Színház

Közös sír

Borbély Szilárd: Az Olaszliszkai

  • Tompa Andrea
  • 2015. november 17.

Színház

A színész félhomályban áll, feje lehajtva, háttal van a közönségnek, mint amiről nem vesz tudomást.

Majdnem folyamatosan beszél, szinte hidegen, arról, hogy szüleit megölték. Jóval később depressziójáról számol be – egész életét végigkíséri. Időnként váratlan szüneteket tart. De nem „színházi” hatásszünetet, hanem igazit. Arra gyanakodhatunk, hogy elakadt a szövegmondásban. De csak a világhoz való viszonyában „akadt el”, leszakadt a világról, távolról, egy üvegfalon keresztül nézi önmagát is, mint akinek nincs köze saját sorsához. Ez az alak, egyfajta elbeszélő válik majd az olaszliszkai tragédia áldozatává – szavai mögött felismerhetjük a drámaszerző Borbély Szilárd saját történetét, az interjúk mondatait, vallomását a depressziójáról. Három halál a színpadon – erőszakos mind a három. A meggyilkolt szülőé, az olaszliszkai tanáré, majd az elbeszélőé, aki szimbolikusan, de mintha önként engedné el az életet. A nemrég elhunyt író-költő Borbély Szilárd sorstragédiája, Borbély szüleinek története, magyar társadalomtörténet.

És még sok-sok halál lent a mélyben.

A színpad mintha egy hatalmas sírgödör volna, szabályos medencét formáz, szélén nő a fű. A medence falán az elsüllyedt múlt emlékei, az idő rétegei, az antik amforától az ágyún keresztül a kortalan csontvázakig és az örök Dávid-csillagig. Szellemdús díszlet, kiemeli a színpadot a realizmus béklyójából, asszociá­ciókra invitál (Cziegler Balázs munkája).

Ezzel a múlttal dolgozik az előadás. Dolgoztatja, gyászmunkára fogja. Az olaszliszkai tragédia gyásza, amelyben, teszik fel bölcsen az előadásban a kérdést, nem tudni, ki az áldozat és ki a gyilkos. Ez csak a büntető törvénykönyv szerint egyértelmű.

Végre a magyar színház – közszínház, közszolgálati színház – olyasmit tematizál, amit igenis dolga volna, mert a közösséget ezzel szolgálja leginkább: megszólítani ezt a gyászt, átélhetővé tenni a veszteség drámáit, felmutatni a felejtéssel járó csapdákat. Ezeknek a sors­eseményeknek a színreviteléhez valódi tragé­diák, emberáldozatok kellenek. Hisz mind temetetlen holtak. Ahogy Eörsi István írja ’56-os börtönkönyvében: „virágzó kertecskéink a bennük elkapart hulláktól termékenyek”.

Máté Gábor rendezése Borbély Szilárd drámáját („sorstalandráma” a műfaji megnevezése) beoltja Borbély Szilárd személyes sorsával, és néhány interjúból vett Borbély-idézettel keretezi. Borbély is így fogalmaz egy interjúban: „ami bennünk meg körülöttünk van, az nem individuális történés, hanem sokkal inkább szimbólumoknak és allegóriáknak a rendszere. Tehát az, hogy mi történik, mi fog történni velem, az nem úgy érdekes – és egyre kevésbé úgy érdekes –, hogy velem konkrétan mi történik.” A dramaturgiai beavatkozás megsegíti a művet, kinyitja, távlatossá, de személyessé is teszi. A sorsok egybejátszása – egymás fényében való megmutatása – valódi téttel bíró, személyessé váló megszólalásokat hoz. Ez a személyesség a Borbély-drámából hiányzott.

Borbély Szilárdnak nem volt szerencséje a színházzal. Ezzel nem azt mondom, hogy zseniális darabokat írt volna, amelyek nem találtak meghallgatásra a kortárs magyar színházban, pusztán nem tudott közelebb kerülni a színházhoz magához, drámáiból éppen a színházi tudás hiányzik (rendezői-dramaturgi támogatás, „saját” színházának megtalálása), amitől a darabok színházszerűbbek lesznek, nem irodalmi anyagok pusztán. Színházi eszménye valószínűleg a mai magyar (inkább realista hagyományokon nyugvó) színháztól is idegen, ezek rituális-szimbolikus darabok. Alig fél tucat bemutatója volt, és mindössze kettő emlékezetes (a Kamera-man Pinczés István rendezésében és a Halotti pompa Vidnyánszky Attila rendezésében, mindkettő Debrecenben). Az Olaszliszkai című Borbély-dráma gyengesége példázatossága. A múltját kereső bolygó zsidó, az eltörölt, de mégis jelen lévő múlt és a feltárás konfliktusaival járó színpadi helyzetek pedig gyakran didaktikusak; ezt az előadás sem tudja feledtetni. A költői szöveg és az antik sorsdrámaszerű nézőpont viszont erőssége.

Máté rendezése, a történetmondás költői és szimbolikus dimenziója a példázatosságot lágyítja. Erős képekkel dolgozik – ahogy a (gyakran versben írt) szöveg is költői képeket váltakoztat nyers és direkt megszólalásokkal. Az előadás legerősebb pillanatai a puritán képek: a tragédia előtt a tanárember utazik, háttérben az ismerős, egyszerű magyar tájakkal, szavaiban az élet, a természet, a hazája iránti lelkesedéssel (Fekete Ernő két különböző – derűs és élettől távolodó – alakja kivételesen szép és tiszta), vagy a börtönből levelet író fiú mondatai, vetített kézírása. A realizmusból kimozdított jelenetek – lincselés, stilizált magyar ruhás kórus, női szereplők által megtestesített bírósági figurák – is erőteljesek. A női bíróság kiváló rendezői döntés: az „olaszliszkai” történet ne legyen pusztán férfitörténet (férfi áldozat, férfi elkövetők), hanem univerzális, ahogy a kórus is többnemű vagy nemek feletti. Két kislány szeme láttára történik az apa meglincselése; ez a két magára maradt kislány is túlmutat önmagán – minden elhagyott, erőszakos halál által magára maradt gyermek története ismerhető fel benne.

A zárókép néma, hangtalan kétségbeesése – ahogy ez a tragikus alak az életből kifordul – remek. Többet mondana azonban a csend, mint a zenei, színházi hatás, a siratóének. Majd mi siratunk – van mit.

Katona József Színház, október 14.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.