rés a présen

„Nekem ez a szék a Ferrarim”

  • rés a présen
  • Artner Szilvia
  • 2024. május 1.

Színház

Tóth Károly táncos, előadóművész

rés a présen: Hozzá kellene tenni az előadóművészhez a kerekesszékes jelzőt az esetedben?

Tóth Károly: Egyáltalán nem. Egyrészt, mert a társadalomban ez prekoncepciót szül, másrészt, mert nem az a lényeg, hogy milyen eszközökkel adjuk elő, amit előadunk, hanem az, hogy mit adunk elő, és az milyen hatással lesz a nézőkre. Szerintem egyre fejlődik a magyar társadalmi elfogadás, és kicsivel nyitottabb felénk a táncszakma is, de persze még kell a szemléletformálás. Úgy gondolom, hogy a kerekesszékes tánc és az inkluzív kortárs táncok között az a különbség, hogy az előbbibe nem fér bele sem egy bicebóca, sem egy ép ember, viszont az inkluzívba mindenféle ember, mindenféle test belerakható. 2015-ben, a Károlin írtam a színháztudományi mesterdiplomámat, és abban tökéletlen testekként említem magunkat. A kortárs inkluzív előadói csoportokban a testek a lényegesek, és minden test másképp néz ki, másképp működik. Van, aki tökéletlen, van, aki tökéletes.

rap: Mi a korrekt kifejezés ma a mozgássérült emberre a táncban?

TK: Sajnos a megnevezések történetében nem vagyok update, úgyhogy talán magam sem tudok korrekten beszélni. Azt tudom, hogy a múlt század közepén még szokás volt Amerikában cirkuszokban mutogatni a fogyatékossággal élő embereket, és nem azért, amit tudtak, hanem azért, ahogy kinézett a testük. Nekem majdnem mindegy, hogy hívnak, de jobban szeretem, ha a kerekesszékes fiú helyett Károlynak szólítanak. Vagy, ha úgy emlegetnek például, hogy a Tánceánia társulat tagja, vagy pedig a Másképtánc művésze, utóbbi a saját vállalkozásom, amelyet lehet követni a www.facebook.com/maskeptanc oldalon.

rap: Hol és hogyan kezdted az előadói pályát?

TK: Egész életemben szerettem, ha adhatok az embereknek valami magamból fakadó, akár egészen apró dolgot, amin elgondolkodhatnak, ami segít kicsit másként látni a dolgaikat. A pályám kezdete a Tánceánia nevű együtteshez kötődik, ahol Gál Eszter, Kálmán Ferenc és Bóta Ildikó szárnyai alatt kezdtem táncolni és előadni. Mindez ma is az életem része és remélem, mindig az lesz. Mellette szépen lassan belefolytam a Tánceániát is magába foglaló ArtMan Egyesület munkáiba, számos előadásom volt velük, például Mészöly Andrea Beszélj rólam, vagy Gyulavári Ágnes Kétség című rendezése, meg Farkas Dorka Mayday című alkotása, hogy csak hármat említsek közülük. Egyébként meg az ELTE-n voltam töri szakos, aztán, mint már mondtam, a Károlin mesterdiplomáztam színháztudomány szakon, és emellett mindig volt munkahelyem, önkénteskedtem, illetve nagy kanállal ettem az életet.

rap: Kikkel, milyen előadásokban dolgoztál még, és melyek vannak ezek közül repertoáron?

TK: Az ArtManon kívül több különféle projektben vettem részt. A kaposvári Csiky Gergely Színházban a Rajkai Zoltán rendezte Müller táncosaiban szerepeltem, a Veszprémi Petőfi Színházzal évek óta vannak különféle együttműködéseim. Hód Adrienn hívott dolgozni Brémába, ahol beálltam a Harmonia című előadásba, ez azóta is fut. Hód aztán Kopeczny Kata invitálására az ArtMenőkkel csinálta az Idol című előadását tavaly, amelyet azóta is aktívan játszunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.