helyrajzi szám

Sportlovas

Lokál

A budapesti metró építkezése 1950-ben kezdődött, első szakaszát azonban csak 1970-ben adták át.

De nem azért, mert húsz éven át fúrták volna az alagutat. Az építkezést négy év után leállították, és csak a hatvanas évek közepén folytatták. Az 1954-es leállás oka a túlzott költekezés volt, a metró a Rákosi-korszak legdrágább beruházásaként nem csak közlekedési eszköznek és atombunkernek épült, az eredeti tervek szerint a szocialista realista művészet kiteljesedését is szolgálnia kellett volna. Ennek jegyében tervezték meg az állomásokat, amelyek közül azonban csak a Kerepesi út és a Hungária körút sarkán lévő Népstadion elnevezésű végállomást tudták felépíteni. A két, bizánci jellegű kupolás csarnokból álló építményt 1968-ban bontották le, ám azt nem sejtette az utazóközönség, hogy a tervezők az enteriőrt illetően nemcsak pénztárfülkékben és trafikokban gondolkodtak, hanem mindenféle műalkotásokban is. Már 1950-ben pályázatot hirdettek, s egy év múlva a Szabad Művészet című folyóiratban mutatták be a győztes pályaműveket, két évvel később pedig a Magyar Építőművészet már kifejezetten a Népstadion végállomás „képzőművészeti díszítéséről” jelentetett meg tanulmányt. „A kettős állomásépület közötti hatvanméteres díszudvar közepén szökőkút áll, s az épületek közti lépcsőfeljárókat hat 2,70 méter magas sportszobor díszíti: Fekete Géza Ökölvívója, Ferenczy Béni Úszónője, Grandiner Jenő Súlydobója, Kamocsai István Vívója, Kocsis András Teniszezőnője és Ungvári Lajos Labdarúgója. A szobrok a lépcsőfeljáratok párkányán állnak. A széles lépcsőfeljárat két végére egy-egy lovas szobor kerül, Pátzay Pál és Szabó Iván alkotása” – sorolták a szobormodellekkel illusztrált írásban, mivel azt álmukban sem gondolták, hogy a metróépítést hamarosan leállítják. De a műalkotások így is elkészültek. Nem tudni, hogy pontosan mikor születtek a tanulmányban felsorolt szobrok és hol tárolták azokat, ám az bizonyos, hogy a hatvanas évek végéig sikerült az összeset felállítani egymástól távol eső közterületeken. A sportolószobrok egyik fele az almásfüzitői sportpálya kapuoszlopaira került, a másik a dunaújvárosi strandra, Szabó Iván lovas szobrát pedig előbb az Albertirsai úti galopp-pálya (ma Kincsem Park) közelében, a jelenlegi Hungexpo területén helyezték el, majd 1972-ben Kiskunhalasra szállították, és azóta is ott látható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.