helyrajzi szám

Fekete-fehér óvoda

Lokál

Fedezzük fel!

„A Lágymányosi Óvoda egy székhellyel és két telephellyel rendelkező intézményegységet foglal magában. Közös célunk, hogy a szakmai kihívásnak megfelelően, azonos esélyek megteremtése mellett, azonos minőségelvű értékrendet alakítsuk ki, hogy óvodáinkat továbbra is kedveljék legfontosabb partnereink, a gyermekek és szüleik” – olvasható a XI. kerületi óvoda honlapján, bár a nyelvezet alapján inkább egy termékforgalmazó ismertetője ugrik be. A telephely elnevezés is megtévesztő, de szerencsére nem a gyerekek raktározásáról van szó; a telephelyek a Csicsergő és a Nyitnikék nevezetű óvodákat jelentik, míg a főnökség is külön óvodában, a Bogdánfy utca 1/B szám alatt van, amelyet jelenleg úgy hívnak: Székhely Óvoda. Korábban Fürkész volt a neve, még korábban pedig Fekete-fehér. Amikor 1971-ben átadták, már az egész ország ismerte, ugyanis egy tévévetélkedő eredményeként született.

A Magyar Televízió 1968. december 13-tól sugározta a Fekete-fehér, igen-nem című műsorát, amelyben budapesti kerületek nagy létszámú csapatai mérték össze tudásukat elsősorban helytörténeti témájú kérdésekben. De a játék lebonyolítása nemcsak szimpla kérdezz-felelek alapon történt. „Gyerekkorunk egyik kedvelt játékát idézi, mégsem fog hasonlítani ahhoz. Ebben az esetben a fekete-fehér a sakktábla figuráit jelenti majd” – kezdte beharangozóját a Magyarország című hetilap 1968 novemberében, hozzátéve, hogy a főváros 22 kerületének színeiben a legjobb hazai sakkozók ülnek a táblához, „hogy lépé­seik nyomán vetődjön fel egy-egy kérdés”. A legnagyobb szenzációt mégis az jelentette, hogy a főnyeremény egy bölcsőde volt – ez később óvodára változott –, ami világviszonylatban is példátlannak volt mondható.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)