Könyv

Zűrzavar és kutakodás

Gerlóczy Márton: Fikció 2. – Az örvény

Kritika

„A dolgok csak egyféleképpen történhetnek, tudniillik, ahogy történtek” – ismételgeti az író szereplője, aki regényt ír az író szereplőjének családjáról, akiknek a nevei és a családtagjainak a nevei tökéletesen megegyeznek a valódi nevükkel. A főhőst ugyanis épp az (és semmi más nem) érdekli, mint az, hogy hogyan is történtek a múltban a dolgok. Mint egy krimiben: a lehetőségek közül ki kell zárni mindent, hogy eljussunk oda, ahogyan az eset valójában történt.

Gerlóczy Márton Fikció című regényfolyamának második kötete is egy nyomozás története (az elsőről lásd: Mese az igazságról, Magyar Narancs, 2021. szeptember 1.). Bár itt nem gyilkosság, épp ellenkezőleg, születés történt, de hogy ki a „tettes”, azt annyira nehéz kideríteni, hogy Columbo hadnagy segítsége is elkél, aki valóban meg is jelenik.

Gerlóczy Márton tehát arról írt regényt, hogy Gerlóczy Márton elmegy a szicíliai Sciclibe, hogy megírja a családjának történetét. Gerlóczy Ferenc apjával, vagyis a nagyapjával akar foglalkozni, hogy végre megbékéljen vele. Márton identitása már eddig is ingoványos talajon állt, gyerekkorában ugyanis elmondták neki, hogy a Váczi Márton nevű férfi, akit apjának hitt, nem a biológiai apja, az igazi apja Gerlóczy Ferenc. A szerző (a főhős) ekkor vette fel a Gerlóczy nevet, és került be ebbe a régi, híres, ahogy ő írja, gúnyosan „izgalmas és érdekes és zseniális” családba. A scicli magányához először Zsófi, a barátnője csatlakozik, akinek a kezét csak akkor akarja megkérni, ha már biztosan képes választ adni a születendő gyerekének, hogy honnan is jött. Aztán a második regény 83. oldalán meglátogatja Kazuhiko, egy japán barátja, akit a Gerlóczy-regények ismerőinek nem kell bemutatni. Itt, ebben a regényben sok funkciója nincs. Ahogy Zsófinak sincs. Ők asszisztálnak „Marcika”, illetve „Martin” identitáskereséséhez.

Az első regény (Katlan) cliffhangerrel ér véget. Egy DNS-vizsgálat eredménye, illetve annak ismertetése tolódik a második regény elejére, és ugyan érdekes fordulat, hogy a minden homályt tisztázni kívánó teszt után szükség van másodikra is, a második eredményének harmadik kötetre tolása már utánlövésnek hat. A történet rendkívül szerteágazó és a szerző eddigi életművének ismerete nélkül e szálak nehezen követhetők. Sok a testvér, szülő, nevelőszülő, nagymama, rokon. Csak apából három van! Az anyai ágról született már regény (Mikecs Anna: Altató), és az sem feltétlenül baj, ha egy identitásörvénybe került ember családjának megismerésekor tengeribetegek leszünk. Gerlóczy jól ír, sokszor. Sokszor hatásosak, viccesek az ismétlésen alapuló mondatai, olykor viszont egyes futamai szóismétlésnek, tautológiának hatnak. „Szófosásnak” inkább nem nevezném ezeket, mindenesetre érdekes, hogy épp ez a sokszor elhangzó szó jellemzi az apját is (vagy azt, akiről kiderül, hogy az apja vagy nem), a szófosó filozófust. De a szerző sokszor humoros is, bár fergeteges humora sajnos ritkábban villan a második kötetben, mint az elsőben. Mindenesetre a fék nélküli biciklin közlekedő anyáról, vagy a választási plakátokat lopó nagybácsiról szóló részek szórakoztatóak. És Gerlóczy leírásai érzékletesek, a századelő hangulatát ugyanúgy képes láttatni, mint a nyolcvanas évekét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.