Máris tiltakozást szült Michael Jackson életrajzi filmje

  • narancs.hu
  • 2023. február 8.

Mikrofilm

A Neverland elhagyása című leleplező dokumentumfilm rendezője kikelt a készülő mozi ellen.

A 2018-as Bohém rapszódia sikere után valóságos zenés életrajzifilm-reneszánsz indult: ott volt Elton John és a Rocketman; Whitney Houston és az I Wanna Dance With Somebody; de hamar elkezdtek dolgozni egy Boy George- és egy Bob Dylan-biopicen is. Szintén az elsők között csaptak le Michael Jackson életének történetére, ám ugyanebben az évben, 2019-ben mutatták be a Neverland elhagyása című kétrészes dokumentumfilmet, ami addig nem látott, sokkoló őszinteséggel igyekezett igazolni a már korábban is felmerült pletykákat, miszerint az énekes neverlandi birtokán gyerekeket molesztált.

A doku hatalmas vihart kavart, és úgy tűnt, a pop királyának mítosza is beleremeg. Ám Jacksont végül nem sodorta el az eltörléskultúra: számait ugyanúgy játsszák a rádiók, halála óta pedig rendszeresen ott van a legjobban kereső elhunyt világsztárok között, tavaly például 75 milliós bevétellel a hetedik helyen, ráadásul nem álltak le filmjének munkálatai sem. Sőt, megtalálták a főszereplőt is: Jacksont saját unokaöccse, a 27 éves Jaafar Jackson alakítja majd, akinek ez lesz az első filmszerepe. A mozi mögött természetesen a Bohém rapszódia producerei állnak, a rendező pedig az az Antoine Fuqua lesz, akit szemmel láthatóan kevésbé zavar, ha ellentmondásos figurával van dolga. Legutóbbi filmje az Emancipáció volt, az a történelmi dráma, amellyel Will Smith igyekezett egy évvel híres pofonja után visszatérni az Oscar-gálára. 

A készülő életrajzi film ellen a már emlegetett Neverland elhagyása rendezője, Dan Reed kelt ki egy, a The Guardianban megjelent véleménycikkben. Írásában felhívta a figyelmet, hogy bár Jacksont felmentették a vádak alól, ő továbbra is meg van győződve bűnösségében: mint írja, a szexuális ragadozók rendszerint saját bűvkörükbe vonják áldozataikat, elérik, hogy azok beléjük szeressenek. Épp ezért gyakran maguk az áldozatok védik meg az elkövetőket, ahogy történt az Jackson esetében is. Wade Robson ugyanis a 2005-ös gyerekmolesztálási ügyben kiállt Jackson mellett, akit ennek köszönhetően felmentettek. Évekkel később, a dokumentumfilmben azonban bevallotta, hogy hazudott a bíróságon, az énekes ugyanis valóban zaklatta őt. Reed kritizálta a médiát és a híradásokat is, amelyek örömmel fogadták a készülő életrajzi filmet. „A film bejelentését követő felháborodás hiánya bizonyítja, hogy Jackson csábereje a mai napig létező erő, amely a síron túlról is hat. Úgy néz ki, a sajtó, a rajongók és azok az idősebbek, akik Jacksont szeretve nőttek fel, hajlandóak félretenni a gyerekekkel való egészségtelen kapcsolatát a zenéje miatt” – fogalmazott. Cikkében külön kérdést intézett a biopic készítőinek is: „Hogyan mutatjátok be azt a pillanatot, amikor Jackson, a felnőtt, 30-as éveiben járó férfi megfogja egy kisgyerek kezét és a fürdőszobába vezeti? Hogyan jelenik majd meg, mi történt ezután? Azzal, hogy félresöpritek azt a kérdést, miért aludt Jackson előszeretettel fiatal fiúkkal, üzenetet közvetítetek több millió, gyerekmolesztálást elszenvedett áldozatnak. Azt az üzenetet, hogy ha a pedofil elég gazdag és híres, a társadalom megbocsát neki.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.