helyrajzi szám

Fehér úti víztorony

Lokál

Budapesten legalább három olyan víztorony van – a margitszigeti, a svábhegyi és az újpesti –, amelyek közül bármelyiket örömmel befogadná egy látványosságokban szegény település.

Mindhárom a tízes évek elején, 1911–1912-ben épült, de ugyanekkor adták át azt a tornyot is az Örs vezér teréhez közel, a Fehér úton, amely szinte mindenben eltér a felsoroltaktól. A margitszigeti víztoronyról azt írták megnyitása idején, hogy „olyan karcsúságban tartották, amellyel teljesen elvették annak kolosszus jellegét”, az újpesti egyből a város szimbóluma lett, a Fehér útiról legfeljebb azt írhatták volna, hogy lapos és robusztus, építésekor nem bajlódtak felesleges látványelemekkel, művészkéz nem érintette. Mégis páratlan emlékműként tekinthetnénk rá, mivel ez az egyetlen megmaradt építészeti emléke a hazai repülés hőskorának.

A víztorony környéke, a Kerepesi út–Fehér út–Éles sarok által határolt terület a századfordulón lovassági gyakorlótér volt, de a honvédség 1909-ben megengedte a Magyar Aero Clubnak, hogy itt építse fel első repülőterét. A területet nem hivatalosan Rákosmezőnek nevezték, ám arra senki nem vett volna mérget, hogy itt rendezték a híres középkori országgyűléseket is. A megnyitóünnepségen, 1909. október 17-én a világ leghíresebb pilótája, Louis Blériot volt a főszereplő, aki pár hónappal korábban átrepülte a La Manche-csatornát. Blériot Rákosmező egén sem vallott szégyent, műsorával nemcsak a nézősereget nyűgözte le, de a sajtó képviselőit is. „A kultúrérzések legnagyobbja: a bizonyosság, hogy repülni tudunk. (…) Talán úgy, mint a legendás turulmadár, amelynek gondolkodó feje van, vezérlő lelke, parancsoló akarata. Valamikor elhozta ezt az árva nemzetet messze Ázsiából, s ezer veszedelmen keresztül új hazába vezette” – írta Az Ujság tudósítója, és a hős francia repülésétől megrészegülve jutott arra a következtetésre, hogy „itt van újra a Turul, a honalapító madár, amely új hazába vezeti az emberiséget”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.