helyrajzi szám

Otthon Áruház

Lokál

Miután 1948-ban az áruházakat is államosították, nagyjából megszűnt az áruválaszték, és hiánycikké vált egy sor olyan hétköznapi tárgy – a tűzkőtől a harisnyáig –, amelyekről senki nem gondolta, hogy valaha hiányozhatnak a boltok polcairól.

Noha a korszak népszerű operettfilmjében, az Állami Áruházban azt látjuk, hogy minden kapható, és a szocializmusban nem verik át a vevőket, a nézők ezt ugyanúgy viccnek tekintették, mint Latabár Kálmán poénjait.

Nem véletlen, hogy az 1956 utáni konszolidáció egyik legfontosabb elemének az áruhiány megszüntetését tekintették, amit – bizonyos mértékig – sikerült is elérni a hatvanas évek elejére. Továbbra is hiánycikknek számított egy csomó minden, de a választék bővült, és hamarosan már a specializálódás jegyében szervezték át a régi áruházakat és nyitották meg az újakat. A legnagyobb feltűnést a Rákóczi út 74–76. szám alatt, a korábbi Magyar Divatcsarnok helyén létesült Otthon Áruház keltette, amely 1961 őszén nyílt meg. „Hazánkban most létesítenek először ilyen típusú áruházat. (…) Aki a lakását kívánja berendezni, mindent egy helyen megtalálhat: háztartási cikkeket, fa- és vasárut, edényeket, üveget és porcelánt, különböző műanyagokat, elektromos háztartási cikkeket, hőelektromos készülékeket, világítás-felszereléseket, lakástextilt és bútort árusítanak itt” – sorolta a Népszabadság tudósítója, kiemelve azt, hogy az áruház 200 alkalmazottat foglalkoztat, és naponta „körülbelül 30–40 vagon árut értékesít”. E döbbenetes mennyiség leginkább abból adódott, hogy az Otthon elsősorban bútoráruházként működött, pontosabban az egyetlen áruházként, ahol bútort is árultak. A specializálódás jegyé­ben a többi áruházban ugyanis megszüntették bútorkereskedelmet.

Ám az Otthon Áruház fénykora csak a hatvanas évek végéig tartott. Már 1968-ban arról cikkeztek, hogy nagyobb bútoráruházra lenne szükség, 1974-ben meg is nyílt a hatalmas és ultramodern Domus a Róbert Károly körúton, így az Otthon Áruház egy csapásra unalmas lakberendezési bolttá változott, majd megkezdődött hosszú agóniája, amely az ezredfordulóig tartott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.