Újabb Cronenberg adta rendezésre a fejét

  • narancs.hu
  • 2024. május 2.

Mikrofilm

Természetesen Caitlin Cronenberg műfaja is a horror.

A testhorrorok királya, David Cronenberg új filmmel jelentkezik Cannes-ban – írtuk meg mi is beharangozónkban. Az idei seregszemle pikantériája, hogy itt mutatják be Francis Frod Coppola új moziját, a hányattatott sorsú Megalopolist is – márpedig épp Coppola volt az, aki a legenda szerint zsűrielnökként megakadályozta, hogy 1996-ban Cronenberg Karambolja hozza el az Arany Pálmát. A kanadai filmendező azonban hasonló kitüntetések nélkül is igazi kultrendezőnek számít: a Videodrome, A légy vagy a Meztelen ebéd a mai napig hivatkozási pontnak számít. Az 1998-as Két test egy lélekből tavaly készült sorozatadaptáció, de az Agyfürkészőkből is bejelentettek már egy kisképernyős változatot. Hogy a 81 éves rendező semmit sem vesztett erejéből, azt 2022-es A jövő bűnei című filmje is jelzi – ma már kevés film képes ugyanis felborzolni a nézők kedélyét, ennek azonban sikerült.

David Cronenberg fia, Brandon Cronenberg ma már ugyancsak ismert rendezőnek számít, filmjei pedig le se tagadhatnák apja hatását. A 2012-es Vírusgazda című mozival mutatkozott be rendezőként: ebben a szatírában egy klinika hírességektől származó vírusokat és betegségeket árul a megszállott rajongóknak. Ez még nem keltett akkora hírverést, a 2020-as Gyilkos tudat azonban már több év végi listára is felkerült. Ugyancsak a közeli jövőben játszódik, és szintén a test és identitás borzalmaival foglalkozik: a történet szerint egy titkos szervezet agyi implantátumokkal képes az emberek tudatát más testbe beépíteni, és így hajt végre megrendelt gyilkosságokat. Legutóbbi moziját, a Végtelen víztükör címűt (kritikánk ide kattintva olvasható) tavaly mutatták be; egy luxus nyaralóhely rejtekeiben működő hedonista horrorkultuszról szól. A filmet szinte pont akkor forgatta, amikor édesapja A jövő bűneit készítette, de egy évvel elhalasztotta a premiert, hogy teret adjon apjának – és persze hogy elkerülje az elkerülhetetlen összehasonlítást vele.

Most pedig elérkezett az idő, hogy egy újabb Cronenberg tegye le a névjegyét rendezőként: Caitlin Cronenberg, Brandon testvére, aki ugyancsak David Cronenberg második feleségétől, Carolyn Zeifmantől született. Caitlin fényképészként kezdte a pályáját, dolgozott többek között a Vogue-nak és a Varietynek is. Fotózta Justin Trudeau kanadai miniszterelnököt a Delta Sky Magazin címlapjára, legismertebb képe azonban valószínűleg a Drake Views című 2016-os albumának borítója, de POSER címen pedig adott ki meztelen portréalbumot is. A filmezésbe videoklipekkel kóstolt bele először, és ő rendezte meg a saját apjának halálát bemutató The Death of David Cronenberg című rövidfilmet is.

Játékfilmes bemutatkozása, a Humane most került a tengerentúli mozikba. A film egy káoszba fulladó családi vacsorát mutat be, amely során az apa bejelenti, hogy csatlakozni szeretne a kormány eutanáziaprogramjába. A főbb szerepekben Jay Baruchel, Emily Hampshire és Peter Gallagher láthatóak.

A Humane magyar bemutatójáról egyelőre nincs hír.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.