KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Milétoszi emberünk

Carlo Rovelli: A tudomány születése – Anaximandrosz forradalma

Sorköz

Igazán nem szívesen lennék mostanság a tudomány helyében. Nap mint nap kommentelők száz­ezrei lincselik, csalhatatlan netes publicisták kérdőjelezik meg a pozícióját, s miközben (mellék)terméke, a technológia nélkül már rég mozdulni sem tudunk, ő maga mintha egyre haszontalanabbnak tűnne a józan paraszti ész birtokosai számára.

Elvégre hogyan is lehetne bízni a tudományban, amely ötszáz/kétszázötven évente állhatatlanul egyre újabb, és mind komplexebb világképeket tételez, szemben a vallások oly megnyugtató stabilitásával; s közben mégis botor módon ragaszkodik az érvényes állítások vélelméhez, szemben a minden megállapítást helyből relativizáló tendenciákkal.

Ilyen világállapotok közepette különösen fontos, ha egy jelentős természettudós vállalkozik az ismeretterjesztés, a felvilágosítás munkájára, ahogyan azt a világhírű olasz elméleti fizikus, Carlo Rovelli vagy egy évtizede teszi. Ő még a 2010-es évek elején, a Hét rövid fizikalecke és az Idő rendje megírása előtt megjelentetett egy olyan munkát, amelyben jószerint a kezdetekig visszanyúlva tárgyalhatta a legalapvetőbb kérdéseket: mi a tudomány, és mit jelent a tudományos gondolkodás? Mindehhez az immár magyarul is olvasható könyvében az ókor egyik úttörő gondolkodóját, a milétoszi Anaximandroszt mutatja fel mintateremtő példázat gyanánt. Anaximandrosz jobbára csak töredékes és vitatott értelmezésű hivatkozásokból ismert munkásságához köthető mindenekelőtt a szakítás a „fenn az égbolt, lenn a föld” hegemón képzetével, de éppígy említendő az az anaximandroszi merészség, amely az időjárási jelenségek vagy épp a földrengés katasztrófája mögött immár nem az istenek beavatkozását, hanem a természet munkáját vélte felismerni. Vagyis Rovelli megfogalmazásában a milétoszi előd „kevésből kiindulva – mert megfigyeléseit jobban meg akarta érteni – újrarendezte az univerzumot. Megváltoztatta a világegyetem megértésének szabályait”.

Rovelli lendületesen és jól érthetően mondja fel a tudománytörténeti leckét, amelyben hagyományosan nyomatékos szerep jut az i. e. 6. századi (kisázsiai) görögség és a keleti birodalmi kultúrák közötti érintkezés megtermékenyítő hatásának, a görög városállamok másfajta társadalmi és politikai berendezkedésének, s ezzel összefüggésben a kritikai szellem megszületésének. Innen fakadt az a szellem is, hogy akár a tisztelt mestereket is meg kell cáfolják, ha a tények és az azok által sugallt felismerések új modellt követelnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?