NFT lesz a bukott DC-képregényfilmből

  • narancs.hu
  • 2023. július 18.

Mikrofilm

A Flash – A Villám lesz az első mozifilm, ami blokkláncon is elérhetővé válik.

Míg a Marvel szekere csak mostanában kezdett döcögni, a rivális DC stúdió képregényfilmjeinél már-már megszokottá vált, hogy elhasalnak a pénztáraknál. A bukások miatt tavaly nagy változtatások történtek a cégnél: az a James Gunn lett a vezető, akinek a Marvelnél készült utolsó filmjét, A galaxis őrzői harmadik részét pár hónapja mutatták be a mozikban. Az, hogy egy aktív filmrendező álljon egy stúdió élén, gyakorlatilag példa nélküli – épp ezért mindenki kíváncsian várja, hogyan alakul majd a DC sorsa a továbbiakban. Még mielőtt azonban Gunn hozzálátott volna a reformoknak, volt egy hosszú évek óta húzódó projektjük, amit előbb vagy utóbb kénytelenek voltak végre moziba küldeni: ez a Flash – A Villám, amely a folyamatos halasztások mellett főleg azzal került be a hírekbe hogy főszereplője, Ezra Miller gyakorlatilag megőrült és folyamatosan balhékba és verekedésekbe keveredett. Mivel a film már elkészült, Miller a cancelezést megúszta; a stúdió igyekezett a bemutató előtt minél jobban elgudni őt és marketingjével inkább a filmre koncentrált: Gunn és a DC-t tulajdonló Warner Bros. Discovery (WBD) új fejese, David Zaslav például úton-útfélen azt hirdette, hogy ez minden idők legjobb képregényfilmje. De nagyot ment az a hír is, miszerint Tom Cruise-nak annyira tetszett a mozi, hogy azonnal felhívta Andy Muschietti rendezőt és 15 percig áradozott róla.

Mindezek ellenére a Flash nem ment nagyot a mozikban: a több mint 200 millió dolláros költségvetésű film bemutatójának hétvégéjén a 70-75 millió dolláros elvárt eredmény helyett mindössze 60 milliót hozott, világszintű összbevételei pedig nem érték el a 300 millió dollárt sem. A szakértők szerint mindez egy jó 200 millió dolláros buktát jelent a WBD-nek.

A mozikban tehát nem sikerült megváltani a világot, de A Villám most új fronton támad: ez lehet az első játékfilm, amely blokkláncon, NFT-ként is elérhetővé válik. Az NFT-k (non-fungible token, azaz nem helyettesíthető zseton) egyfajta virtuális értéktárgyak, amelyek egyediek és másolhatatlanok; olyanok, mint az értékes és ritka pénzérmék vagy baseballkártyák. Tarantino ilyen formában akarta pénzzé teni Ponyvaregény című filmjének egyes részleteit, de adott már ki NFT-t Anthony Hopkins is, nem beszélve Seth Green tervezett sorozatáról, ami egy Fred nevű digitális majomról szólt volna, az NFT-t azonban ellopták tőle. A technológiát és annak művészetre gyakorolt hatását ebben a cikkünkben mutattuk be.

Hogy pontosan milyen formában lesz elérhető a Flash a blokkláncon, azt egyelőre nem tudni. Az AV Club cikke szerint lehetséges, hogy olyan digitális mozis metaverzumról van szó, mint amelyet Jordan Peele és csapata készített a Nem című filmjéhez a Metaverse-ben. Sokkal valószínűbb azonban, hogy inkább arról van szó, a jó öreg DVD-kiadás éled újjá a blokkláncon; azaz a mozi kópiája válik elérhetővé NFT-ként, amelyet olyan extrák egészítenek ki, mint amiket annak idején a lemezek tartalmaztak – például kimaradt jelenetek. Eszerint mindenki Flash – A Villámja egyedi, a többitől picit különböző lenne, ezt az egyediséget pedig maga a blokklánc-technológia biztosítja.

Persze nehéz elképzelni, hogy egy a mozikban megbukott film hatalmas összegeket hoz majd be NFT-ként. Zack Snyder filmjeinek utóélete viszont azt bizonyítja, hogy a filmiparban nincs lehetetlen. Az Eluvio blokkláncán elérhető kópiákból két típus közül választhatnak a rajongók: a The Flash NFT: The Mytery edition, amiből 10 ezer darab elérhető, mindössze 35 dollárba (mintegy 12 ezer forintba) kerül, míg a Prémium kiadás, amiből 2000 létezik, már 100 dollárt (33 ezer forint) kóstál. A Twitteren közzétett előzetes szerint mindkét változatban akadnak művészi karakterrajzok, a prémiumban pedig egyfajta klikkelős játékkal további gyűjtői darabokra bukkanhatunk a virtuális világban. Ha bárki szeretné megnézni, hogy festene, ha denevérek repdesnének körülötte, annak szintén szerencséje van: a trailer szerint ugyanis ez is lehetséges az AR-technológia segítségével. Mindezek mellé magát a filmet mindkét esetben 4K Ultra HD minőségben kapjuk meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.