Újabb sztár borult ki, amiért filmje a mozi helyett a streamingen kötött ki

  • narancs.hu
  • 2024. július 23.

Mikrofilm

Viggo Mortensen szerint az egészről az Amazon tehet.

Mortensent a legtöbben valószínűleg még mindig olyan szuperprodukciókból ismerik, mint A Gyűrűk Ura, a Hidalgo – A tűz óceánja, vagy a Zöld könyv – Útmutató az élethez. Utóbbiért kapta szám szerint harmadik Oscar-jelölését, az azt megelőző kettőt azonban független produkciókért: ilyen volt az Eastern Promises – Gyilkos ígéretek és a Captain Fantastic is. Ezt, vagyis függetlenségét igyekszik kidomborítani a színész legfrissebb, a Vanity Fairnek adott interjújában is, amelyben kijelentette: valóban játszott pár nagy hollywoodi filmben, mára azonban kizárólag akkor színészkedik, ha valóban kedve van hozzá és csak olyan projektben, amiért képes lelkesedni. Egy ideje ugyanis már rendezőként is építgeti karrierjét: debütálását, a Zuhanást 2020-ban mutatták be, hamarosan pedig kijön a The Dead Don’t Hurt című legújabb westernje is.

Az elmúlt években tehát kevesebb szerepet vállalt színészként, A tizenhármak azonban azok közé a projektek közé tartozott, ami valóban izgatta fantáziáját. Ron Howard izgalmas mozija a víz alatti barlangban rekedt thaiföldi focicsapat kálváriáját mutatta be a mentést végző szakemberek szemszögéből (a történetből A Mentőakció címmel dokumentumfilm is készült az Oscar-díjas Jimmy Chin és Elizabeth Chai Vasarhelyi rendezésével, ezzel kapcsolatban a mentést végző két brit búvárral mi is interjúztunk). A tizenhármakat egy ideig az Oscarra is esélyes filmek között emlegették, nemsokára azonban méltatlanul eltűnt a süllyesztőben – ebben pedig az is szerepet játszhatott, hogy mindössze limitált ideig játszották a mozik, amely után hamar felkerült az Amazon Prime streamingplatformra, ahol egyszerűen beleszürkült a filmkínálatba.

Mindez a mai napig bosszantja Mortensent, aki a Rick Stanton nevű búvár szakértőt alakítva a film egyik főszerepét játszotta. Az Amazonról és annak filmterjesztési stratégiájáról szólva így fogalmazott:

„Persze megvannak a kifogásaik, miért tették amit tettek, de valójában mindennek a kapzsiság az oka. Mennyi pénzre van még szükségük?”

– szegezte a kérdést az Amazon-tulaj Jeff Bezosnak, aki a cégnek köszönhetően a világ egyik, ha nem a leggazdagabb emberének számít.

A színész visszaemlékezése szerint az MGM stúdió remek visszajelzéseket kapott a filmre a tesztvetítéseken, épp ezért szerették volna szélesebb körben moziba küldeni azt – az Amazon azonban felvásárolta a patinás MGM stúdiót, így a jogok is a céghez kerültek. „Szerintem az Amazon tiszteletben tarthatta volna a megállapodást és vászonra bocsáthatta volna a filmet, hogy megfuthassa a maga körét a moziban. És még így is csinálhattak volna pénzt a streamingeléssel. De rájöttek, hogy sokkal gazdaságosabb – azaz ők sokkal több pénz csinálhatnak – ha nem bajlódnak a film promótálásával, és a mozis vetítéssel, hiszen akkor meg kell osztani a profitot a filmszínházakkal. Így történhetett. Számomra ez nem más, mint kapzsiság” – sommázta a történteket. Szerinte az Amazon eredetileg megígérte, hogy megadja a nagyvásznas lehetőséget a filmnek, de ebből végül nem lett valódi mozis vetítés, hiszen csupán pár városban tűzték műsorra a filmet. Mortensen megdöbbentőnek nevezte, hogy mindezt egy olyan rendezővel is képesek voltak megcsinálni, mint Ron Howard, akinek olyan címek köthetőek a nevéhez, mint az Egy csodálatos elme, A Da Vinci-kód, az Apollo-13 vagy a Frost/Nixon. „Nagyon kedves fickó, szóval nem kezdett el panaszkodni – de én örömmel megteszem helyette. Nem a nevében beszélek, csak a saját nevemben. De szerintem szégyen, amit műveltek!” – fogalmazott.

Nem ez az első alkalom, hogy egy színész vagy rendező kiborult, amiért projektje végül az eredeti szándékkal ellentétben a mozik helyett az interneten debütált. Christopher Nolan a Tenet című filmjével kapcsolatban úgy összeveszett a Warner Bros.-szal, amiért a stúdió a koronavírus-járvány idején mindegyik filmjét szimultán küldte a moziba és a streamingre, hogy ott is hagyta őket – így idén már a rivális Universalnek nyerte meg az Oscart az Oppenheimerrel. Az idei év egyik nagy streaminges sikere, az Országúti diszkó hasonló módon borzolta a kedélyeket: rendezője és írója is kiakadt az Amazonra, amiért a mozik helyett egyből feltették a filmet az internetre. Nem csoda, ha mindezek alapján máris a mozik jövőjét féltik akkor is, amikor egy újabb nagy, patinás stúdió, a Paramount alakult át azzal, hogy a Skydance felvásárolta azt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.