Színház

Közös sír

Borbély Szilárd: Az Olaszliszkai

  • Tompa Andrea
  • 2015. november 17.

Színház

A színész félhomályban áll, feje lehajtva, háttal van a közönségnek, mint amiről nem vesz tudomást.

Majdnem folyamatosan beszél, szinte hidegen, arról, hogy szüleit megölték. Jóval később depressziójáról számol be – egész életét végigkíséri. Időnként váratlan szüneteket tart. De nem „színházi” hatásszünetet, hanem igazit. Arra gyanakodhatunk, hogy elakadt a szövegmondásban. De csak a világhoz való viszonyában „akadt el”, leszakadt a világról, távolról, egy üvegfalon keresztül nézi önmagát is, mint akinek nincs köze saját sorsához. Ez az alak, egyfajta elbeszélő válik majd az olaszliszkai tragédia áldozatává – szavai mögött felismerhetjük a drámaszerző Borbély Szilárd saját történetét, az interjúk mondatait, vallomását a depressziójáról. Három halál a színpadon – erőszakos mind a három. A meggyilkolt szülőé, az olaszliszkai tanáré, majd az elbeszélőé, aki szimbolikusan, de mintha önként engedné el az életet. A nemrég elhunyt író-költő Borbély Szilárd sorstragédiája, Borbély szüleinek története, magyar társadalomtörténet.

És még sok-sok halál lent a mélyben.

A színpad mintha egy hatalmas sírgödör volna, szabályos medencét formáz, szélén nő a fű. A medence falán az elsüllyedt múlt emlékei, az idő rétegei, az antik amforától az ágyún keresztül a kortalan csontvázakig és az örök Dávid-csillagig. Szellemdús díszlet, kiemeli a színpadot a realizmus béklyójából, asszociá­ciókra invitál (Cziegler Balázs munkája).

Ezzel a múlttal dolgozik az előadás. Dolgoztatja, gyászmunkára fogja. Az olaszliszkai tragédia gyásza, amelyben, teszik fel bölcsen az előadásban a kérdést, nem tudni, ki az áldozat és ki a gyilkos. Ez csak a büntető törvénykönyv szerint egyértelmű.

Végre a magyar színház – közszínház, közszolgálati színház – olyasmit tematizál, amit igenis dolga volna, mert a közösséget ezzel szolgálja leginkább: megszólítani ezt a gyászt, átélhetővé tenni a veszteség drámáit, felmutatni a felejtéssel járó csapdákat. Ezeknek a sors­eseményeknek a színreviteléhez valódi tragé­diák, emberáldozatok kellenek. Hisz mind temetetlen holtak. Ahogy Eörsi István írja ’56-os börtönkönyvében: „virágzó kertecskéink a bennük elkapart hulláktól termékenyek”.

Máté Gábor rendezése Borbély Szilárd drámáját („sorstalandráma” a műfaji megnevezése) beoltja Borbély Szilárd személyes sorsával, és néhány interjúból vett Borbély-idézettel keretezi. Borbély is így fogalmaz egy interjúban: „ami bennünk meg körülöttünk van, az nem individuális történés, hanem sokkal inkább szimbólumoknak és allegóriáknak a rendszere. Tehát az, hogy mi történik, mi fog történni velem, az nem úgy érdekes – és egyre kevésbé úgy érdekes –, hogy velem konkrétan mi történik.” A dramaturgiai beavatkozás megsegíti a művet, kinyitja, távlatossá, de személyessé is teszi. A sorsok egybejátszása – egymás fényében való megmutatása – valódi téttel bíró, személyessé váló megszólalásokat hoz. Ez a személyesség a Borbély-drámából hiányzott.

Borbély Szilárdnak nem volt szerencséje a színházzal. Ezzel nem azt mondom, hogy zseniális darabokat írt volna, amelyek nem találtak meghallgatásra a kortárs magyar színházban, pusztán nem tudott közelebb kerülni a színházhoz magához, drámáiból éppen a színházi tudás hiányzik (rendezői-dramaturgi támogatás, „saját” színházának megtalálása), amitől a darabok színházszerűbbek lesznek, nem irodalmi anyagok pusztán. Színházi eszménye valószínűleg a mai magyar (inkább realista hagyományokon nyugvó) színháztól is idegen, ezek rituális-szimbolikus darabok. Alig fél tucat bemutatója volt, és mindössze kettő emlékezetes (a Kamera-man Pinczés István rendezésében és a Halotti pompa Vidnyánszky Attila rendezésében, mindkettő Debrecenben). Az Olaszliszkai című Borbély-dráma gyengesége példázatossága. A múltját kereső bolygó zsidó, az eltörölt, de mégis jelen lévő múlt és a feltárás konfliktusaival járó színpadi helyzetek pedig gyakran didaktikusak; ezt az előadás sem tudja feledtetni. A költői szöveg és az antik sorsdrámaszerű nézőpont viszont erőssége.

Máté rendezése, a történetmondás költői és szimbolikus dimenziója a példázatosságot lágyítja. Erős képekkel dolgozik – ahogy a (gyakran versben írt) szöveg is költői képeket váltakoztat nyers és direkt megszólalásokkal. Az előadás legerősebb pillanatai a puritán képek: a tragédia előtt a tanárember utazik, háttérben az ismerős, egyszerű magyar tájakkal, szavaiban az élet, a természet, a hazája iránti lelkesedéssel (Fekete Ernő két különböző – derűs és élettől távolodó – alakja kivételesen szép és tiszta), vagy a börtönből levelet író fiú mondatai, vetített kézírása. A realizmusból kimozdított jelenetek – lincselés, stilizált magyar ruhás kórus, női szereplők által megtestesített bírósági figurák – is erőteljesek. A női bíróság kiváló rendezői döntés: az „olaszliszkai” történet ne legyen pusztán férfitörténet (férfi áldozat, férfi elkövetők), hanem univerzális, ahogy a kórus is többnemű vagy nemek feletti. Két kislány szeme láttára történik az apa meglincselése; ez a két magára maradt kislány is túlmutat önmagán – minden elhagyott, erőszakos halál által magára maradt gyermek története ismerhető fel benne.

A zárókép néma, hangtalan kétségbeesése – ahogy ez a tragikus alak az életből kifordul – remek. Többet mondana azonban a csend, mint a zenei, színházi hatás, a siratóének. Majd mi siratunk – van mit.

Katona József Színház, október 14.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.