„Ne próbáljatok egyszerre két farkat szopni” – kikelt a rendező a stúdiók gyakorlata ellen

  • narancs.hu
  • 2022. október 20.

Mikrofilm

Nem mindenkinek tetszik, hogy egyre gyakrabban mutatják be a filmeket egy időben online és a mozikban.

A tengerentúlon a bevételi listákat épp A Halloween véget ér című horrorfilm uralja, melyet a Universal stúdió egyszerre indított el a moziban és tette elérhetővé a Peacock nevű streamingplatformon. A gyakorlat nem számít egyedinek, sőt, manapság egyre több film jár így. A jó pár éve dúló streaming-mozi párharc a koronavírus-járvánnyal erősödött fel igazán: a vetítőhelyek nagy része bezárt, a stúdiók pedig egyre inkább áttértek az online terjesztésre. Először csak 90 napról három hétre zsugorodott a kizárólagos vetítést biztosító mozis ablak, majd a Warner Bros. hatalmas vihart kiváltva bejelentette, hogy minden új filmjét egyszerre teszi elérhetővé az HBO Maxon és a mozikban. A döntés ellen több rendező, köztük a mozikhoz foggal-körömmel ragaszkodó Christopher Nolan is kikelt, a vírus lecsengésével – na meg az HBO Max körüli problémák miatt – pedig végül a Warner Bros. is visszatáncolt. Ma már például egyáltalán nem ragaszkodik a szimultán premierekhez. A döntés azonban kinyitott egy kaput, amit teljesen valószínűleg már soha nem lehet visszazárni.

Ez persze továbbra is nagyon szúrja a szemét a Nolanhez hasonló rendezőknek, akiknek továbbra is fontos a mozi szentsége. Közéjük tartozik Christopher Landon is, akit leginkább olyan horrorfilmjeiről ismerhetünk, mint a Cserkészkézikönyv zombiapokalipszis esetére, vagy a Boldog halálnapot! és folytatása. Landon a streamingharcban maga is érintett volt: Freaky című rémisztgetését a pandémia kellős közepén mutatták be 2020-ban, és hamar a nézettségi lista élére is állt. Három héten belül azonban a stúdió már online is elérhetővé tette a horrorvígjátékot.

A rendező A Halloween véget ér bemutatásával kapcsolatban Twitteren intézett kirohanást a stúdiók ellen, a szimultán online és mozis premiert szapulva. „Fejezzétek be. Kérlek. Nem működik. Stúdiók: ne játszatok szerencsejátékot az alkotókkal és filmjeikkel, hogy így próbáljátok feldíszíteni induló streamingszolgáltatásotokat. Ez történt velem és a Freakyvel, és teljesen tönkretett. OLYAN KEMÉNYEN dolgoztunk azon, hogy egy szórakoztató filmet készítsünk. Vér, veríték és könnyek. Hónapok távol a családjainktól. És mindez miért? Úgy szeretik használni a kifejezés: »két harapást az almából«, de ez nem más, mint szép megfogalmazás arra hogy »kísérleti patkányként használjuk a mozidat« streamingszolgáltatásunkhoz. Elnézést. Könyörögtem a stúdiónak, hogy ne csinálja. Vagy védjük a mundér becsületét és óvjuk meg a mozik számára, vagy menjen az egész streamingre. Ne szőrözzünk” – írta tweetjében.

„Kedves stúdiók: ne próbáljatok egyszerre két farkat szopni. Tiszteljétek a moziélmény szentségét!”

– foglalta össze mondandóját.

Míg Landon és Nolan egyértelműen a mozik oldalán áll, akadnak jócskán olyanok is, akik a streamingplatformok mellett tették le a garast. Scorsese a Netflix után az Apple TV-nek készít filmet; David Fincher a Netflix-szel kötött üzletétől azt várja, hogy termékenyebb lesz; a Bosszúálló-filmeket rendező, immár szintén a Netflixnek dolgozó Russo testvérpár pedig egyenesen azt nyilatkozta: moziba járni ma már elitista dolog.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.