Máris tiltakozást szült Michael Jackson életrajzi filmje

  • narancs.hu
  • 2023. február 8.

Mikrofilm

A Neverland elhagyása című leleplező dokumentumfilm rendezője kikelt a készülő mozi ellen.

A 2018-as Bohém rapszódia sikere után valóságos zenés életrajzifilm-reneszánsz indult: ott volt Elton John és a Rocketman; Whitney Houston és az I Wanna Dance With Somebody; de hamar elkezdtek dolgozni egy Boy George- és egy Bob Dylan-biopicen is. Szintén az elsők között csaptak le Michael Jackson életének történetére, ám ugyanebben az évben, 2019-ben mutatták be a Neverland elhagyása című kétrészes dokumentumfilmet, ami addig nem látott, sokkoló őszinteséggel igyekezett igazolni a már korábban is felmerült pletykákat, miszerint az énekes neverlandi birtokán gyerekeket molesztált.

A doku hatalmas vihart kavart, és úgy tűnt, a pop királyának mítosza is beleremeg. Ám Jacksont végül nem sodorta el az eltörléskultúra: számait ugyanúgy játsszák a rádiók, halála óta pedig rendszeresen ott van a legjobban kereső elhunyt világsztárok között, tavaly például 75 milliós bevétellel a hetedik helyen, ráadásul nem álltak le filmjének munkálatai sem. Sőt, megtalálták a főszereplőt is: Jacksont saját unokaöccse, a 27 éves Jaafar Jackson alakítja majd, akinek ez lesz az első filmszerepe. A mozi mögött természetesen a Bohém rapszódia producerei állnak, a rendező pedig az az Antoine Fuqua lesz, akit szemmel láthatóan kevésbé zavar, ha ellentmondásos figurával van dolga. Legutóbbi filmje az Emancipáció volt, az a történelmi dráma, amellyel Will Smith igyekezett egy évvel híres pofonja után visszatérni az Oscar-gálára. 

A készülő életrajzi film ellen a már emlegetett Neverland elhagyása rendezője, Dan Reed kelt ki egy, a The Guardianban megjelent véleménycikkben. Írásában felhívta a figyelmet, hogy bár Jacksont felmentették a vádak alól, ő továbbra is meg van győződve bűnösségében: mint írja, a szexuális ragadozók rendszerint saját bűvkörükbe vonják áldozataikat, elérik, hogy azok beléjük szeressenek. Épp ezért gyakran maguk az áldozatok védik meg az elkövetőket, ahogy történt az Jackson esetében is. Wade Robson ugyanis a 2005-ös gyerekmolesztálási ügyben kiállt Jackson mellett, akit ennek köszönhetően felmentettek. Évekkel később, a dokumentumfilmben azonban bevallotta, hogy hazudott a bíróságon, az énekes ugyanis valóban zaklatta őt. Reed kritizálta a médiát és a híradásokat is, amelyek örömmel fogadták a készülő életrajzi filmet. „A film bejelentését követő felháborodás hiánya bizonyítja, hogy Jackson csábereje a mai napig létező erő, amely a síron túlról is hat. Úgy néz ki, a sajtó, a rajongók és azok az idősebbek, akik Jacksont szeretve nőttek fel, hajlandóak félretenni a gyerekekkel való egészségtelen kapcsolatát a zenéje miatt” – fogalmazott. Cikkében külön kérdést intézett a biopic készítőinek is: „Hogyan mutatjátok be azt a pillanatot, amikor Jackson, a felnőtt, 30-as éveiben járó férfi megfogja egy kisgyerek kezét és a fürdőszobába vezeti? Hogyan jelenik majd meg, mi történt ezután? Azzal, hogy félresöpritek azt a kérdést, miért aludt Jackson előszeretettel fiatal fiúkkal, üzenetet közvetítetek több millió, gyerekmolesztálást elszenvedett áldozatnak. Azt az üzenetet, hogy ha a pedofil elég gazdag és híres, a társadalom megbocsát neki.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.