Film

Teli szájjal nem beszélünk

Halina Reijn: Jókislány

Kritika

Tudjuk, hogy egy nő mindenre képes egyedül, de mi van akkor, ha valamihez mégis férfi kell neki?

Ezzel a – mára lassan tabunak számító – gondolattal borzolja a kedélyeket Halina Reijn filmje, de hogy valódi gondolatébresztés motiválja, vagy csak alibit keres az erotikus thrillerhez, az nem egyértelmű, mivel égető társadalmi problémáját úgy ábrázolja, hogy a gondolkodáshoz szükséges vér a fejünk helyett egész máshova csoportosuljon a film közben.

Romy (Nicole Kidman) óriás techcégének vérprofi vezetője egy állásinterjún megismerkedik a zavarba ejtően fiatal és legalább annyira vonzó Samuellel (Harris Dickinson), majd egy kör kötelező dilemmázás után úgy dönt, lefekszik vele. Mit lefekszik, letérdel, lekúszik, lefetyeli a tejet is a földről, ha a fiú kéri. Sikeres cégvezetőként a gyakornokkal BDSM-et játszani, miközben két szép gyerek és az amúgy fülig szerelmes Antonio Banderas (a férj szerepében) vár otthon, az a hazardírozásnak olyan szintje, amelyre a legnagyobb szerencsejáték-függők is elismerően bólintanának. De hát mit lehet tenni, ha egyszer ez hozza lázba az ember lányát?

A szexuális vágyaikat elnyomni kényszerülő nők himnusza ez a film, kétségtelen, és addig csűri-csavarja a hatalom kérdését, hogy még a #metoo vádakat is meg­ússza valahogy. Lehet itt inspirálódni mindenkinek…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?