Mélyi József

Emlékművek és alkuk

Eltűnhet-e a Szabadság téri obeliszk?

Publicisztika

A Szabadság téri emlékmű előtörténete egészen 1942-ig nyúlik vissza, amikor Moszkvában, illetve Leningrádban építészek részére kiírták az első pályázatokat a nagy honvédő háború emlékműveinek megtervezésére; az alapmotívumok között gyakran bukkantak fel az orosz katonai sírokat hagyományosan díszítő obeliszkek. A következő két évben a szovjet művészeti és építészeti szervezetek szisztematikusan folytatták a győzelem után felállítandó alkotások tervezését, az elkészült (minta)terveket pedig kiállításokon mutatták be.

1944 folyamán a felszabadított orosz területeken, majd egyre nyugatabbra haladva, a határokon túl is a hadsereg ki­emelt feladata maradt az emlékműállítás, s számos esetben felhasználták a korábbi mintákat. Magyarországon a szovjetek azokon a megyeszékhelyeken, amelyeken 1945 márciusáig befejeződtek a harcok (az ország keleti és déli részén), május elsejére feszített munkatempóban felállították, illetve felállíttatták hősi emlékműveiket.

Budapesten már február 22-én polgármesteri határozat született arról, hogy az orosz katonai parancsnokság a Szabadság térre emlékművet állít, márciusban pedig az is kiderült, hogy a szovjet elképzelések szerint a fővárosban május 1-jén három obeliszket helyeznek majd el: a Szabadság tér mellett a Vigadó előtt és a Gellért téren. A szimbolikus jeleket valóban időben, néhány nappal az európai harcok vége előtt avatták fel, ünnepélyes keretek között. A három helyszín közül kettő a Horthy-rendszer emlékezetpolitikájának fontos szimbolikus terei közé tartozott: a Szabadság téren az irredenta emlékmű-együttes állt, középpontjában az Ereklyés országzászlóval, a Szent Gellért térre pedig fehér lován Horthy érkezett meg 1919-ben. A harmadik emlékmű, a légierőké, a tetején bronz repülőgéppel, a rendszer szimbolikus központjával, a háború végén lebombázott, szétlőtt Budavári Palotával, Horthy Miklós korábbi lakhelyével csaknem szemben helyezkedett el.

A Szabadság tér szimbolikus átírásának lényegét Sinkó Katalin művészettörténész az „emlékmű-helyettesítés” fogalmával ragadta meg, szerinte „nemcsak a szovjet hősöknek kívántak emléket állítani, hanem egyben a magyar integritást megtestesítő országzászlót megsemmisíteni”. A harcokban elfoglalt területeken, a Szovjet­unió határain túl azonban 1945-ben még nem a helyettesítés volt a szovjet hadsereg elsődleges célja – az Ereklyés országzászló eltávolítása pedig kevésbé a szovjet szándékokhoz, mint inkább a hatalomba helyezett magyar baloldal programjához illeszkedett. Szimbolikus értelemben az állítók számára 1945-ben fontosabb volt a Szabadság tér temetői területté, a gyász terévé alakítása – ennek hátterében olyan elgondolások is húzódhattak, amelyek két évtizeddel korábban Moszkvában a Lenin-mauzóleum elhelyezését indokolták.

A döntés hátterében nyilvánvalóan jelen voltak a direkt politikai szempontok, a felszabadulás és a szabadság fogalmainak összekapcsolása, de ugyanígy szerepet játszhatott benne a tér központi elhelyezkedése, vagy klasszikus „római” jellege. Szimbolikusan a későbbi „keleti blokk” országainak fővárosaiban 1945-ben felállított szovjet emlékművek egyszerre tekinthetők a városi térben gyors döntések nyomán elhelyezett – és a valóban hatalmas veszteségeket szimbolizáló – temetői gyászjeleknek, és a szovjet befolyási övezet kijelölésére szolgáló történelempolitikai határköveknek. A Szabadság téren elhelyezett obeliszk ugyanúgy nem elsősorban a helyi lakosságnak üzent, mint a bécsi Schwarzenbergplatzon ugyanekkor felállított hatalmas szovjet emlékmű: miközben építészeti elemeiben mindkettő megpróbált viszonyt teremteni az adott térrel és a helyi történeti struktúrákkal, valójában különálló szovjet területet metszett ki a helyszínből, s feliratával is a Szovjetunió világtörténelmi szerepét hangsúlyozta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.