Cseresnyési László

Könnyű kézzel

A Gyárfás Tamás elleni elsőfokú ítéletről

A Fővárosi Törvényszék mintegy öt éven át zajló tárgyalássorozat után 2024. február 8-án hirdetett első fokon ítéletet a negyed évszázada történt Fenyő-gyilkosság ügyében. Gyárfás Tamás „bűnsegédként” hét év fegyházbüntetést kapott.

Néhány napja az ATV Esti egyenleg című műsorában Zamecsnik Péter, Gyárfás Tamás ügyvédje elmondta, hogy „egy megalapozatlan és rettentő téves ítélet született. Az a véleményem, hogy egy második móri ügyhöz közelítünk, ha ez így marad. A bíróság két, időben, térben és tárgyban teljesen eltérő beszélgetésből összemosott egy harmadikat: »ami nincs«. Erre alapozták a bűnsegédi magatartást, ez volt a fő bizonyíték”.

Egy interjúból természetesen nem lehet megismerni a részleteket, nekem viszont módom volt beleásni magam a per nyomtatott anyagaiba. Intellektuálisan izgalmas feladat volt – egyben igencsak elszomorító. Valószínűleg nem mindenki ismeri az ügyet, ezért először vázlatosan össze kell foglalnom az eseményeket, amelyek nyomán Gyárfást megvádolták azzal, hogy felbujtotta Portik Tamást Fenyő János üzletember likvidálására.

Felbukkan egy régi barát

Gyárfás 1994-ben ismerte meg Portikot, aki Gyárfás ingatlanját bérelte (1994–1995). Portik 1996 májusában felkereste Gyárfást és felajánlotta neki, hogy rendőrségi kapcsolatai révén „elintézi” Gyárfás Tamás kaposvári ügyét. De Portiknak nem kellett „elintéznie” semmit, Gyárfást a bíróság felmentette az áfacsalás vádja alól. Portik 1996-ban hosszú időre távozott az országból, közben Fenyő Jánost 1998. február 11-én megölte egy hivatásos bérgyilkos, akinek Portik adott megbízást.

A vélhető felbujtók egyike az első pillanattól kezdve Gyárfás volt, mivel a nyomozók semmi másból nem tudtak kiindulni, csak abból, hogy kinek állhatott érdekében Fenyő kivégzése. Ilyen személy persze még volt néhány, de a gyanúsítottak körét a nyomozó hatóság valamiért Gyárfás Tamásra szűkítette, noha még évekig nem került elő újabb nyom. Közvetlen bizonyíték Gyárfás ellen ma sincs, ennek ellenére 1998 óta szinte kizárólag ellene folyt a nyomozás, és persze éveken át róla szólt a pesti szóbeszéd is. Az elsőfokú ítélet kihirdetése után az eljáró törvényszék elutasította az ügyész Gyárfás Tamás letartóztatására irányuló indítványát. Az ügy ma ott tart, hogy a Fővárosi Fellebbviteli Ügyészség, mint ez a 2024. május 8-i sajtóközleményében olvasható, sürgette Gyárfás letartóztatását, bár az elsőfokú ítélet nem jogerős, a védő és az ügyész is fellebbezett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.