Újabb Cronenberg adta rendezésre a fejét

  • narancs.hu
  • 2024. május 2.

Mikrofilm

Természetesen Caitlin Cronenberg műfaja is a horror.

A testhorrorok királya, David Cronenberg új filmmel jelentkezik Cannes-ban – írtuk meg mi is beharangozónkban. Az idei seregszemle pikantériája, hogy itt mutatják be Francis Frod Coppola új moziját, a hányattatott sorsú Megalopolist is – márpedig épp Coppola volt az, aki a legenda szerint zsűrielnökként megakadályozta, hogy 1996-ban Cronenberg Karambolja hozza el az Arany Pálmát. A kanadai filmendező azonban hasonló kitüntetések nélkül is igazi kultrendezőnek számít: a Videodrome, A légy vagy a Meztelen ebéd a mai napig hivatkozási pontnak számít. Az 1998-as Két test egy lélekből tavaly készült sorozatadaptáció, de az Agyfürkészőkből is bejelentettek már egy kisképernyős változatot. Hogy a 81 éves rendező semmit sem vesztett erejéből, azt 2022-es A jövő bűnei című filmje is jelzi – ma már kevés film képes ugyanis felborzolni a nézők kedélyét, ennek azonban sikerült.

David Cronenberg fia, Brandon Cronenberg ma már ugyancsak ismert rendezőnek számít, filmjei pedig le se tagadhatnák apja hatását. A 2012-es Vírusgazda című mozival mutatkozott be rendezőként: ebben a szatírában egy klinika hírességektől származó vírusokat és betegségeket árul a megszállott rajongóknak. Ez még nem keltett akkora hírverést, a 2020-as Gyilkos tudat azonban már több év végi listára is felkerült. Ugyancsak a közeli jövőben játszódik, és szintén a test és identitás borzalmaival foglalkozik: a történet szerint egy titkos szervezet agyi implantátumokkal képes az emberek tudatát más testbe beépíteni, és így hajt végre megrendelt gyilkosságokat. Legutóbbi moziját, a Végtelen víztükör címűt (kritikánk ide kattintva olvasható) tavaly mutatták be; egy luxus nyaralóhely rejtekeiben működő hedonista horrorkultuszról szól. A filmet szinte pont akkor forgatta, amikor édesapja A jövő bűneit készítette, de egy évvel elhalasztotta a premiert, hogy teret adjon apjának – és persze hogy elkerülje az elkerülhetetlen összehasonlítást vele.

Most pedig elérkezett az idő, hogy egy újabb Cronenberg tegye le a névjegyét rendezőként: Caitlin Cronenberg, Brandon testvére, aki ugyancsak David Cronenberg második feleségétől, Carolyn Zeifmantől született. Caitlin fényképészként kezdte a pályáját, dolgozott többek között a Vogue-nak és a Varietynek is. Fotózta Justin Trudeau kanadai miniszterelnököt a Delta Sky Magazin címlapjára, legismertebb képe azonban valószínűleg a Drake Views című 2016-os albumának borítója, de POSER címen pedig adott ki meztelen portréalbumot is. A filmezésbe videoklipekkel kóstolt bele először, és ő rendezte meg a saját apjának halálát bemutató The Death of David Cronenberg című rövidfilmet is.

Játékfilmes bemutatkozása, a Humane most került a tengerentúli mozikba. A film egy káoszba fulladó családi vacsorát mutat be, amely során az apa bejelenti, hogy csatlakozni szeretne a kormány eutanáziaprogramjába. A főbb szerepekben Jay Baruchel, Emily Hampshire és Peter Gallagher láthatóak.

A Humane magyar bemutatójáról egyelőre nincs hír.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.