Újabb Cronenberg adta rendezésre a fejét

  • narancs.hu
  • 2024. május 2.

Mikrofilm

Természetesen Caitlin Cronenberg műfaja is a horror.

A testhorrorok királya, David Cronenberg új filmmel jelentkezik Cannes-ban – írtuk meg mi is beharangozónkban. Az idei seregszemle pikantériája, hogy itt mutatják be Francis Frod Coppola új moziját, a hányattatott sorsú Megalopolist is – márpedig épp Coppola volt az, aki a legenda szerint zsűrielnökként megakadályozta, hogy 1996-ban Cronenberg Karambolja hozza el az Arany Pálmát. A kanadai filmendező azonban hasonló kitüntetések nélkül is igazi kultrendezőnek számít: a Videodrome, A légy vagy a Meztelen ebéd a mai napig hivatkozási pontnak számít. Az 1998-as Két test egy lélekből tavaly készült sorozatadaptáció, de az Agyfürkészőkből is bejelentettek már egy kisképernyős változatot. Hogy a 81 éves rendező semmit sem vesztett erejéből, azt 2022-es A jövő bűnei című filmje is jelzi – ma már kevés film képes ugyanis felborzolni a nézők kedélyét, ennek azonban sikerült.

David Cronenberg fia, Brandon Cronenberg ma már ugyancsak ismert rendezőnek számít, filmjei pedig le se tagadhatnák apja hatását. A 2012-es Vírusgazda című mozival mutatkozott be rendezőként: ebben a szatírában egy klinika hírességektől származó vírusokat és betegségeket árul a megszállott rajongóknak. Ez még nem keltett akkora hírverést, a 2020-as Gyilkos tudat azonban már több év végi listára is felkerült. Ugyancsak a közeli jövőben játszódik, és szintén a test és identitás borzalmaival foglalkozik: a történet szerint egy titkos szervezet agyi implantátumokkal képes az emberek tudatát más testbe beépíteni, és így hajt végre megrendelt gyilkosságokat. Legutóbbi moziját, a Végtelen víztükör címűt (kritikánk ide kattintva olvasható) tavaly mutatták be; egy luxus nyaralóhely rejtekeiben működő hedonista horrorkultuszról szól. A filmet szinte pont akkor forgatta, amikor édesapja A jövő bűneit készítette, de egy évvel elhalasztotta a premiert, hogy teret adjon apjának – és persze hogy elkerülje az elkerülhetetlen összehasonlítást vele.

Most pedig elérkezett az idő, hogy egy újabb Cronenberg tegye le a névjegyét rendezőként: Caitlin Cronenberg, Brandon testvére, aki ugyancsak David Cronenberg második feleségétől, Carolyn Zeifmantől született. Caitlin fényképészként kezdte a pályáját, dolgozott többek között a Vogue-nak és a Varietynek is. Fotózta Justin Trudeau kanadai miniszterelnököt a Delta Sky Magazin címlapjára, legismertebb képe azonban valószínűleg a Drake Views című 2016-os albumának borítója, de POSER címen pedig adott ki meztelen portréalbumot is. A filmezésbe videoklipekkel kóstolt bele először, és ő rendezte meg a saját apjának halálát bemutató The Death of David Cronenberg című rövidfilmet is.

Játékfilmes bemutatkozása, a Humane most került a tengerentúli mozikba. A film egy káoszba fulladó családi vacsorát mutat be, amely során az apa bejelenti, hogy csatlakozni szeretne a kormány eutanáziaprogramjába. A főbb szerepekben Jay Baruchel, Emily Hampshire és Peter Gallagher láthatóak.

A Humane magyar bemutatójáról egyelőre nincs hír.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.