rés a présen

„Nekem ez a szék a Ferrarim”

  • rés a présen
  • Artner Szilvia
  • 2024. május 1.

Színház

Tóth Károly táncos, előadóművész

rés a présen: Hozzá kellene tenni az előadóművészhez a kerekesszékes jelzőt az esetedben?

Tóth Károly: Egyáltalán nem. Egyrészt, mert a társadalomban ez prekoncepciót szül, másrészt, mert nem az a lényeg, hogy milyen eszközökkel adjuk elő, amit előadunk, hanem az, hogy mit adunk elő, és az milyen hatással lesz a nézőkre. Szerintem egyre fejlődik a magyar társadalmi elfogadás, és kicsivel nyitottabb felénk a táncszakma is, de persze még kell a szemléletformálás. Úgy gondolom, hogy a kerekesszékes tánc és az inkluzív kortárs táncok között az a különbség, hogy az előbbibe nem fér bele sem egy bicebóca, sem egy ép ember, viszont az inkluzívba mindenféle ember, mindenféle test belerakható. 2015-ben, a Károlin írtam a színháztudományi mesterdiplomámat, és abban tökéletlen testekként említem magunkat. A kortárs inkluzív előadói csoportokban a testek a lényegesek, és minden test másképp néz ki, másképp működik. Van, aki tökéletlen, van, aki tökéletes.

rap: Mi a korrekt kifejezés ma a mozgássérült emberre a táncban?

TK: Sajnos a megnevezések történetében nem vagyok update, úgyhogy talán magam sem tudok korrekten beszélni. Azt tudom, hogy a múlt század közepén még szokás volt Amerikában cirkuszokban mutogatni a fogyatékossággal élő embereket, és nem azért, amit tudtak, hanem azért, ahogy kinézett a testük. Nekem majdnem mindegy, hogy hívnak, de jobban szeretem, ha a kerekesszékes fiú helyett Károlynak szólítanak. Vagy, ha úgy emlegetnek például, hogy a Tánceánia társulat tagja, vagy pedig a Másképtánc művésze, utóbbi a saját vállalkozásom, amelyet lehet követni a www.facebook.com/maskeptanc oldalon.

rap: Hol és hogyan kezdted az előadói pályát?

TK: Egész életemben szerettem, ha adhatok az embereknek valami magamból fakadó, akár egészen apró dolgot, amin elgondolkodhatnak, ami segít kicsit másként látni a dolgaikat. A pályám kezdete a Tánceánia nevű együtteshez kötődik, ahol Gál Eszter, Kálmán Ferenc és Bóta Ildikó szárnyai alatt kezdtem táncolni és előadni. Mindez ma is az életem része és remélem, mindig az lesz. Mellette szépen lassan belefolytam a Tánceániát is magába foglaló ArtMan Egyesület munkáiba, számos előadásom volt velük, például Mészöly Andrea Beszélj rólam, vagy Gyulavári Ágnes Kétség című rendezése, meg Farkas Dorka Mayday című alkotása, hogy csak hármat említsek közülük. Egyébként meg az ELTE-n voltam töri szakos, aztán, mint már mondtam, a Károlin mesterdiplomáztam színháztudomány szakon, és emellett mindig volt munkahelyem, önkénteskedtem, illetve nagy kanállal ettem az életet.

rap: Kikkel, milyen előadásokban dolgoztál még, és melyek vannak ezek közül repertoáron?

TK: Az ArtManon kívül több különféle projektben vettem részt. A kaposvári Csiky Gergely Színházban a Rajkai Zoltán rendezte Müller táncosaiban szerepeltem, a Veszprémi Petőfi Színházzal évek óta vannak különféle együttműködéseim. Hód Adrienn hívott dolgozni Brémába, ahol beálltam a Harmonia című előadásba, ez azóta is fut. Hód aztán Kopeczny Kata invitálására az ArtMenőkkel csinálta az Idol című előadását tavaly, amelyet azóta is aktívan játszunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.