rés a présen

Eljön Nosferatu

  • rés a présen
  • 2022. május 11.

Színház

Benkő Nóra színházigazgató

rés a présen: Milyen háttérrel érkeztél két éve a Szabad Tér Színház Nonprofit Kft. élére?

Benkő Nóra: Francia–magyar szakon végeztem az ELTE-n, de párhuzamosan játszottam Somogyi István társulatában, az Arvisurában 1991-től a komplett későbbi független színházi világgal együtt. 1995-ben végre felvettek a Színművészetire a Horvai–Máthé-osztályba, így profi képzést is kaptam. Utána elszerződtem az akkori Nemzeti Színházba, amelyből aztán Pesti Magyar Színház lett, ott a Színiakadémiát is vezettem 7 évig, miközben megcsináltam a drámapedagógia szakot, plusz megszereztem a közoktatás-vezetői végzettséget a BME-n. Onnan pályáztam a Szabad Tér Színház Nonprofit Kft. élére 2020-ban. Úgy gondoltam, hogy 50 évesen már szintetizálnám a színházi tudást és a vezetői gyakorlatot. 2020. március 1-jétől vezetem az intézményt, amely az idén százéves Városmajori Szabadtéri Színpadból és a margitszigeti Kristály Színtérből áll.

rap: Milyen terveid voltak a Városmajorban?

BN: Érkezésem után két héttel kitört a Covid, úgyhogy alkalmazkodni kellett. Az előkészítő időszakban nekünk is ötpercenként kellett megváltoztatni mindent, de a Szabadtér kedvezményezett helyzetben volt, nyaranta több mint 50 ezer embert fogadtunk. Nagyon fontos szempont volt, hogy a társulatokat és a színészeket segítsük, mert volt, aki egy év után nálunk játszott először.

rap: Lett egy színházi szemlétek is. Milyen szempontok szerint válogattok?

BN: A legfontosabb, hogy mindent megnézünk, mielőtt idehozzuk. Nincs olyan ember, aki ezt bírná, csak Peremartoni Krisztina. Azért kértem föl előválogatónak, mert mindenhol ott volt mindig, ahol jártam színházban. Az ő szemén keresztül állítjuk össze sok morfondírozás után, hogy mely darabokat hozzuk el. Két év alatt bebizonyítottuk, és a kritikusok is kimondták, hogy mi vagyunk az új POSZT. A műsor már látható a Városmajoriszínpad.hu oldalon. Az idén nyolc előadás került be a szemlébe, amelynek Szinetár Miklós, Tóth Ildikó színész, László Ferenc színikritikus és én leszünk a zsűrije. Nagyon fontos dolog a legjobb határon túli előadások meghívása is, és a diskurzus, amelyhez a megújult étterem ad helyet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.