Újabb Cronenberg adta rendezésre a fejét

  • narancs.hu
  • 2024. május 2.

Mikrofilm

Természetesen Caitlin Cronenberg műfaja is a horror.

A testhorrorok királya, David Cronenberg új filmmel jelentkezik Cannes-ban – írtuk meg mi is beharangozónkban. Az idei seregszemle pikantériája, hogy itt mutatják be Francis Frod Coppola új moziját, a hányattatott sorsú Megalopolist is – márpedig épp Coppola volt az, aki a legenda szerint zsűrielnökként megakadályozta, hogy 1996-ban Cronenberg Karambolja hozza el az Arany Pálmát. A kanadai filmendező azonban hasonló kitüntetések nélkül is igazi kultrendezőnek számít: a Videodrome, A légy vagy a Meztelen ebéd a mai napig hivatkozási pontnak számít. Az 1998-as Két test egy lélekből tavaly készült sorozatadaptáció, de az Agyfürkészőkből is bejelentettek már egy kisképernyős változatot. Hogy a 81 éves rendező semmit sem vesztett erejéből, azt 2022-es A jövő bűnei című filmje is jelzi – ma már kevés film képes ugyanis felborzolni a nézők kedélyét, ennek azonban sikerült.

David Cronenberg fia, Brandon Cronenberg ma már ugyancsak ismert rendezőnek számít, filmjei pedig le se tagadhatnák apja hatását. A 2012-es Vírusgazda című mozival mutatkozott be rendezőként: ebben a szatírában egy klinika hírességektől származó vírusokat és betegségeket árul a megszállott rajongóknak. Ez még nem keltett akkora hírverést, a 2020-as Gyilkos tudat azonban már több év végi listára is felkerült. Ugyancsak a közeli jövőben játszódik, és szintén a test és identitás borzalmaival foglalkozik: a történet szerint egy titkos szervezet agyi implantátumokkal képes az emberek tudatát más testbe beépíteni, és így hajt végre megrendelt gyilkosságokat. Legutóbbi moziját, a Végtelen víztükör címűt (kritikánk ide kattintva olvasható) tavaly mutatták be; egy luxus nyaralóhely rejtekeiben működő hedonista horrorkultuszról szól. A filmet szinte pont akkor forgatta, amikor édesapja A jövő bűneit készítette, de egy évvel elhalasztotta a premiert, hogy teret adjon apjának – és persze hogy elkerülje az elkerülhetetlen összehasonlítást vele.

Most pedig elérkezett az idő, hogy egy újabb Cronenberg tegye le a névjegyét rendezőként: Caitlin Cronenberg, Brandon testvére, aki ugyancsak David Cronenberg második feleségétől, Carolyn Zeifmantől született. Caitlin fényképészként kezdte a pályáját, dolgozott többek között a Vogue-nak és a Varietynek is. Fotózta Justin Trudeau kanadai miniszterelnököt a Delta Sky Magazin címlapjára, legismertebb képe azonban valószínűleg a Drake Views című 2016-os albumának borítója, de POSER címen pedig adott ki meztelen portréalbumot is. A filmezésbe videoklipekkel kóstolt bele először, és ő rendezte meg a saját apjának halálát bemutató The Death of David Cronenberg című rövidfilmet is.

Játékfilmes bemutatkozása, a Humane most került a tengerentúli mozikba. A film egy káoszba fulladó családi vacsorát mutat be, amely során az apa bejelenti, hogy csatlakozni szeretne a kormány eutanáziaprogramjába. A főbb szerepekben Jay Baruchel, Emily Hampshire és Peter Gallagher láthatóak.

A Humane magyar bemutatójáról egyelőre nincs hír.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.