Újabb Cronenberg adta rendezésre a fejét

  • narancs.hu
  • 2024. május 2.

Mikrofilm

Természetesen Caitlin Cronenberg műfaja is a horror.

A testhorrorok királya, David Cronenberg új filmmel jelentkezik Cannes-ban – írtuk meg mi is beharangozónkban. Az idei seregszemle pikantériája, hogy itt mutatják be Francis Frod Coppola új moziját, a hányattatott sorsú Megalopolist is – márpedig épp Coppola volt az, aki a legenda szerint zsűrielnökként megakadályozta, hogy 1996-ban Cronenberg Karambolja hozza el az Arany Pálmát. A kanadai filmendező azonban hasonló kitüntetések nélkül is igazi kultrendezőnek számít: a Videodrome, A légy vagy a Meztelen ebéd a mai napig hivatkozási pontnak számít. Az 1998-as Két test egy lélekből tavaly készült sorozatadaptáció, de az Agyfürkészőkből is bejelentettek már egy kisképernyős változatot. Hogy a 81 éves rendező semmit sem vesztett erejéből, azt 2022-es A jövő bűnei című filmje is jelzi – ma már kevés film képes ugyanis felborzolni a nézők kedélyét, ennek azonban sikerült.

David Cronenberg fia, Brandon Cronenberg ma már ugyancsak ismert rendezőnek számít, filmjei pedig le se tagadhatnák apja hatását. A 2012-es Vírusgazda című mozival mutatkozott be rendezőként: ebben a szatírában egy klinika hírességektől származó vírusokat és betegségeket árul a megszállott rajongóknak. Ez még nem keltett akkora hírverést, a 2020-as Gyilkos tudat azonban már több év végi listára is felkerült. Ugyancsak a közeli jövőben játszódik, és szintén a test és identitás borzalmaival foglalkozik: a történet szerint egy titkos szervezet agyi implantátumokkal képes az emberek tudatát más testbe beépíteni, és így hajt végre megrendelt gyilkosságokat. Legutóbbi moziját, a Végtelen víztükör címűt (kritikánk ide kattintva olvasható) tavaly mutatták be; egy luxus nyaralóhely rejtekeiben működő hedonista horrorkultuszról szól. A filmet szinte pont akkor forgatta, amikor édesapja A jövő bűneit készítette, de egy évvel elhalasztotta a premiert, hogy teret adjon apjának – és persze hogy elkerülje az elkerülhetetlen összehasonlítást vele.

Most pedig elérkezett az idő, hogy egy újabb Cronenberg tegye le a névjegyét rendezőként: Caitlin Cronenberg, Brandon testvére, aki ugyancsak David Cronenberg második feleségétől, Carolyn Zeifmantől született. Caitlin fényképészként kezdte a pályáját, dolgozott többek között a Vogue-nak és a Varietynek is. Fotózta Justin Trudeau kanadai miniszterelnököt a Delta Sky Magazin címlapjára, legismertebb képe azonban valószínűleg a Drake Views című 2016-os albumának borítója, de POSER címen pedig adott ki meztelen portréalbumot is. A filmezésbe videoklipekkel kóstolt bele először, és ő rendezte meg a saját apjának halálát bemutató The Death of David Cronenberg című rövidfilmet is.

Játékfilmes bemutatkozása, a Humane most került a tengerentúli mozikba. A film egy káoszba fulladó családi vacsorát mutat be, amely során az apa bejelenti, hogy csatlakozni szeretne a kormány eutanáziaprogramjába. A főbb szerepekben Jay Baruchel, Emily Hampshire és Peter Gallagher láthatóak.

A Humane magyar bemutatójáról egyelőre nincs hír.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.