Zsinórpadlás – színházi melléklet

„Mintha egy démon”

Emiliano Pellisari rendező, koreográfus

Színház

A római székhelyű NoGravity Company alapítója egyedülálló összművészeti előadásokat hoz létre saját fejlesztésű színházi gépek és koreográfiai technikák segítségével. A társulat a megújult Budapesti Őszi Fesztiválra, a Dante halálának 700. évfordulójára tervezett Infernóval érkezik, hogy háromdimenziós koreográfiával, repülő táncosokkal és káprázatos jelmezekkel repítsenek el minket a barokk kor illúziószínházába.

Magyar Narancs: A vizuális művészetek kézművesének vallja magát. Nem álszerénység ez?

Emiliano Pellisari: Túl sok művészlelkű értelmiségi van a világon, aki művésznek nevezi magát anélkül, hogy tehetsége lenne. Kézművesnek tekintem magam abban az értelemben, hogy soha nem veszítettem el a realitásérzékemet, nem akartam semmilyen belterjes körhöz tartozni. Nem árt hátralépni és visszatekinteni a múltba, példát venni a nagy mesterektől, akik remekműveket alkottak, mégis kézművesnek tartották magukat.

MN: Írt színdarabokat, forgatókönyveket, a filmgyártásba is belekóstolt. Jelenleg koreográfusi, rendezői és díszlettervezői minőségében vezeti a NoGravityt. Nem sok ez?

EP: Egyszerre átok és áldás, hogy ennyi mindennel foglalkozom. Néha úgy érzem, mintha egy démon kerítene a hatalmába, és nem tudok ellenállni a kísértésnek. Az írás kézenfekvő kezdet volt a számomra, részben azért, mert az édesapám újságíró volt. Az önkifejezés költségkímélő módja papírra vetni a gondolatainkat. Aztán a színház a leírt szavaknak a konkrét megvalósulását nyújtotta. Néhány darabom díjakat is nyert, de közben nem volt pénzem, amiből eltartsam magam. Így jött képbe a film, főként a produkciós szervezés, pusztán anyagi megfontolásból. Egyik lehetőség hozta a másikat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.