A tolerancia felfalja gyermekeit

  • Miklósi Gábor
  • 2005. május 26.

Publicisztika

"Roma a roma fiú támadója", "Roma fiú szúrta le karddal Józsikát" - ilyen és hasonló címek alatt számoltak be a mérvadó politikai és a bulvárlapok arról, hogy a 21-es buszon karddal átdöfött fiú támadója romának vallotta magát a rendőrségen.

"Roma a roma fiú támadója", "Roma fiú szúrta le karddal Józsikát" - ilyen és hasonló címek alatt számoltak be a mérvadó politikai és a bulvárlapok arról, hogy a 21-es buszon karddal átdöfött fiú támadója romának vallotta magát a rendőrségen. A miniszterelnök a szóvivője útján magyarázkodott, a Fidesz - megfeledkezve a rasszista indíték kivizsgálását sürgető Pokorni Zoltán felszólalásáról - bocsánatkérést követelt, Tamás Gáspár Miklós pedig végigmeakulpázta a triumfáló jobboldali médiát, majd a baloldalit is. Nem nehéz megjósolni, hogy ha a média, a politika és a "véleményformáló értelmiség" ekképp reagál, mindez a nem épp a cigányok iránti szimpátiájáról híres átlagpolgárban a következőképpen csapódik le: a cigányok egymást gyilkolják, aztán a többséget vádolva rasszizmust kiáltanak. Mindannyiunk nagyobb dicsőségére egy roma fiatalember elleni életveszélyes támadás most magukkal a romákkal szembeni idegenkedést erősíti.

Vasárnap az egyik kereskedelmi tévé már arról számolt be, hogy maga az áldozat provokálhatta ki késsel a támadást. Vajon mi katalizálta a támadás óta egyébként az áldozattal és az ügy okán a romákkal is együttérző közvélemény gyors hangulatváltozását? Az az übertoleránsnak gondolt vélekedés, hogy aki magát romának mondja, az a szabad identitásválasztás jegyében annak is tekintendő, márpedig akkor egy másik roma elleni támadását nem motiválhatja a fajgyűlölet. Ha tehát az elkövető is cigány, akkor mégiscsak az történhetett, amit a legújabb médiasztár, Tomcat, ez a saját készítésű pólói iránt újabban cinikus provokációkkal keresletet teremteni igyekvő blogger előlegezett meg bő egy héttel korábban a webnaplójában: a cigány gyerekek összevesztek, aztán egymást irtották a buszon.

A kollektív hülyeség üli torát. Miért gondolja bárki is, hogy köze lehet a tett megítéléséhez annak, hogy a bűncselekmény gyanúsítottja milyen etnikumhoz sorolja magát? Teljesen mindegy, hogy a fiatalkorú támadó az ügyvédje, szülei tanácsára, netán Tomcat blogja olvastán döntött a roma identitás felvétele mellett, vagy esetleg valóban régi muzsikus cigánydinasztia leszármazottja. A szabadon választott identitás éppen a definíciójából fakadóan nem lehet alapja vagy szempontja egy cselekmény (súlyosbító körülménye) megítélésének. Ha nem így lenne, a cigányokat vagy melegeket verő skinhead pusztán azzal, hogy cigánynak vagy melegnek mondja magát, mentesülhetne a rasszista-homofób indíték vádja alól. Ugyanígy, a romákat az egyes szórakozóhelyektől távol tartó, külön kórterembe kényszerítő, az emberi munka lehetőségétől megfosztó faji diszkrimináció is menthető lenne az elkövető vélt, állítólagos vagy akár valós etnikai háttere alapján.

A rendőrség, az ügyészség, végül a bíró a faji indíték vizsgálatakor csak azt mérlegelheti, hogy tett-e a gyanúsított a helyszínen vagy máskor fajgyűlölő kijelentéseket, találtak-e a lakásában rasszista irodalmat és relikviákat, mozgott-e ilyen nézetekről ismert körökben. Nem azért nem fajgyűlölő valaki, mert az adott etnikai kisebbség tagja, hanem mert nincsenek ilyen nézetei: nem olvas hobbiból rasszista pamfleteket, nem cigányozik és nem jár olyan társaságba, melyet pont az ilyen és hasonszőrű eszmék tartanak össze. Ilyen egyszerű.

A múlt vasárnapi demonstráció szónokai jogosan keltek ki az ellen, hogy a rendőrség élből elvetette a rasszista indíték gyanúját. Az addig ismertté vált körülmények (az áldozat származása, a támadó társaságának fegyverei és ruházata) ugyanis éppen azt a gyanút erősítették, hogy az elkövető valamelyik szélsőjobboldali, "hagyományőrző" csoportosulás környékén keresendő. Ezért volt érthetetlen, hogy nem vizsgálják az esetleges rasszista indítékot, mintha az szöges ellentétben állna az ilyen csoportok egyéb nézeteivel. Mit tudunk a támadó elfogása óta? Azt, hogy a fiú egy hagyományőrző, szerepjátékos csoport tagja. Nem tudtunk meg viszont semmit a motivációjáról, a környezetéről, a nézeteiről, illetve arról, hogy egyáltalán vizsgálják-e a lehetséges rasszista indítékot. Ja, egyvalamit mégis, bocsánat: romának mondja magát, ergo nem lehet rasszista.

Vajon a Jászladányban szegregált iskolarendszert létrehozó, majd 2002 őszén az az ellen fellépő cigány önkormányzatot épp a szabad identitásválasztás jogával visszaélve félreállító jászladányi elöljárók rasszisták voltak-e? Újtoleráns logikánk szerint nem lehettek azok, hiszen közülük többen, például a polgármester felesége, romának mondták magukat. Vagy cigánygyűlölő volt-e az a huszonéves fiatalember, akivel 2000 decemberében találkoztam Torontóban? Nem lehetett az, mert bár fennhangon és indulatosan szidalmazta a cigányokat, magát roma menekültnek kiadva épp menedék-kérelme elbírálására várt. Furcsamód a kanadai bevándorlási hatóság - a magyar rendőrség számára valószínűleg érthetetlen logika mentén - az itthoni üldöztetésére hivatkozó beadványa elbírálásakor nem a származásáról szóló állítását, hanem a bizonyítékokat vizsgálta; rövid úton ki is penderítették az országból.

Lehetséges, hogy elhamarkodott dolog volt a támadás ürügyén fasizmusról és fajgyűlöletről beszélni, hiszen a helyszín, az időpont és a körülmények nem előre kitervelt támadásra és előre kipécézett áldozatra, hanem hirtelen felindulásra utaltak. Ettől azonban még lehet az elkövető rasszista, és szúrhatta le a buszon (saját magán kívül) az egyetlen romát részben vagy egészben fajgyűlöletből kifolyólag. Hogy tényleg volt-e ilyen eleme az indítékának, nem tudhatjuk, és már nem is fogjuk megtudni, hiszen azt a rendőrség nem vizsgálja. Csak azt tudjuk biztosan, hogy felháborító volt az utasok embertelen közönye és gyávasága, és megdöbbentő, hogy annyi felnőtt között egy 13 éves kisfiúnak kellett elszorítania társa vérző sebét. Azt tudjuk még biztosan, hogy nem jó olyan városban élni, ahol az emberek ledöfik egymást a buszon, ahol a rendőrség fél kivizsgálni az ügy lehetséges indítékait, és ahol nem az a döntő, hogy az ember mit és miért tesz, hanem hogy minek vallja magát.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.