Best of Kovácsy Tibor

  • narancs.hu
  • 2015. június 11.

Nekrológ

Még nem tartunk ott, hogy számba vegyük, mit veszítettünk ma. De valamit meg tudunk mutatni abból, amit nyertünk vele: íme, a legjobb cikkei közül egy csokorra való.

A szerkesztőség tagjai elkezdték összeírni, mik a legkedvesebb cikkeik Tibortól, és magunk is hátrahőköltünk ettől a gazdagságtól.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Azt persze mindig tudtuk, hiszen hétről hétre szembesültünk vele, hogy olyan távoli országok történelmét és társadalmát ismeri kívül-belül, amelyekről mi jó esetben annyit tudunk, melyik kontinensen keressük őket. Kevesen tettek annyit azért, hogy megismerjük ezeket a helyeket, mint ő – de Tibor nem csak az egyik legtájékozottabb külpolitikai újságíró volt.

Ha jól becsüljük, írt vagy ezer cikket a Narancsba, de ha csak az általunk érzésre kiválogatott néhány írást nézzük, akkor is lenyűgöző, hogy ugyanúgy szót értett a jezsuita rektorral, a kubai nagykövettel, az avantgárd pápával, a francia politikussal vagy a holland klezmerzenésszel. Hogy egyaránt volt nyelve a legújabb irodalomhoz és a legrégebbi mesterségekhez, a MIÉP-gyűlés közönségébe beépült téglaként ugyanolyan jó cikket írt, mint bulgáriai turistaként. Hogy érdekelte és minket is érdekeltté tett a csepeli kikötőben, a húsipari múzeumban és a kő-papír-olló bajnokságban.

"Dolgozzanak a Szent Automaták!" - St.Auby Tamás, a TNPU szuperintendánsa

Vándorló mesterek - Megvetés és önbecsülés

Magyar bor: Tárgyzuhatag

"Írhatjuk a saját történelmünket" - HK & Les Saltimbanks, La Selva Sur

MIÉP-kampánygyűlés Zuglóban: Egy tégla feljegyzései

„Itt nagyon szűkek a mozgásterek” - Feledy Botond, a Szent Ignác Jezsuita Szakkollégium rektora

A test vörös ördöge - Spartakiádok világa

Bulesz, nyáron: Balcsik, Várna, Kavarna

Pesterzsébeti Múzeum - Hiteles hely

Csepeli szabad kikötő - Ahogy azt Móricz elképzeli

Elvtársias légkör - Budapest a hatvanas években; Szabadság a paplan alatt: 1968 - Szex mint forradalom

Húsipari Múzeum: Szalámitechnika

"Az írás az élet választásának gesztusa volt" - David Grossman író

Kő-papír-olló verseny a Sugárban – Ökölharc

Régi idők állatai - Budapest Zoo Anno

És volt még az a Csalog Zsolt-nekrológja is, ami így kezdődött:

Kedves Zsolt, jókor jut eszembe, tudom, és most is csak teszek úgy, mintha Neked írnék, hiszen ez már csak nekrológ, nem pedig levél, talán jobb volna, ha úgy maradna ez a hely, üresen, valahány flekknyi Rád-gondolás. Levelet viszont minek írtam volna másfél saroknyira, igaz, ezt a másfél saroknyit is csak egyszer gyalogoltam le, másfél éve?, kettő?, ittunk is, meg örültünk, remélem, Te is nekem, már megint nem sikerült odafigyelnem eléggé, kívülre magamon.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.