„Megérdemelte!”

Marina Abramović performance-művész  

Színház

Önéletrajza, az Aki átment a falon nemrég jelent meg magyarul. A belgrádi születésű művésszel pályafutása legmerészebb állomásairól, a kínai nagy falon megejtett szakításáról, a hasába vágott ötágú csillagról és Tito szeretetéről is beszélgettünk.

Magyar Narancs: A könyve címét egy édesanyjával kapcsolatos mondás ihlette: „Az igazi kommunista képes átmenni a falon is.” A mamája jó kommunistát akart nevelni önből?

Marina Abramović: Kettőjük közül apám volt a hithű kommunista. A harmincas években börtönben is ült emiatt. Szívből megvetette a magántulajdont, a burzsoáziát. Ezzel szemben anyám a lelke mélyén mégiscsak burzsoá volt. Franciaórára, angolórára, zongoraórára járatott, istenített mindent, ami francia volt. S nem kommunistát, hanem kemény nőt akart belőlem nevelni. Anyai ágról hozom azt az akaraterőt, hogy ha elhatározok valamit, azt minden akadályon át keresztülviszem. Apámtól a bátorságot kaptam, a nagyanyámtól pedig a spiritualitást. Nagy templomjáró volt, gyűlölte a kommunistákat, akik mindenétől megfosztották. Anyám írta össze a listát, hogy mit vegyenek el tőlük, hogy bizonyítsa, milyen jó kommunista. Ez a három mentalitás keveredett össze bennem.

MN: Apja is, anyja is partizánként harcolt a második világháborúban Tito oldalán. Amikor a boszniai háború idején videóinterjúkat készített velük a Delusional című előadásához, az egykori harcosok helyén megtört, idős embe­re­ket látunk.

MA: Apám iránt, épp a hite miatt, nagyobb sajnálatot éreztem. Ő olyannyira csalódott volt, hogy a Titóval közös fényképeiről kivágta Tito alakját. Igazi, mély szégyent érzett amiatt, ami a kommunizmussal történt. Ekkor, a délszláv háború alatt láttam először sírni. Képtelen volt megemészteni Miloševićet, a népirtást, a gyilkosságokat. Úgy érezte, hiábavaló volt az egész élete. Mindenki azt mondja, Tito diktátor volt, de akárhogy is, én szeretem. Nézze csak meg, mi történt utána. Amíg élt, sosem hallottam olyat, hogy gyűlölnöm kell a horvátokat vagy a szlovénokat, csak mert nem szerbek. Mély szégyenérzettel töltött el a háború. Bár sokszor kérték, egészen addig, míg a Velencei Biennáléra meg nem hívtak, nem reflektáltam erre a műveimben.

MN: A montenegrói nemzeti múzeum kérte fel, hogy Szerbiát és Montenegrót képviselje. A benyújtott performance-tervét aztán a montenegrói kultuszminiszter nyilvánosan megtámadta. Végül megszakított minden kapcsolatot velük, és egy másik pavilonban adta elő a Balkan Baroque című darabot.

MA: A Cleaning the House-ban véres csontokat sikáltam, ezt ötvöztem a szüleimmel készített, a Delusionalban bemutatott videókkal. És készítettem még egy videót: meginterjúvoltam egy férfit, aki 35 éven át irtotta Belgrád patkányait. Ő mesélte el nekem a Farkaspatkány történetét, azt, hogy hogyan öli meg a patkány, bár máskülönben soha nem tenne ilyet, a családja tagjait, ha ő maga veszélybe kerül. Ebben az országunk, a háborúnk történetét láttam. Ezt a performance-ot terjesztettem elő, de a politika közbeszólt, a montenegrói kultuszminiszter nekem támadt, nevetségesnek nevezte a tervemet, azt mondta, nem vagyok művész, amit elő akarok adni, az pedig nem csak hogy nem művészet, de még büdös is. Ezt látva kínált fel nekem a biennálé kurátora egy másik helyet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?