„Ne próbáljatok egyszerre két farkat szopni” – kikelt a rendező a stúdiók gyakorlata ellen

  • narancs.hu
  • 2022. október 20.

Mikrofilm

Nem mindenkinek tetszik, hogy egyre gyakrabban mutatják be a filmeket egy időben online és a mozikban.

A tengerentúlon a bevételi listákat épp A Halloween véget ér című horrorfilm uralja, melyet a Universal stúdió egyszerre indított el a moziban és tette elérhetővé a Peacock nevű streamingplatformon. A gyakorlat nem számít egyedinek, sőt, manapság egyre több film jár így. A jó pár éve dúló streaming-mozi párharc a koronavírus-járvánnyal erősödött fel igazán: a vetítőhelyek nagy része bezárt, a stúdiók pedig egyre inkább áttértek az online terjesztésre. Először csak 90 napról három hétre zsugorodott a kizárólagos vetítést biztosító mozis ablak, majd a Warner Bros. hatalmas vihart kiváltva bejelentette, hogy minden új filmjét egyszerre teszi elérhetővé az HBO Maxon és a mozikban. A döntés ellen több rendező, köztük a mozikhoz foggal-körömmel ragaszkodó Christopher Nolan is kikelt, a vírus lecsengésével – na meg az HBO Max körüli problémák miatt – pedig végül a Warner Bros. is visszatáncolt. Ma már például egyáltalán nem ragaszkodik a szimultán premierekhez. A döntés azonban kinyitott egy kaput, amit teljesen valószínűleg már soha nem lehet visszazárni.

Ez persze továbbra is nagyon szúrja a szemét a Nolanhez hasonló rendezőknek, akiknek továbbra is fontos a mozi szentsége. Közéjük tartozik Christopher Landon is, akit leginkább olyan horrorfilmjeiről ismerhetünk, mint a Cserkészkézikönyv zombiapokalipszis esetére, vagy a Boldog halálnapot! és folytatása. Landon a streamingharcban maga is érintett volt: Freaky című rémisztgetését a pandémia kellős közepén mutatták be 2020-ban, és hamar a nézettségi lista élére is állt. Három héten belül azonban a stúdió már online is elérhetővé tette a horrorvígjátékot.

A rendező A Halloween véget ér bemutatásával kapcsolatban Twitteren intézett kirohanást a stúdiók ellen, a szimultán online és mozis premiert szapulva. „Fejezzétek be. Kérlek. Nem működik. Stúdiók: ne játszatok szerencsejátékot az alkotókkal és filmjeikkel, hogy így próbáljátok feldíszíteni induló streamingszolgáltatásotokat. Ez történt velem és a Freakyvel, és teljesen tönkretett. OLYAN KEMÉNYEN dolgoztunk azon, hogy egy szórakoztató filmet készítsünk. Vér, veríték és könnyek. Hónapok távol a családjainktól. És mindez miért? Úgy szeretik használni a kifejezés: »két harapást az almából«, de ez nem más, mint szép megfogalmazás arra hogy »kísérleti patkányként használjuk a mozidat« streamingszolgáltatásunkhoz. Elnézést. Könyörögtem a stúdiónak, hogy ne csinálja. Vagy védjük a mundér becsületét és óvjuk meg a mozik számára, vagy menjen az egész streamingre. Ne szőrözzünk” – írta tweetjében.

„Kedves stúdiók: ne próbáljatok egyszerre két farkat szopni. Tiszteljétek a moziélmény szentségét!”

– foglalta össze mondandóját.

Míg Landon és Nolan egyértelműen a mozik oldalán áll, akadnak jócskán olyanok is, akik a streamingplatformok mellett tették le a garast. Scorsese a Netflix után az Apple TV-nek készít filmet; David Fincher a Netflix-szel kötött üzletétől azt várja, hogy termékenyebb lesz; a Bosszúálló-filmeket rendező, immár szintén a Netflixnek dolgozó Russo testvérpár pedig egyenesen azt nyilatkozta: moziba járni ma már elitista dolog.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.