

  • - turcsányi -
  • 2024. február 14.

Kritika

A 2002-es velencei filmfesztiválon jó nagyot szólt a színművészként elismert Peter Mullan rendezése, A Magdolna nővérek – különösen a fődíja. Közelebbről a guta kerülgette tőle a katolikus egyházat, s nem csak az ír leágazását, de magát a Szentszéket is.

Mindennél csak az lett volna pontosabb találat, ha Rómában tartják a világpremiert. A papság vallásgyalázást kiáltott, történészeket vonultatott fel, akik mérsékelt átütő erővel kérdőjelezték meg a film egynémely epizódjának valósághűségét, míg például a Magdolna nővérek s tettestársaik egyik áldozata, bizonyos Mary-Jo McDonagh úgy nyilatkozott, hogy a mű ábrázolta szenvedések valójában eltörpülnek azoktól a kínoktól, amelyeket neki és társnőinek kellett kiállnia a katolikus egyház karmai között.

A zajos premierhez képest tizenegy hosszú esztendőnek kellett eltelnie, amíg Írország miniszterelnöke, Enda Kenny 2013 februárjában a képviselőház színe előtt fennkölt szavakkal megkövette a Magdolna-mosodák rabnőit. (Mondjuk, volt az ilyesmiben praxisa, megválasztásának évében már keményen összeszólalkozott a Vatikánnal a cloyne-i egyházmegyében 19 kisfiú sérelmére elkövetett szexuális erőszak papjainak viselt dolgait illetően. XVI. Benedek volt ekkor a pápa.) A bocsánatkérést pedig állami felelősségvállalás követte, az áldozatok kártérítési igényt nyújthattak be, de a dolog nem ment zökkenőmentesen, jó egy évbe is beletelt, míg az első igénylések rendeződni látszottak.

S itt csatlakozunk a BBC hatrészes drámájához: a napjainkban játszódó The Woman in the Wall hőseinek egy csoportja még mindig azért küzd, hogy fogva tartásuk színhelyét, egy kolostort az állam elismerje ún. Magdolna-mosodának, s ezzel – és némi durván apró betűs részekkel terhelt adminisztrációval – utat nyisson jogos kártérítési igényeik előtt. Bár jelenlétük a színen folyamatos, sorsuk alakulása döntő dramaturgiai jelentőségű, de nem ők a főszereplők…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.