Mélyi József

Emlékművek és alkuk

Eltűnhet-e a Szabadság téri obeliszk?

Publicisztika

A Szabadság téri emlékmű előtörténete egészen 1942-ig nyúlik vissza, amikor Moszkvában, illetve Leningrádban építészek részére kiírták az első pályázatokat a nagy honvédő háború emlékműveinek megtervezésére; az alapmotívumok között gyakran bukkantak fel az orosz katonai sírokat hagyományosan díszítő obeliszkek. A következő két évben a szovjet művészeti és építészeti szervezetek szisztematikusan folytatták a győzelem után felállítandó alkotások tervezését, az elkészült (minta)terveket pedig kiállításokon mutatták be.

1944 folyamán a felszabadított orosz területeken, majd egyre nyugatabbra haladva, a határokon túl is a hadsereg ki­emelt feladata maradt az emlékműállítás, s számos esetben felhasználták a korábbi mintákat. Magyarországon a szovjetek azokon a megyeszékhelyeken, amelyeken 1945 márciusáig befejeződtek a harcok (az ország keleti és déli részén), május elsejére feszített munkatempóban felállították, illetve felállíttatták hősi emlékműveiket.

Budapesten már február 22-én polgármesteri határozat született arról, hogy az orosz katonai parancsnokság a Szabadság térre emlékművet állít, márciusban pedig az is kiderült, hogy a szovjet elképzelések szerint a fővárosban május 1-jén három obeliszket helyeznek majd el: a Szabadság tér mellett a Vigadó előtt és a Gellért téren. A szimbolikus jeleket valóban időben, néhány nappal az európai harcok vége előtt avatták fel, ünnepélyes keretek között. A három helyszín közül kettő a Horthy-rendszer emlékezetpolitikájának fontos szimbolikus terei közé tartozott: a Szabadság téren az irredenta emlékmű-együttes állt, középpontjában az Ereklyés országzászlóval, a Szent Gellért térre pedig fehér lován Horthy érkezett meg 1919-ben. A harmadik emlékmű, a légierőké, a tetején bronz repülőgéppel, a rendszer szimbolikus központjával, a háború végén lebombázott, szétlőtt Budavári Palotával, Horthy Miklós korábbi lakhelyével csaknem szemben helyezkedett el.

A Szabadság tér szimbolikus átírásának lényegét Sinkó Katalin művészettörténész az „emlékmű-helyettesítés” fogalmával ragadta meg, szerinte „nemcsak a szovjet hősöknek kívántak emléket állítani, hanem egyben a magyar integritást megtestesítő országzászlót megsemmisíteni”. A harcokban elfoglalt területeken, a Szovjet­unió határain túl azonban 1945-ben még nem a helyettesítés volt a szovjet hadsereg elsődleges célja – az Ereklyés országzászló eltávolítása pedig kevésbé a szovjet szándékokhoz, mint inkább a hatalomba helyezett magyar baloldal programjához illeszkedett. Szimbolikus értelemben az állítók számára 1945-ben fontosabb volt a Szabadság tér temetői területté, a gyász terévé alakítása – ennek hátterében olyan elgondolások is húzódhattak, amelyek két évtizeddel korábban Moszkvában a Lenin-mauzóleum elhelyezését indokolták.

A döntés hátterében nyilvánvalóan jelen voltak a direkt politikai szempontok, a felszabadulás és a szabadság fogalmainak összekapcsolása, de ugyanígy szerepet játszhatott benne a tér központi elhelyezkedése, vagy klasszikus „római” jellege. Szimbolikusan a későbbi „keleti blokk” országainak fővárosaiban 1945-ben felállított szovjet emlékművek egyszerre tekinthetők a városi térben gyors döntések nyomán elhelyezett – és a valóban hatalmas veszteségeket szimbolizáló – temetői gyászjeleknek, és a szovjet befolyási övezet kijelölésére szolgáló történelempolitikai határköveknek. A Szabadság téren elhelyezett obeliszk ugyanúgy nem elsősorban a helyi lakosságnak üzent, mint a bécsi Schwarzenbergplatzon ugyanekkor felállított hatalmas szovjet emlékmű: miközben építészeti elemeiben mindkettő megpróbált viszonyt teremteni az adott térrel és a helyi történeti struktúrákkal, valójában különálló szovjet területet metszett ki a helyszínből, s feliratával is a Szovjetunió világtörténelmi szerepét hangsúlyozta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.