„Ne próbáljatok egyszerre két farkat szopni” – kikelt a rendező a stúdiók gyakorlata ellen

  • narancs.hu
  • 2022. október 20.

Mikrofilm

Nem mindenkinek tetszik, hogy egyre gyakrabban mutatják be a filmeket egy időben online és a mozikban.

A tengerentúlon a bevételi listákat épp A Halloween véget ér című horrorfilm uralja, melyet a Universal stúdió egyszerre indított el a moziban és tette elérhetővé a Peacock nevű streamingplatformon. A gyakorlat nem számít egyedinek, sőt, manapság egyre több film jár így. A jó pár éve dúló streaming-mozi párharc a koronavírus-járvánnyal erősödött fel igazán: a vetítőhelyek nagy része bezárt, a stúdiók pedig egyre inkább áttértek az online terjesztésre. Először csak 90 napról három hétre zsugorodott a kizárólagos vetítést biztosító mozis ablak, majd a Warner Bros. hatalmas vihart kiváltva bejelentette, hogy minden új filmjét egyszerre teszi elérhetővé az HBO Maxon és a mozikban. A döntés ellen több rendező, köztük a mozikhoz foggal-körömmel ragaszkodó Christopher Nolan is kikelt, a vírus lecsengésével – na meg az HBO Max körüli problémák miatt – pedig végül a Warner Bros. is visszatáncolt. Ma már például egyáltalán nem ragaszkodik a szimultán premierekhez. A döntés azonban kinyitott egy kaput, amit teljesen valószínűleg már soha nem lehet visszazárni.

Ez persze továbbra is nagyon szúrja a szemét a Nolanhez hasonló rendezőknek, akiknek továbbra is fontos a mozi szentsége. Közéjük tartozik Christopher Landon is, akit leginkább olyan horrorfilmjeiről ismerhetünk, mint a Cserkészkézikönyv zombiapokalipszis esetére, vagy a Boldog halálnapot! és folytatása. Landon a streamingharcban maga is érintett volt: Freaky című rémisztgetését a pandémia kellős közepén mutatták be 2020-ban, és hamar a nézettségi lista élére is állt. Három héten belül azonban a stúdió már online is elérhetővé tette a horrorvígjátékot.

A rendező A Halloween véget ér bemutatásával kapcsolatban Twitteren intézett kirohanást a stúdiók ellen, a szimultán online és mozis premiert szapulva. „Fejezzétek be. Kérlek. Nem működik. Stúdiók: ne játszatok szerencsejátékot az alkotókkal és filmjeikkel, hogy így próbáljátok feldíszíteni induló streamingszolgáltatásotokat. Ez történt velem és a Freakyvel, és teljesen tönkretett. OLYAN KEMÉNYEN dolgoztunk azon, hogy egy szórakoztató filmet készítsünk. Vér, veríték és könnyek. Hónapok távol a családjainktól. És mindez miért? Úgy szeretik használni a kifejezés: »két harapást az almából«, de ez nem más, mint szép megfogalmazás arra hogy »kísérleti patkányként használjuk a mozidat« streamingszolgáltatásunkhoz. Elnézést. Könyörögtem a stúdiónak, hogy ne csinálja. Vagy védjük a mundér becsületét és óvjuk meg a mozik számára, vagy menjen az egész streamingre. Ne szőrözzünk” – írta tweetjében.

„Kedves stúdiók: ne próbáljatok egyszerre két farkat szopni. Tiszteljétek a moziélmény szentségét!”

– foglalta össze mondandóját.

Míg Landon és Nolan egyértelműen a mozik oldalán áll, akadnak jócskán olyanok is, akik a streamingplatformok mellett tették le a garast. Scorsese a Netflix után az Apple TV-nek készít filmet; David Fincher a Netflix-szel kötött üzletétől azt várja, hogy termékenyebb lesz; a Bosszúálló-filmeket rendező, immár szintén a Netflixnek dolgozó Russo testvérpár pedig egyenesen azt nyilatkozta: moziba járni ma már elitista dolog.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”