Máris tiltakozást szült Michael Jackson életrajzi filmje

  • narancs.hu
  • 2023. február 8.

Mikrofilm

A Neverland elhagyása című leleplező dokumentumfilm rendezője kikelt a készülő mozi ellen.

A 2018-as Bohém rapszódia sikere után valóságos zenés életrajzifilm-reneszánsz indult: ott volt Elton John és a Rocketman; Whitney Houston és az I Wanna Dance With Somebody; de hamar elkezdtek dolgozni egy Boy George- és egy Bob Dylan-biopicen is. Szintén az elsők között csaptak le Michael Jackson életének történetére, ám ugyanebben az évben, 2019-ben mutatták be a Neverland elhagyása című kétrészes dokumentumfilmet, ami addig nem látott, sokkoló őszinteséggel igyekezett igazolni a már korábban is felmerült pletykákat, miszerint az énekes neverlandi birtokán gyerekeket molesztált.

A doku hatalmas vihart kavart, és úgy tűnt, a pop királyának mítosza is beleremeg. Ám Jacksont végül nem sodorta el az eltörléskultúra: számait ugyanúgy játsszák a rádiók, halála óta pedig rendszeresen ott van a legjobban kereső elhunyt világsztárok között, tavaly például 75 milliós bevétellel a hetedik helyen, ráadásul nem álltak le filmjének munkálatai sem. Sőt, megtalálták a főszereplőt is: Jacksont saját unokaöccse, a 27 éves Jaafar Jackson alakítja majd, akinek ez lesz az első filmszerepe. A mozi mögött természetesen a Bohém rapszódia producerei állnak, a rendező pedig az az Antoine Fuqua lesz, akit szemmel láthatóan kevésbé zavar, ha ellentmondásos figurával van dolga. Legutóbbi filmje az Emancipáció volt, az a történelmi dráma, amellyel Will Smith igyekezett egy évvel híres pofonja után visszatérni az Oscar-gálára. 

A készülő életrajzi film ellen a már emlegetett Neverland elhagyása rendezője, Dan Reed kelt ki egy, a The Guardianban megjelent véleménycikkben. Írásában felhívta a figyelmet, hogy bár Jacksont felmentették a vádak alól, ő továbbra is meg van győződve bűnösségében: mint írja, a szexuális ragadozók rendszerint saját bűvkörükbe vonják áldozataikat, elérik, hogy azok beléjük szeressenek. Épp ezért gyakran maguk az áldozatok védik meg az elkövetőket, ahogy történt az Jackson esetében is. Wade Robson ugyanis a 2005-ös gyerekmolesztálási ügyben kiállt Jackson mellett, akit ennek köszönhetően felmentettek. Évekkel később, a dokumentumfilmben azonban bevallotta, hogy hazudott a bíróságon, az énekes ugyanis valóban zaklatta őt. Reed kritizálta a médiát és a híradásokat is, amelyek örömmel fogadták a készülő életrajzi filmet. „A film bejelentését követő felháborodás hiánya bizonyítja, hogy Jackson csábereje a mai napig létező erő, amely a síron túlról is hat. Úgy néz ki, a sajtó, a rajongók és azok az idősebbek, akik Jacksont szeretve nőttek fel, hajlandóak félretenni a gyerekekkel való egészségtelen kapcsolatát a zenéje miatt” – fogalmazott. Cikkében külön kérdést intézett a biopic készítőinek is: „Hogyan mutatjátok be azt a pillanatot, amikor Jackson, a felnőtt, 30-as éveiben járó férfi megfogja egy kisgyerek kezét és a fürdőszobába vezeti? Hogyan jelenik majd meg, mi történt ezután? Azzal, hogy félresöpritek azt a kérdést, miért aludt Jackson előszeretettel fiatal fiúkkal, üzenetet közvetítetek több millió, gyerekmolesztálást elszenvedett áldozatnak. Azt az üzenetet, hogy ha a pedofil elég gazdag és híres, a társadalom megbocsát neki.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.