A villanyszerető története: A tomboló méh leápolása

  • Forrai Éva
  • 2003. október 9.

Szex

Ki volt a történelemben az első hímsoviniszta, aki orvosi kérdést csinált a női nemi vágyból? És mi köze ennek a vibrátorhoz? E zavaros történetet Rachel P. Maines: Az orgazmus technológiája, a "hisztéria" és a vibrátor, és a nők nemi kielégülése (The Technology of Orgasm, "Hysteria" and the Vibrator, and Women`s Sexual Satisfaction) című munkája alapján szálazza szét szerzőnk.
Élet + mód

Ki volt a történelemben az első hímsoviniszta, aki orvosi kérdést csinált a női nemi vágyból? És mi köze ennek a vibrátorhoz? E zavaros történetet Rachel P. Maines: Az orgazmus technológiája, a "hisztéria" és a vibrátor, és a nők nemi kielégülése (The Technology of Orgasm, "Hysteria" and the Vibrator, and Women`s Sexual Satisfaction) című munkája alapján szálazza szét szerzőnk.Anői orgazmus medikalizálásának első elektromos eszköze a vibrátor volt ugyan, de előtte manuális, mechanikus és hidraulikus felszerelések egész sora segítette a nőgyógyászatot a "hisztérikus rohamok kezelésében". Az a tény, hogy a női maszturbáció bűnét és annak esetleges eszközét a modern kor rehabilitálta, csak azt mutatja, hogy az androcentrikus, azaz férfiközpontú szexualitás paradigmáját korunk is csak részleteiben vizsgálta felül, egészében még nem.

Hippokratésztől Freudig

Alemarianus Petrus Forestus 1653-ban írt orvosi szakkönyvének női betegségekről szóló fejezetében a következőt javallja a hisztéria (méhkór, szó szerint: méhből eredő) kezelésére (mely nyavalya kötetében praefocatio matricis, vagyis anyafojtogatás címen szerepel): "Mikor ezen tünetek jelzik, szükségesnek tartjuk, hogy bábát hívjunk segítségül, hogy az asszony a nemi szervet masszírozza, egyik ujját beléhelyezve, liliom-, pézsmagyökér-, sáfrány- vagy kikericsolajat használva, és ily módon izgassa [a beteget] addig, amíg a roham csúcspontra nem jut."

A nemi szerv orgazmusig történő masszírozása a régi korokban általános gyakorlat volt, végrehajthatta bába és orvos is. E gyógymód leírása szerepel már a hippokratészi korpuszban, Celsus munkáiban az időszámításunk utáni első, de egy sor szerzőnél még a tizenkilencedik században is.

Platón még szerencsés helyzetben volt, és gondolhatta azt, hogy szervi oka van a bajnak. Hírhedt leírása szerint a tüneteket "az állat az állatban" okozta: a méh kötetlen voltánál (még nem fedezték fel a méhszalagokat) és izgága természeténél fogva mint valami állat, kóborol a női testben (a másik állat), és ha túl közel kerül a tüdőhöz vagy a szívhez, "fojtogatja az anyát", fulladást, zihálást okoz.

Ambroise Paré (1517-1590) szerint "azoknak, akik megszabadulnak a méh fojtogató rohamától, akár természetes, akár művi úton, a szín visszatér arcukba, állkapcsuk ellazul, nem csikorgatják tovább fogukat (...) Főleg azoknál, akiknek méhszáját is megcsiklandozta a bába ujja, sűrű és vastag mag jön, ezen nedv vagy mag hullása után pedig a méh visszaáll előző, természetes állapotába és helyére, (...) és a tünetek is lassan alábbhagynak."

Az általános elképzelés szerint a női szexualitás a szülésben leli értelmét, és a férfi magömlésében örömét. Az a nő, amelyik ennek nem felel meg, frigid, engedetlen, de legalábbis nagyon beteg. E nézet épp a szexualitás normális működését, azaz a klitorális orgazmussal nyert kielégülésre való vágyat tekintette betegesnek. Természetesen egyik szerző és/vagy orvos sem gondolta úgy, hogy betegeit szexuális kielégüléshez segíti, amikor nemi szervét masszírozza. Ehhez az is hozzájárult, hogy a női nemi szerv részeit ekkoriban még nem különböztette meg a szakirodalom; a szakemberek magánéletében sem lehetett mindennapos tapasztalat a női orgazmus. Elképzelhető persze az is, hogy merőben társadalmi álcáról volt szó, és a lelke mélyén minden résztvevő tudta, mi az ábra. Emellett szól, hogy a doktorok nagy része nem kedvelte a műveletet, s ebben erkölcsi fönntartások játszhattak részleges szerepet.

A XVIII., XIX. században, az anatómia fejlődésével pontosabb leírásokat kapunk a hisztérikus roham természetéről: a hüvely és a rektális záróizom ritmikus összehúzódásáról, a vizelési inger teljes elnyomásáról mint elengedhetetlen összetevőről tájékoztatják a kollégákat a nagy tudású szerzők. Az orgazmuson kívül viszont nincs olyan biológiai folyamat, melyben mindhárom tényező egyszerre jelentkezik. Ez nem akadályozta meg a doktorokat abban, hogy ragaszkodjanak androcentrikus világképükhöz. Albert Hayes 1869-ben így írt: "A női újratermelő ösztön oly erős, hogy a szervezet minden részébe kisugárzik. Ha bármilyen oknál fogva rendellenesség lépne föl benne, képes zavart okozni minden részlegben, ahol szeszélyét követve tombolni és őrjöngeni kezd." Az androcentrikus modell nőképe önellentmondásra épül: egyrészt a női nemi ösztön oly erős, hogy kielégítetlenül hagyva teljes felfordulást okoz testben és lélekben, másrészt nem is létezik. Richard von Krafft-Ebbing szerint "a nőnek, ha testileg és szellemileg ép, és rendes nevelésben részesült, szinte nincs is érzéki vágya. Ha nem így lenne, a házasság és családi élet csak üres szavak lennének."

Freud bécsi praxisának kezdetén maga is fizikai terápiával kezelte hisztérikus betegeit, s csak mikor ez csődöt mondott, nyergelt át a lélekbúvárságra. Rossz nyelvek szerint nem véletlen, hogy az az ember, aki oly kevéssé tudta, mit is akarnak a nők, sikertelennek bizonyult az altesti masszázs frontján. Forradalmiságát tehát nemhogy kényszer motiválta, de nem is volt annyira forradalmi. Ougourlian szerint: ha a Galen-féle teóriában egyszerűen csak behelyettesítjük a "visszafogás" szót a freudi "elfojtással", a "purgációt" a "katarzissal", "könnyen felfedezhetjük a maga feltételezett eredetiségében a freudi szexuális neurózis elméletet". Freud újítása abban merült ki, hogy elismerte és mintegy új paradigmává tette a tényt, miszerint a nőknek van klitorális orgazmusuk. De új paradigmáját a régi, androcentrikus modellben helyezte el, s a hagyományok embere maradt annyiban, hogy ezt az orgazmust az éretlen szinten megrekedt szexualitás kifejezéseként értelmezte, és elődeihez hasonlóan betegségként kezelte.

Fürdőkúra

Bár a természetes forrásoknak ősidők óta gyógyerőt tulajdonítottak, és a női termékenységre gyakorolt pozitív hatásról nem szoktak megfeledkezni, a fürdőknek mindig is volt egy másik, az ápoltsággal és kikapcsolódással összefüggő funkciójuk. Masszőrök emberemlékezet óta működtek ezen intézményekben, mind az ó-, mind a középkorban. Valószínűsíthető, hogy szolgáltatásaik közé tartozott az "intim masszázs" is. A XIX. század divatos fürdőhelyeiről kialakult képhez hozzátartoztak a szerencsejátékok, az ivászat, a prostitúció is. Geoge Simenon a kaszinózást is a kúra részeként emlegette, Iris Murdoch szerint "kimondhatatlan bűnök" alapozták meg az üdülőhelyek sötét hírnevét.

Az első ismert és fergeteges sikerűnek mondott hidroterapeuta az osztrák Vicenz Priessnitz volt. ` aknázta ki először a fürdőkúrák nagy előnyét a hősiesnek tartott sebészettel szemben: azt tudniillik, hogy a beteg a kezelés közvetlen következményeként soha nem halt meg (ha jobban nem is lett). Módszere egyszerű volt: a víz önnön nehézkedését használta föl erős vízsugár kialakítására. Női panaszok gyógyítására Kneipp apát is a medence irányába pumpált vizet javasolt. A vízkúra "magától értetődően ajánlkozott" a hölgyközönségnek; amíg a férfiakat enyhe rettegéssel töltötte el a három-négy méter magasból lezúduló víz ereje, addig az a gyengébbik nemet egyenesen felvillanyozta. Egyesek a "tus" serkentő hatását a pezsgőfogyasztáshoz hasonlították, mivel hangulatuknak éppoly emelkedettséget és könnyedséget kölcsönzött.

Nagy-Britanniában a leghíresebb fürdővárosok Malvern, Tunbridge Wells és Bath voltak, az utóbbi nemesi és királyi üdülőként is működött. A "gyógytusok" bevezetésekor 80 000 fürdőző gyűlt össze a városban. 1896-ban W. B. Oliver így írt a híres orvosi szaklapban, a Lancetben: a hidromasszázs remek "mechanikus közvetítője az ütő és vibráló hatásoknak, melyeknek a vazomotorikus (érmozgató) rendszerre gyakorolt jótékony befolyása az álló vízben való fürdőzés minden formáját fölülmúlja".

Amerika is kapva kapott az új koncepción, mely az egészség és luxus ötvözésével a "jó életet" testesítette meg. New York állam leghíresebb fürdővárosa, Saratoga közönségének jó része semmilyen bajban sem szenvedett, így az országos ismertségnek örvendő ügető és kaszinó látogatásában sem akadályozta őket semmi. A nők voltak az itteni fürdők legfeltűnőbb és legnagyobb hasznot hajtó látogatói is. Az intézmények svéd mozgásterápiát, török, gőz- és elektromos fürdőt, vízkúrát, gépi vibrációt, mágneses kezelést és egészséges étrendet reklámoztak. Russel Thacher Trall amerikai hidroterapeuta azt írta 1873-ban, hogy a nők isten adományai az orvosi hivatásnak, hiszen "az amerikai praxis háromnegyed része a sajátosan női kórok gyógyításának szenteli magát", ami nem meglepő, ha tudjuk, hogy egyes becslések a női lakosság háromnegyedét gyengélkedőnek ítélték. Az ebből származó jövedelem a szövetségi költségvetés felének felelt meg.

A hisztéria kezelése Mekkájának a XIX. században a párizsi Salpetriére klinika számított. Freud is itt töltötte inaséveit, mentora Jean-Martin Charcot főorvos volt. Eleinte csak rázós vonatozást és lovaglást javallottak a hiszterioneuraszténiás tünetek kezelésére. Később vízkúrát, mechanikus és elektromos ütögető és vibráló masszázskészülékeket is alkalmaztak, melyek közül mai szemmel legzseniálisabbnak a rázkódó karosszék és a vibráló sisak tűnik - már majdnem elvarázsolt kastély! A betegek férjét szóbeli tanácsokkal látták el, melyek közül leghíresebb a Freud által lejegyzett intés: Tachez donc!, azaz ne adja fel, bár kétséges, hogy Freud ugyanazt értette a homályos célzáson, mint Charcot doktor. A főorvos több dolgozatot adott közre a témában, ám ezekben nem említi a hisztéria egyértelműen szexuális kóroktanát. E tudásáról csak szóban, bizonyára suttogva számolt be, és így örökíthette leghíresebb tanítványára is.

"A vibrálás maga az élet"

- olvashatjuk egy 1913-ban a chicagói Lindstrom cég által kiadott vibrátorhirdetésben. "Az éveket varázslat módjára tünteti el. Egész testének minden idege, minden szövete bizseregni fog saját, hosszú álomból fölébresztett energiái hatása alatt. A fiatalság minden öröme és zamata lüktet majd önben. Sűrű vörös vér árad szét ereiben, és az élet örömét végre valóságként élheti meg. Önbecsülése is százszorosára növekszik." Amerikai kézimunka-magazinokban hasonló képes reklámok százai jelentek meg a századfordulótól a harmincas évek végéig. A tizenkilencedik század végén a vibráló elektromos készülékek még csak orvosok számára készültek. Általában ággyal együtt, ennélfogva drágák és nagyok voltak, mint például a híres vonatról elnevezett Chattanooga. A vibrátort Rachel P. Maines mint "tőke- és munkaerő-helyettesítő találmányt" írja le, mert a vízkúrához képest sokkal kisebb befektetést, a manuális masszázshoz képest pedig kevesebb kézi erőt igényelt a doktor részéről.

Az első vibrátorok valószínűleg vízerejűek voltak, 1734 körül feltehetőleg ilyesféle szerkezetet barkácsolt össze egy bizonyos St. Pierre abbé, trémoussoir néven. Később a kicsiny, kézi rugóval felhúzható szerkezetek terjedtek el. Az elektromechanikus készülék feltalálójaként Joseph Mortimer Granville-t tartjuk számon, őelőtte a svéd Gustav Zander gőzhajtású, nagyméretű, rögzített gépe örvendett népszerűségnek a hidroterapeutikus intézményekben. Ez "orvosi dörzsölő szerkezet" néven futott.

A villanyáram és az elektromos háztartási készülékek elterjedése, no meg a fogyasztói középosztály növekedése megnyitotta az utat a vibrátor privát használatának reklámozása előtt. A betegség- és gyógyeszköz-paradigma társadalmi álcaként szolgált. E hullámnak a készülék szexuális jellegének további tagadhatatlansága vetett véget. Ebben a harmincas évek pajzán-pornó filmjeiben játszott szerepük, másrészről Freud a ludas, aki egyértelművé tette, hogy a klitorisz dörzsölése orgazmushoz vezet, ráadásul a rossz fajta, alacsonyabb fejlődési fokon megrekedt szexuális örömhöz. A fogyasztók így már nem is bizsergető, gyógyító varázslatot hajtottak volna végre magukon, hanem önkielégítést.

1952-ig kellett várni arra, hogy az Amerikai Pszichiátriai Társaság levegye betegségei lajstromáról a hisztériát. A Master- és Johnson-, illetve a Kinsey-jelentés már jelezte, hogy az amerikai női lakosság túlnyomó többsége nem teljesíti kötelességét, és nem felel meg az androcentrikus modellnek: 70 százalékuk nem élvez el a behatolás alatt. A 60-as évek szexuális forradalma már más szemmel nézett az önkielégítésre, a tantra Nyugaton elterjedt változatai szerint önmagunk szeretete az alapja, nem pedig ellentéte mások szeretetének. A 70-es évek feminizmusa empirikus tudásra alapozva, alapjaiban támadta az androcentrikus modellt. Immár férfi szexkutatók is hangsúlyozták, többek között Foucault, hogy a szervezet normális működése, főleg a nők esetében, gyakran medikalizálódott a történelem folyamán. A menstruáció, a szülés, a szexualitás ékes példái ennek az elméletnek. Az orvostársadalom maga alkotja és alakítja ezeket a paradigmákat, melyek szerepe az, hogy egyszerre krónikásai és döntőbírái legyenek nemi viselkedésünknek - legalábbis a normatív androcentrikus modell szerint. E modell folyamatosan felülírja az empirikus tapasztalatot, a normális női szexualitást betegségként, a ritka előfordulást pedig normaként állítja be. Makacssága csak a ptolemaioszi világkép makacsságához hasonlítható. Igaz, mára egészen messzire eljutott, és a női orgazmusnak is talált pozitív szerepet: a férfi ego fényezését.

H

A könyv után is maradnak persze jócskán megválaszolandó kérdések. Ha a szexualitás szerepe a fajfenntartás, akkor az evolúció során miért nem került a csikló a hüvelyen belülre? Előző devianciadolgozatunk válasza az lenne, hogy a szexualitás evoluciós szerepe nemcsak a fajfenntartásban, de a kommunikáció kialakításában és a kreatív impulzus kifejlesztésében is keresendő. A nagy posztfeminista kérdés tehát az, hogy miért ne lehetne egyszerre behatolás és csikló általi orgazmus. És ha lehet - mert lehet -, miért ne arra törekedjünk, hogy e kommunikációs és kreatív készségeinket mindkét nem ebbe az irányba fejlessze - ahelyett, hogy újabb biológiai öncsalásba és nemek háborújába bocsátkoznánk?

Forrai Éva

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”