„Ne próbáljatok egyszerre két farkat szopni” – kikelt a rendező a stúdiók gyakorlata ellen

  • narancs.hu
  • 2022. október 20.

Mikrofilm

Nem mindenkinek tetszik, hogy egyre gyakrabban mutatják be a filmeket egy időben online és a mozikban.

A tengerentúlon a bevételi listákat épp A Halloween véget ér című horrorfilm uralja, melyet a Universal stúdió egyszerre indított el a moziban és tette elérhetővé a Peacock nevű streamingplatformon. A gyakorlat nem számít egyedinek, sőt, manapság egyre több film jár így. A jó pár éve dúló streaming-mozi párharc a koronavírus-járvánnyal erősödött fel igazán: a vetítőhelyek nagy része bezárt, a stúdiók pedig egyre inkább áttértek az online terjesztésre. Először csak 90 napról három hétre zsugorodott a kizárólagos vetítést biztosító mozis ablak, majd a Warner Bros. hatalmas vihart kiváltva bejelentette, hogy minden új filmjét egyszerre teszi elérhetővé az HBO Maxon és a mozikban. A döntés ellen több rendező, köztük a mozikhoz foggal-körömmel ragaszkodó Christopher Nolan is kikelt, a vírus lecsengésével – na meg az HBO Max körüli problémák miatt – pedig végül a Warner Bros. is visszatáncolt. Ma már például egyáltalán nem ragaszkodik a szimultán premierekhez. A döntés azonban kinyitott egy kaput, amit teljesen valószínűleg már soha nem lehet visszazárni.

Ez persze továbbra is nagyon szúrja a szemét a Nolanhez hasonló rendezőknek, akiknek továbbra is fontos a mozi szentsége. Közéjük tartozik Christopher Landon is, akit leginkább olyan horrorfilmjeiről ismerhetünk, mint a Cserkészkézikönyv zombiapokalipszis esetére, vagy a Boldog halálnapot! és folytatása. Landon a streamingharcban maga is érintett volt: Freaky című rémisztgetését a pandémia kellős közepén mutatták be 2020-ban, és hamar a nézettségi lista élére is állt. Három héten belül azonban a stúdió már online is elérhetővé tette a horrorvígjátékot.

A rendező A Halloween véget ér bemutatásával kapcsolatban Twitteren intézett kirohanást a stúdiók ellen, a szimultán online és mozis premiert szapulva. „Fejezzétek be. Kérlek. Nem működik. Stúdiók: ne játszatok szerencsejátékot az alkotókkal és filmjeikkel, hogy így próbáljátok feldíszíteni induló streamingszolgáltatásotokat. Ez történt velem és a Freakyvel, és teljesen tönkretett. OLYAN KEMÉNYEN dolgoztunk azon, hogy egy szórakoztató filmet készítsünk. Vér, veríték és könnyek. Hónapok távol a családjainktól. És mindez miért? Úgy szeretik használni a kifejezés: »két harapást az almából«, de ez nem más, mint szép megfogalmazás arra hogy »kísérleti patkányként használjuk a mozidat« streamingszolgáltatásunkhoz. Elnézést. Könyörögtem a stúdiónak, hogy ne csinálja. Vagy védjük a mundér becsületét és óvjuk meg a mozik számára, vagy menjen az egész streamingre. Ne szőrözzünk” – írta tweetjében.

„Kedves stúdiók: ne próbáljatok egyszerre két farkat szopni. Tiszteljétek a moziélmény szentségét!”

– foglalta össze mondandóját.

Míg Landon és Nolan egyértelműen a mozik oldalán áll, akadnak jócskán olyanok is, akik a streamingplatformok mellett tették le a garast. Scorsese a Netflix után az Apple TV-nek készít filmet; David Fincher a Netflix-szel kötött üzletétől azt várja, hogy termékenyebb lesz; a Bosszúálló-filmeket rendező, immár szintén a Netflixnek dolgozó Russo testvérpár pedig egyenesen azt nyilatkozta: moziba járni ma már elitista dolog.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."