Séta

Facipők a Grabenen

Magyar zsidó kényszermunkások nyomában Bécsben

Lokál

A magyar holokauszt tragikus eseménysorának egyik jelentőségteljes epizódja volt, amikor 1944 nyarán és őszén 55 ezer magyar zsidót szállítottak Bécs környékére kényszermunkára. Az ő nyomaikat kerestük a császárvárosban, a Wiesenthal Intézet által meghirdetett nyilvános sétán.

Nevezik Bécset a zene fővárosának – Bee­thoven és Mozart, Schubert és Haydn, Mahler és Bruckner tették azzá. Nevezik a barokk fővárosának – Fischer von Erlach palotái, Donner szobrai, Maulbertsch festményei jellemzik igazán. De joggal nevezik a múzeumok fővárosának is – gazdag gyűjteményeiben királyi koronáktól lószerszámokig, a »willendorfi Vénusz«-tól modern művészeti alkotásokig, epheszoszi leletektől űrrakétákig, gótikus gyermekpáncéltól Alt-Wien porcelánokig felsorolhatatlanul sok látnivalót őriznek.

S a magyar turista lépten-nyomon a közös múlt emlékeire bukkan…” Olvashatjuk mindezt a Panoráma útikönyvsorozat Bécsről szóló, eredetileg 1978-ban megjelent kötetében.

Ám a közös múlt emlékei nem minden esetben kellemesek – inkább kínos és nyomasztó momentumok, amelyeket mind az osztrák, mind a magyar emlékezetkultúra kivetett magából. Egy ilyen momentum felgöngyölítésére tesz kísérletet a Wiener Wiesenthal Institut für Holocaust-Studien (VWI), Jüdische Sklaven in einer „judenreinen” Stadt(Zsidó rabszolgák egy „zsidómentes” városban)című projektjével. A nagyrészt Eleonore Lappin-Eppel és Szita Szabolcs korábbi kutatásain alapuló munka, amelynek kidolgozása Kovács Éva, Frojimovics Kinga és az intézetet vezető Béla Rásky nevéhez fűződik, egyfajta topografikus múltfeltárásként áll előttünk. A projekt honlapja (https://ungarische-zwangsarbeit-in-wien.at/)egy interaktív Bécs-térkép, amelyen az 1944–1945-ös történetet magyarázó szövegek, dokumentumok, a túlélők vallomásai és egyéb segédanyagok segítségével ismerheti meg az érdeklődő – igaz, egyelőre csak német nyelven.

 

Bécs zsidó lakosságának megsemmisítése rögtön az Anschluss után megindult. S bár az izraelita polgárok jelentős része el tudott menekülni, még így is 65 ezer bécsi zsidó esett a nácik áldozatául (amire Rachel Whiteread Névtelen könyvtárcímű műve is emlékeztet a Judenplatzon). Freud, Mahler és Schönberg városa 1944-re „zsidómentes” területnek számított, a hátramaradt, mindössze néhány ezer főnyi zsidóság elszigetelve élte mindennapjait. Az egyre nagyobb gondot okozó munkaerőhiány miatt azonban a város náci polgármestere, Hanns Blaschke dolgozókat kérelmezett a Birodalmi Biztonsági Főhivatal (RSHA) vezetőjétől, Ernst Kaltenbrunnertől, aki pedig az éppen Magyarországon tevékenykedő Adolf Eichmannhoz fordult – ezekben a hónapokban zajlott ugyanis a magyarországi zsidóság deportálása, elsősorban Auschwitzba. Az akkor éppen Kasztner Rezsővel tárgyaló Eichmann végül – többek között Kasztner közbenjárására – átirányított (nem mellesleg 100 dollár körüli fejpénzért) több tízezer, már a bevagonírozásra váró magyar zsidót. A főként a bajai, szolnoki, szegedi és debreceni gettókból begyűjtött embereket végül Auschwitz helyett Bécs felé indították el. Ahogyan azt Frojimovics és Kovács többek között az ÉS-ben is megírták(lásd: Holokauszt a császárvárosban,Élet és Irodalom, 2015. december 11.), 1944 nyarán és őszén nagyjából 55 ezer magyar zsidó érkezett a strasshofi elosztótáborba, Bécs mellé. Strasshof valóságos rabszolgapiacként működött a visszaemlékezések szerint, egész Alsó-Ausztria és azon belül Bécs vállalatai, gazdái és iparosai jártak oda ingyenmunkaerőt szerezni. A pontos adatokat – minthogy az SS megsemmisítette a dokumentumokat – nem tudni, de nagyjából 15 ezren kerültek Bécsbe; elegen ahhoz, hogy Eichmannék külön irodát nyissanak miattuk a Castellezgasséban, szintén a 2. kerületben.

Ez volt az a rövid és dicstelen időszak, amikor a bécsi zsidóság tulajdonképpen javarészt magyar vidéki zsidókból állt. Nagy részük iskolákban, munkásszállókon, átmeneti táborokban kapott helyet, rossz körülmények között, folyamatos éhezés és megaláztatás közepette, de itt még mindig elviselhetőbbek voltak a körülmények, mint a koncentrációs táborokban. De ez sem tartott sokáig, mert a front közeledtével sokakat aztán erőltetett menetben vittek tovább távoli, zsúfolt táborokba. A visszaemlékezésekből az is kiderül, hogy Bécsben a sok méltatlanság között emberi pillanatok is akadtak, a zsidóktól elszokott polgárok próbáltak élelemmel, ruhával, néhány jó szóval segíteni nekik, főleg a gyerekeknek. Merthogy a bécsi kényszermunkások jelentős részben – hiszen a munkaképes férfiak többségét a magyar hatóságok már korábban elvitték munkaszolgálatra – nők, gyerekek és idősek voltak. Sokan közülük bejártak a belvárosba dolgozni, villamoson is utaz­hattak, és a városi közkonyhától kaptak ellátmányt. Ma a turisták kedvelt utcája a Judengasse, akkoriban a Bécsi Zsidó Vének Tanácsa ott működő ruharaktára látta el a rongyos, tábori facipőt hordó magyarokat jobb öltözékkel. Nem messze onnan, a Ruprechtsplatzon állt Otto Kisler lakatosműhelye, ahol 1944-ben rövid ideig a battonyai Deutsch Rezső is kényszermunkásként dolgozott. Kisler számos magyar zsidót alkalmazott különböző üzemeiben, és emlékezetes, hogy a nála asztaloskodó zsidó gyerekeket egy alkalommal a Prater híres óriáskerekére is befizette. A háború után Kislert perbe fogták, és többek között a battonyai kényszermunkások vallomása miatt nem ítélték el végül.

A magyar zsidó kényszermunkások tehát egyszerre voltak jelen a belvárosban, és voltak láthatatlanok a bécsi polgárság számára. Észrevették őket ugyan, de tudták, hogy átmeneti jelenségről van szó. Sárga csillaggal megjelölt rongyos alakjuk fel-felbukkant a Burgtól Schönbrunnig mindenfelé, de ennek nem tulajdonított a helyi lakosság különösebb jelentőséget. Ahol ma szelfibottal hadonászó turisták vonulnak nagy csapatokban, a Stephansplatzon, oda jártak patikába – a ma is működő Alte Feldapotheke volt az egyik gyógyszerforrás a számukra. A séta, amit a nyomukban bejárunk, egyszerre hátborzongató és észrevehetetlen – mindenhol megfordultak, és gyakorlatilag semmi sem emlékeztet hajdani jelenlétükre. Csak elszórt apróságok, néhány gyógyszerrecept, ételszámla, munkalap maradt fenn utánuk, ám a kutatók képesek voltak ezekből is viszonylag pontosan rekonstruálni és térképre helyezni a mozgásterüket. A séta az egykori zsidó kórház és a zsidó gyermekkórház érintésével a Duna-csatorna túloldalán ér véget, azon a részen, ahol a mai bécsi zsidó közösség újra élénk életet él.

Az 1978-as Bécs-útikönyv szerzője, Ember Mária arról a lehetséges sétáról, amely a városba hurcolt kényszermunkások nyomait kutatná, nem tesz említést. Annak ellenére, illetve talán éppen azért, mert 1944-ben ő maga is a császárvárosban dolgoztatott magyar zsidó gyerekek egyike volt.

 

Séta Bécs 1. és 2. kerületében az 1944-ben Bécsbe hurcolt magyar zsidók emlékére, szeptember 25.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.