„Ne próbáljatok egyszerre két farkat szopni” – kikelt a rendező a stúdiók gyakorlata ellen

  • narancs.hu
  • 2022. október 20.

Mikrofilm

Nem mindenkinek tetszik, hogy egyre gyakrabban mutatják be a filmeket egy időben online és a mozikban.

A tengerentúlon a bevételi listákat épp A Halloween véget ér című horrorfilm uralja, melyet a Universal stúdió egyszerre indított el a moziban és tette elérhetővé a Peacock nevű streamingplatformon. A gyakorlat nem számít egyedinek, sőt, manapság egyre több film jár így. A jó pár éve dúló streaming-mozi párharc a koronavírus-járvánnyal erősödött fel igazán: a vetítőhelyek nagy része bezárt, a stúdiók pedig egyre inkább áttértek az online terjesztésre. Először csak 90 napról három hétre zsugorodott a kizárólagos vetítést biztosító mozis ablak, majd a Warner Bros. hatalmas vihart kiváltva bejelentette, hogy minden új filmjét egyszerre teszi elérhetővé az HBO Maxon és a mozikban. A döntés ellen több rendező, köztük a mozikhoz foggal-körömmel ragaszkodó Christopher Nolan is kikelt, a vírus lecsengésével – na meg az HBO Max körüli problémák miatt – pedig végül a Warner Bros. is visszatáncolt. Ma már például egyáltalán nem ragaszkodik a szimultán premierekhez. A döntés azonban kinyitott egy kaput, amit teljesen valószínűleg már soha nem lehet visszazárni.

Ez persze továbbra is nagyon szúrja a szemét a Nolanhez hasonló rendezőknek, akiknek továbbra is fontos a mozi szentsége. Közéjük tartozik Christopher Landon is, akit leginkább olyan horrorfilmjeiről ismerhetünk, mint a Cserkészkézikönyv zombiapokalipszis esetére, vagy a Boldog halálnapot! és folytatása. Landon a streamingharcban maga is érintett volt: Freaky című rémisztgetését a pandémia kellős közepén mutatták be 2020-ban, és hamar a nézettségi lista élére is állt. Három héten belül azonban a stúdió már online is elérhetővé tette a horrorvígjátékot.

A rendező A Halloween véget ér bemutatásával kapcsolatban Twitteren intézett kirohanást a stúdiók ellen, a szimultán online és mozis premiert szapulva. „Fejezzétek be. Kérlek. Nem működik. Stúdiók: ne játszatok szerencsejátékot az alkotókkal és filmjeikkel, hogy így próbáljátok feldíszíteni induló streamingszolgáltatásotokat. Ez történt velem és a Freakyvel, és teljesen tönkretett. OLYAN KEMÉNYEN dolgoztunk azon, hogy egy szórakoztató filmet készítsünk. Vér, veríték és könnyek. Hónapok távol a családjainktól. És mindez miért? Úgy szeretik használni a kifejezés: »két harapást az almából«, de ez nem más, mint szép megfogalmazás arra hogy »kísérleti patkányként használjuk a mozidat« streamingszolgáltatásunkhoz. Elnézést. Könyörögtem a stúdiónak, hogy ne csinálja. Vagy védjük a mundér becsületét és óvjuk meg a mozik számára, vagy menjen az egész streamingre. Ne szőrözzünk” – írta tweetjében.

„Kedves stúdiók: ne próbáljatok egyszerre két farkat szopni. Tiszteljétek a moziélmény szentségét!”

– foglalta össze mondandóját.

Míg Landon és Nolan egyértelműen a mozik oldalán áll, akadnak jócskán olyanok is, akik a streamingplatformok mellett tették le a garast. Scorsese a Netflix után az Apple TV-nek készít filmet; David Fincher a Netflix-szel kötött üzletétől azt várja, hogy termékenyebb lesz; a Bosszúálló-filmeket rendező, immár szintén a Netflixnek dolgozó Russo testvérpár pedig egyenesen azt nyilatkozta: moziba járni ma már elitista dolog.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”