László Csaba

Így van a rendszer kitalálva – II. rész  

Orbán Viktort csak Orbán Viktor győzheti le?

Publicisztika

Az írás előző, múlt heti számunkban megjelent része azt vizsgálta kimerítően, milyen strukturális, intézményi feltételek és körülmények vezettek a Fidesz kétharmados győzelméhez. A második, záró rész azt firtatja, milyen sürgős feladatok várnak a kormányra, és merre indulhat el az ellenzék – a szerk.

Így van a rendszer kitalálva – I. rész: Az ellenzéki vereség okairól

A kormány az újabb kétharmaddal a háta mögött kisebb módosításokkal menetből kormányozhat tovább – de feladata lesz bőven. Ki kell egyeznie az EU-val úgy, hogy ne sodorja veszélybe a NER hatalmát, de hozzáférjen az uniós hitelekhez és támogatásokhoz. Meglepne, ha nem sikerülne átmenni a tű fokán. Engedményekre szükség lesz, például a közbeszerzési eljárásoknál, de ezek már nem fognak különösebben fájni. A NER-oligarchák már annyira erősek, hogy akár tiszta versenyben is tudnak győzni, elég a hazai pálya előnye. A további fegyverbeszerzéseknél is lehet majd ügyesen lavírozni az EU- vagy éppen a NATO-tagállamok között: ki az, aki több minden fölött hajlandó szemet hunyni? Csodálkoznék, ha az EU-ban nem fáradtak volna még bele a magyar ügyekbe, s ezért szép csendben, kisebb tekintélymentő manőverek után meg fognak bocsátani Orbánnak. Miért küzdjenek azzal az országgal, ahol a szavazók ilyen arányban szavaznak erre a kormányra?

A kormány előtti fő kihívás talán a saját maga által ásott költségvetési gödör betemetése. Ennek a mélysége pedig az ukrán háború miatt jóval nagyobb lesz, mint amekkorára számítottak. Miként lehet majd konszolidálni 2023–2024-re a költségvetést? Nem lepne meg, ha nőnének a bankok és egyéb multik adóterhei, de segíthet a megszorítások, kiigazítások nagy barátja, az infláció is. Szép csendben elinflálják a kiadások egy részét, és bezsebelik az infláció miatt növekvő többletbevételeket. Ha értelmezhető szintre esnek az energiaárak, akkor a rezsicsökkentés fenntartása sem ezer-, legfeljebb százmilliárdos számlákat produkál. De aknából azért marad még bőven, mint például az MNB várható sok százmilliárdos vesztesége.

A választás másnapján elkezdődött a 2026-os kampány, Orbán ebben nem ismer pardont. Vajon a média mely komponenseit akarják még megszerezni? Az RTL Klubot? Sok befolyásos szereplő már nem maradt. Mely cégeket kell elvenni? Milyen üzleti területeken folytatódik a helyfoglalás? A bankszektorban, a kiskereskedelemben, a telekommunikációban? Vagy egészen újakra is bemerészkednek? De a terjeszkedés politikai és gazdasági értelemben is folytatódni fog, ami az országnak és az ellenzéknek sem jó hír.

Lesz-e politikai bosszúállás? Mennyire lesz még inkább bélyeg és versenyhátrány az ellenzéki kötődés – vagy csak a gyanúja – álláskeresésnél, üzleti kapcsolatokban, hatósági eljárásokban? Még mélyebbre ássák az árkokat, vagy ekkora fölény birtokában nagyvonalúbbak lesznek? És lesz-e erről világos iránymutatás, vagy az „öncenzúra” már a kádári rendszerben is bevált gyakorlatára támaszkodnak majd?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.