Törökországi merényletek: Sztambul lázrózsája

  • Dobrovits Mihály
  • 2003. november 27.

Külpol

Két hete szombaton huszonöten, a múlt csütörtökön huszonheten haltak meg négy robbantásos merénylet során Isztambulban. Két zsinagóga és két brit érdekeltség, a főkonzulátus és egy bank épülete vált öngyilkos merénylők célpontjává.

Két hete szombaton huszonöten, a múlt csütörtökön huszonheten haltak meg négy robbantásos merénylet során Isztambulban. Két zsinagóga és két brit érdekeltség, a főkonzulátus és egy bank épülete vált öngyilkos merénylők célpontjává.Nem alkalmi akciókról volt szó. A merénylet elkövetői nem a világpolitika valamely hirtelen fordulatán felindulva cselekedtek, hanem hosszú, többéves előkészítés után. Még akkor is, ha tettük indokaként jól hangzó ürügy a világpolitika némely fordulata. Szó sincs arról, hogy Törökország a jelenlegi iraki amerikai-brit fellépés áldozata lenne, a bombák célpontja a török politikai rendszer, illetve a nyugati világ egésze volt, s mellékszál csupán, hogy a Blair-Bush csúcstalálkozóra sikerült időzíteni a robbantások második fordulóját. A terroristák akkor is lecsaptak volna, ha Bush meg sem támadja Irakot. Az amerikai elnök és iraki akciójának apologétái mindent megtesznek ugyan azért, hogy összemossák az iraki fellépést a "terror elleni háborúval", de a valóságban két háború zajlik - párhuzamosan. Az Egyesült Államok és szövetségesei egyik fronton sem állnak győzelemre.

A "terror elleni háborúban"

azért nem, mivel az amerikai haderő zöme, mindösszesen kétharmada Irakban tartózkodik, s Washington Afganisztánt a NATO-nak, Iránnak és a haduraknak, továbbá a csendesen visszaszivárgó táliboknak engedte át. A Hamíd Karzáj vezette afgán kormányzat saját stratégiai és koncepcionális vereségét ismerte be azzal, hogy az országot iszlám köztársasággá nyilvánította. Pedig Afganisztán továbbra is kulcsország; jelenleg itt bújkál az al-Káida kemény magjának a maradéka.

A szervezet vezetőinek nagy része ugyanis jelenleg az iráni kormány vendégszeretetét kénytelen élvezni, nem éppen önkéntes és baráti alapon. Az Iránban őrizetben tartott vezetők közül a legnagyobb fogás kétséget kizáróan Ajman az-Zaváhirí, a szervezet alvezére és főideológusa, egyúttal a nagybeteg főnök, Uszáma bin Ládin orvosa, de nagyvadnak számít Szulejmán Abú Ghaisz szóvivő, továbbá Szejf al-Ádil (eredeti nevén Muhammad Makkawí) operatív főnök is. A jelentések szerint a lefogottak közt van Uszáma bin Ládin legidősebb fia, Szaad is, bár e hír egyelőre bizonytalan. Irán többször felajánlotta e fejeket Washingtonnak, de nem reagáltak az aján-latra. Teherán a saját jól felfogott érdekében aligha hagyja futni őket, ugyanakkor átvételük esetén Washingtonnak be kellene ismernie, hogy a terrorizmus támogatásával vádolt ország megelőzte őket, valamint át kellene gondolnia a "terrorizmus elleni háború" jelszavát és lényegét; és persze teljesítenie kellene Irán feltételeit is. Utóbbiak közül az egyik, hogy Amerika hagyjon fel az iszlám köztársaság fenyegetésével és kezdjen tárgyalásokat velük, a másik pedig, hogy ejtse az iszlám köztársaság ellen küzdő iráni mudzsáhidok támogatását. Ez kiadós adag oxigénhez juttatná a kifulladóban levő iráni rezsimet, márpedig Amerika most a csendes megfojtásukra játszik. Az egykori Khomeini-kedvenc és kijelölt utód, a jelenleg házi őrizetben levő Ali Montazeri ajatollah már a nyár végén a rezsim kényszerű végéről beszélt. Ugyanakkor Washingtonnak megannyi keserű tapasztalat után be kell látnia, hogy az iszlám kormány gyengélkedése nem jelenti az iráni állam gyen-geségét, s ha megpróbálna vele szemben erőt alkalmazni, könnyen megismétlődhetne Carter elnök kínos emlékű kudarca.

Amennyiben viszont az Al-Kaida központi magja akcióképtelen, joggal tehetjük fel a kérdést:

kik és miképp követik el

a nevében végrehajtott merényleteket? A válasz a szervezet működésének lényegéből következik. Az al-Káida - neve is ezt jelenti - bázis, kiképzést szervez és logisztikai támogatást nyújt azok számára, akik vállalják, hogy részt vesznek a hitetlenek elleni fegyveres küzdelemben. A köré épült hálózatot önálló egységek alkotják, amelyek nem állnak szoros alá- és fölérendeltségi viszonyban az al-Káidával. Elvégre az a bázisuk, és nem a főnökük.

E hálózatos szerkezet alapvető fontosságú, ha a jelenkori szunnita iszlám bármely jelenségét meg akarjuk érteni. A szunnita iszlámnak nincs látható feje, centruma, sőt egységesen értelmezett szabályrendszere sem. A vallás nevében többé-kevésbé bárki felléphet, miközben mindenkire kötelező és szankcionálható rendeletet senki sem adhat ki. Az iszlám világ legtekintélyesebb fóruma, a kairói Al-Azhar mecset kollégiuma minden kérdésről hozhat ugyan döntvényt (fatwá), ennek azonban csak annyiban van súlya, amennyiben a hívők elfogadják. (Ez az instancia már többször elítélte Uszáma bin Ládin "magándzsihádját".) A szunnita iszlámban ráadásul szigorú szabály az eltérő vélemények tiszteletben tartása, ha azok nem kérdőjelezik meg a vallás alapjait. E bázisdemokratikus rend kizárja, hogy az egész iszlám világ nevében bárkivel kötelező érvényű megállapodásokat köthessünk. Sajátos kivétel ebben a tekintetben az Irán által képviselt tizenkettes sía, ahol a Hawza (az ajatollahok és a hodzsatuliszlámok kollégiuma), élén a nagy imámmal, látható szervezetet alkot, de ez a testület sem követ mindig egységes véleményt vagy akaratot.

A szunnita iszlám a kezdetek óta szoros kapcsolatban áll az államhatalommal. Így érthető, hogy a kezdetektől gyakorlattá vált a politikai elégedetlenség vallási útra terelése. A középkorban a síizmus, ma pedig a fundamentalizmus adja meg ennek a kereteit. Bár teológiailag egymással homlokegyenest ellenkező állásponton vannak,

a középkori ún. "túlzó sía",

illetve a mai fundamentalista propaganda pszichés momentumai ugyanazok. Elhitetni a hívőkkel, hogy a jelenlegi vallási és politikai rend hazugság, viszont van egy igazi, "belső" vallás, amely üdvözít, aminek a nevében fel lehet venni a harcot a romlott világgal. Így lesznek a "belső" vallás híveinek első céltábláivá azok, akik bár hívőnek mondják magukat, megalkusznak a korrupt viszonyokkal. A középkori "túlzó sía" messianizmusának mai megfelelője a fundamentalisták számára Szajjid Kutb (1906-1966) "új dzsáhilijja" tana. Ennek értelmében a mai iszlám államok visszasüllyedtek az iszlám előtti pogányság korába, ezért az igazhívőknek nemcsak joguk, de túlvilági boldogsággal kecsegtető kötelességük fellépni ellenük. A fundamentalista közösség ideája az "igazi iszlám", azaz a Próféta és társai medinai közösségének imitációja. Kiválasztottságtudatukat csak erősíti a szunna legortodoxabb jogi iskolája, a hanbali tanítása arról, hogy az ítéletnapon rajtuk kívül mindenki más sorsa csakis a kárhozat lehet. E fundamentalisták nemcsak a mai viszonyokat utasítják el, de el kívánják vetni mindazt a szellemi tőkét is, amit az iszlám világ a fejlődése során felhalmozott. Ebből következően a fundamentalista általában célirányosan cselekvő, de mégis infantilis, egysíkú személyiség, aki nem képes a mai világ komplex kihívásaival szembenézni, helyette valami egyértelmű igazságba szeretne kapaszkodni. Bár fellépésük kétséget kizáróan kiváltja nem kevesek betyárromantikán alapuló szimpátiáját, nyilvánvaló, hogy a sorsuk csak a bukás lehet. Csak az nem mindegy, hogy mikor. Londoni arab források szerint a "szeptemberi események" óta huszonkétmilliárd dollár veszteség érte az arab világot; s a válogatás nélkül ontott ártatlan embervérről még nem is szóltunk.

Törökországban most az iszlám legliberálisabb felfogásának üzent hadat a legarchaikusabb. Bár Recep Tayyip Erdogan kormányának a nemzetközi sajtóban állandó jelzője az "iszlámista", illetve a "mérsékelt iszlámista", az általuk képviselt iszlámfelfogásnak

vajmi kevés köze van

a fundamentalistákéhoz. Sőt, e fundamentalista áramlatok elődjeivel már az Oszmán Birodalomnak meggyűlt a baja. Irtották is őket tűzzel-vassal. A jelenlegi hivatalos törökországi iszlámfelfogásra mi sem jellemzőbb, mint az, hogy az Állami Vallásügyi Főigazgatóság fatwája szerint hölgyek is beállhatnak a közös imán a férfiak imasorába. (Igaz, rögtön akadtak olyan maliciózus mozlimok, akik szerint a férfimosdót is meg kellett volna nyitni a hölgyek előtt.)

A török kormány azonban nem szereti a viccet. Most arra törekszik, hogy egy új minőségű iszlám politikát ismertessen el a világgal: a terroristák pedig épp ez ellen próbálnak fellépni. Bár az elkövetők török állampolgárok voltak, Pakisztánban kaptak kiképzést; s az áldozatok kilétéből is világos, hogy a tervezők nem a törökországi viszonyok között gondolkodtak.

Aki ugyanis ismeri Törökországot, tudhatja, hogy az isztambuli zsinagógák felrobbantásának korántsem lesz mozgósító hatása Izrael ellen. A jelenleg huszonhétezres isztambuli zsidó közösség török történelmi jelkép: annak a hispániai zsidó népességnek a maradványai ők, akiket 1492-ben a katolikus királyok kiűztek, s az Oszmán Birodalom befogadott. A török történelmi köztudatban a tizenhetedik generáció óta ott élő közösség a török nagylelkűség szimbóluma, megbecsült tagjai a gazdasági és újabban a szellemi elitnek. Aki e merényletet kitervelte, az vagy nem tudta, hogy a török nemzeti érzés érzékeny pontját támadta, vagy szándékosan akarta arcul köpni egész Törökországot. E fanatikus merényleteknek egyébként több muzulmán áldozata volt, mint zsidó.

Bár az Isztambult az első világháborúban megszálló britek korántsem örvendenek feltétlen népszerűségnek, a brit főkonzulátus és a HSCB Bank elleni akciót a török közvélekedés egyértelműen Törökország és nem Nagy-Britannia elleni támadásnak fogta fel. Az egyik robbantás a brit főkonzul életét is kioltotta, a huszonhét áldozat többsége mégis török volt, köztük a fiatal és hazájában népszerű tévésztár, Kerem Yilmazer is, aki csak megállt egy piros lámpánál. Az már most tudható, hogy a zsinagógarobbantásokhoz az autókat biztosító és a csütörtöki robbantásokat elkövető két tettes, Azad Ekinci és Peridun Ugurlu Pakisztánban kapott kiképzést. Ekinci korábban a törökországi Hizbullah tagja volt. Mindketten az ország kelei részéből, a zömében kurdok lakta Bingöl tarományból származnak, s a sajtójelentések szerint ide vezetnek a nyomozás szálai is. Az akciókért hivatalosan az al-Káidával kapcsolatban álló Abú Háfiz az-Maszrí Brigádok vállalták a felelősséget, iszlámista website-okon közzétett bejelentésük szerint Roger Short brit főkonzulnak az iszlám elleni harcban szerzett tapasztalatai miatt kellett pusztulnia. A szervezet egyúttal megfenyegette Törökországot is mint a "keresztesek" kiszolgálóját.

A lakosság több helyütt spontán demonstrációkkal adott hangot felháborodásának. Nem tétlenkedtek a hatóságok sem. Már az első napon tizennyolc gyanúsítottat fogtak le. A gaztetteket

formálisan is elítélték

a törökországi iszlám vallási vezetők. A villámlátogatásra érkező Jack Straw brit külügyminiszter, akárcsak Schröder német kancellár vagy Papandreu görög külügyminiszter, kiállt amellett, hogy Törökországnak most már a lehető legrövidebb időn belül az EU-ban a helye. A szolidaritás sajátos kifejezése, hogy az amúgy nyitottsággal és bevándorlópártisággal alaposan aligha gyanúsítható német Bild Zeitung török nyelvű főcímben fejezte ki együttérzését. A merényletek nagy valószínűséggel csak erősítették Törökország és Európa kölcsönös elkötelezettségét. Bár tudható, hogy több kisebb iszlámista csoport áll készen a világi török állam elleni küzdelemre, az is világos, hogy az elmúlt két hét véres eseményei csak tovább növelik az országon belüli elszigeteltségüket.

Dobrovits Mihály

Figyelmébe ajánljuk

Van, aki Debrecenből utazik az Akácfa utcába egy vasárnapi ebédért

„Gondolhatnánk, mi nem vagyunk veszélyben, hiszen csak ételt adunk rászorulóknak, viszont az szúrhatja a hatalom szemét, hogy láthatóvá tesszük a nincstelenség problémáját” — fogalmaz Lánczi Éva, a Heti Betevő csapatának oszlopos tagja és társelnöke. Az egyesület hétről-hétre közel 1000 embernek biztosít neves éttermek konyháján készült vasárnapi ebédet. 

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.