Épített környezeti nevelés az élhetőbb terekért

Lehet itt pancsolni?

Lokál

Szabad-e fürdeni a szökőkútban? Mitől jó egy iskolaudvar? Milyen érzés budainak vagy csepelinek lenni? A kultúrAktív nevű civil szervezet célja a fiatalok érzékenyítése az épített környezet iránt.

„Az ArchiKids programban az idén a Gellért tér környékét jártuk be a gyerekekkel – idézi fel Guba Anna pedagógus, a kultúrAktív alelnöke –, megnéztük Cseh Tamás szobrát, és beszélgettünk a földbe vésett árnyékképről, ami a zenész életében fontos szerephez jutott indián kultúrát szimbolizálja. Ezután a gyerekek is a földre rajzolhatták a nekik fontos dolgokat. Aztán átmentünk a Forrásházhoz, ahol kaptak papírt, zsír­krétát, és lesatírozhatták a falakat díszítő domborműveket – ezt borzasztóan élvezték. Majd felmentünk a Sziklakápolnához, ahol egy új perspektívából, felülről tudtunk ránézni a tájra, és a gyerekek az ott található tárgyakból megpróbálták leképezni a látottakat. Az épített környezeti nevelésben a cselekvő megismerés a fontos, a játék, az alkotás, és ezeken keresztül a kapcsolódás.”

 

Van beleszólásuk

Az épített környezeti nevelés viszonylag friss pedagógiai irányzat, amelyet a felgyorsult urbanizációs folyamatok hívtak életre. A kapcsolat az épített környezettel már az egészen kicsi gyerekek szocializációs és kognitív fejlődésére is hatással van, így a módszer elsődleges célja, hogy életkornak megfelelően segítsen tudatosítani a kapcsolódási módokat. A puszta megismerés azonban csak az első lépés, eszköz ahhoz, hogy a gyerekek magabiztosan tájékozódjanak, és később bele is szóljanak környezetük alakulásába.

Az elmúlt években rengeteg környezetpszichológiai kutatás bizonyította, hogy tereink jellegzetességei a mentális állapotunkra vagy a teljesítményünkre is hatással lehetnek. Egy osztályterem kialakítása befolyásolja a diákok tanulmányi eredményeit, egy konferenciaterem elrendezése meghatározhatja a hozzászólások számát, egy park szerkezete hatással van arra, hogy mennyire szívesen próbálunk ki spor­tokat, a városfejlesztési megoldások meghatározhatják a bűnözés mértékét. Ha elkezdünk gondolkodni a minket körülvevő terekről, azzal az első lépést megtesszük egy újfajta állampolgári tudatosság felé, amely végül a mi igényeinket szolgáló épített környezethez és tudatosabb térhasználathoz vezethet. A kultúrAktív tapasztalatai szerint ez a legtöbb felnőtt számára is újdonság.

„Az Urbanity társasjátékot 2015 óta fejlesztjük, ebben hétköznapi városi szituációkról vitázunk a járókelőkkel” – mondja Szilágyi-Nagy Anna, a kultúrAktív elnöke. „Akár egy olyan egyszerű kérdésre is, mint az, hogy lehet-e fürödni a szökőkútban, rengetegféle választ szoktunk kapni. Mi a helyzet akkor, ha díszszökőkútról van szó, vagy ha hőségriadó van? Pancsolhat-e egy kisgyerek, higiénikus-e a víz? Erről másképpen gondolkodik egy budapesti vagy egy törökbálinti, más szabályok érvényesek a különböző mikroközösségekben.”

Miközben hajlamosak vagyunk úgy tekinteni az épített környezetre, mint eleve adott, kizárólag felülről meghatározott állandóra, az elemző, problémameg­oldó gyakorlatok rávezetik a gyerekeket, hogy az épített környezetet a társadalom, a tágabb és szűkebb közösségek igényei formálják, ezekben a folyamatokban pedig akár ők is részt vehetnek – még akkor is, ha történetesen háromévesek.

Amikor a tereinket alakítjuk, valójában figyelmen kívül hagyjuk a közösség jó egynegyedének véleményét, hiszen az emberiség mintegy 26 százaléka 15 év alatti. „Mi történne, ha a gyerekekkel terveztetnénk meg a városainkat?” – teszi fel a kérdést Mara Mintzer várostervezési szakember. A coloradói Growing Up Boulder programban 2012 és 2014 között 200 fiatallal dolgoztak együtt óvodásoktól gimnazistákig a Boulder városában található egyik park átalakításán, hogy aztán a gyerekek ötletei közül több ténylegesen meg is valósuljon. A közös munka során először intézményekbe látogattak, ahol prezentálták a gyerekeknek az átalakításra szoruló park problémáit. Ezután arra kérték őket, osszák meg a saját ötleteiket, majd közösen is ellátogattak a parkba, ahol a gyerekek fényképezőgéppel rögzítették a nekik tetsző és nem tetsző részleteket. A nagyobbak az interneten kutattak hasonló területekről és problémákról, majd várostervezőket hívtak az osztályokba, és közösen gondolkodtak innovatív megoldásokon. Négy évvel később több, gyerekek által javasolt ötlet is megvalósult: kiépítették a parkot átszelő patak partját, hogy a gyerekek biztonságosan közelíthessék meg a vizet, illetve korcsolyapályát és bicikliutat alakítottak ki.

Guba Anna is megerősíti, hogy a környezeti nevelés fontos célja, hogy a gyerekek tudatosítsák, nekik is van beleszólásuk a környezetük alakításába: „Az Alakítsd az iskolád nevű projektünkben az iskolaudvar fejlesztésébe vonjuk be a diákokat. A gyerekeknek érezniük kell, hogy számít a véleményük, és hogy a döntéseik nyomán úgy formálódnak a tereik, hogy azokban tényleg jól érezhessék magukat.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.