BALATON - Hal a vízben

A Balaton filmeken Kicsit kisebb, kicsit édesebb

Lokál

A balatoni nyár bármely pontjára nagyítva esszenciáját, korképét kapjuk a magyar néplélek reményeinek és vágyainak. Ám akárhogy adjuk össze a főtt kukoricát a vízibiciklivel és az első szerelem mámorával, sehogy sem jön ki, miért is szeretjük ennyire. A magyar filmek is előszeretettel nyúlnak érte.

A modern magyar filmtörténet alkotói mindenkori vágyaikat és félelmeiket projektálták a Balatonra, az aktuális rendszer és hangulat viszonylatában. Makk Károly például az 1955-ös, Rákosi bukása utáni felszabadultságban készült Liliomfiban harsogóan vidám, lelkes képet festett a Balaton-felvidékre. De három évvel és egy levert forradalommal később már a hazai filmek egyik legpesszimistább darabját (Ház a sziklák alatt) helyezte e környezetbe. Kós Ferenc (Görbe János), az öt év távollét után hazatérő volt hadifogoly egy házba kényszerül elhalt felesége után rámaradt, púpos sógornőjével, Terával (Psota Irén) és újdonsült feleségével, a gyönyörű Zsuzsával (Bara Margit). Hármójuk együttéléséből nem fakadhat élhető világ, a helyzet pedig úgy elfajul, hogy csak tragédia képes megoldani. A Badacsony bazaltorgonáinak tövében álló viskóban kibontakozó sötét dráma ordító ellentétben áll a fenséges tájat ábrázoló, gyönyörű nagytotálokkal.

 
Ház a sziklák alatt

A majdnem tíz évvel későbbi Harlekin és szerelmese (rendezte: Fehér Imre) is jó adagot hordoz e kötelező búskomorságból, de már lélektani-realista háttér nélkül; a főszereplőt talán éppen a jólét elviselhetetlen könnyűsége nyomasztja leginkább. Érzékiség és az egyre közelgő szexuális felszabadulás száll a levegőben, a sármos Lint (Bujtor István) vitorlázni viszi a bájos fiatal Harlekint (Sáfár Anikó). A lány szinte reszket a folyton a távolba révedő férfiért, akinek belső vívódásait még a viharba forduló Balaton is nehezen tudja követni. A szerelmesek utazásuk során különböző kalandokba keverednek, főleg a férfi, aki először elsüllyedt német bombát talál, majd szerelmét egy étteremben hagyva, lelki mélybúvárkodás gyanánt magáévá teszi a szenvedő étterem-tulajdonosnőt. A Balatonon bármi megtörténhet!

„Mit értesz politika alatt? Mindent!”

Bacsó Péter Nyár a hegyen című filmje körülbelül ugyanekkor debütált, mégis sokkal több vidámsággal és életrevalósággal szolgált, miközben a kor értelmiségének apró figurácskáit egy használaton kívüli, romos barakkba terelte össze. Egy fiatal művész és tanárnő barátja eldöntik, hogy megveszik a potom összegért kínált tábort, amelyet felújítva műteremként és lakhelyként használhatnak. Pénz híján beszerveznek egy mereven szabálykövető orvost is, és együtt nekilátnak a munkának. A film az egyik szálon a fiatalok jövőbe tekintését példázza, üzenve, hogy a szétcincált múlton is épülhet még szebb jövő: a balatoni kilátás a barakkból is gyönyörű. A másik szálon pedig az orvos és egy régi barátja konfliktusainak exhumálásával az ’56 utáni megosztott társadalomnak igyekszik némi előremutatással szolgálni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?