Opera

Nem tutkó

Bohém Casting

Színház

Ügyes ez a Mahler, ezzel dolgoztassunk máskor is - az anekdota szerint valahogy így méltatták az ismeretlen filmzeneszerzőt a Visconti-féle Halál Velencében amerikai producerei. Ügyes ez a Puccini, jó kis rockoperákat lehetne vele íratni - gondolhatták a Bohém Casting alkotói, s e nézetüket alighanem a produkció miskolci és majdani budapesti nézői is osztani fogják.

Merthogy Puccini Bohémélete a Zsoldos Béla által rockosított hangzással is figyelemre méltó zenei élmény: az ősbemutatót követő első előadás tartósan legérdekesebb mozzanatának éppen a Kovács László vezényelte operazenekar és a rockzenei szekció árokbéli együttmunkálkodása bizonyult. Egyebekben istenkísértő, de azért nem ördögtől való vállalkozás a Zsoldos mellett a rendező Kerényi Miklós Gábor és Müller Péter Sziámi szerzői közreműködését feltüntető produkció. Miért is ne helyezhetnénk át a jelenbe a bohémek történetét? S miért ne lehetne a keret éppenséggel egy filmforgatás? Hiszen ilyesféle megoldásokkal akár már operaszínpadon is találkozhattunk, mondjuk, Kovalik Balázs müncheni rendezésében, de persze másutt is. S végül, miért ne lehetne nyersebb-naturalisztikusabb, azaz mai levegőjű szöveggel játszani a sztorit? Elvégre sokan már a Bohémélet ősbemutatóján túlságig életszerűnek és durvának találták az opera valóságábrázolását.

Az elméleti megalapozással nincs hát problémánk, csakhogy az ördög ezúttal is a kivitelezésben (lásd még: a részletekben) rejlik. A történeten kezdve: a mindvégig egy filmstúdió közegébe helyezett cselekmény szándékoltan a művészi alkotás mai gazdasági nehézségeit (szponzorvadászat, forgatási költségek stb.) és erkölcsi dimenzióit (hol a határ a szponzornak tett engedményekben?, filmre vehető-e a valódi tragédia?) poentírozza, ám eközben akaratlanul is egy eddig évszázadon át árnyékban maradt kérdést állít az előadás homlokterébe. Voltaképpen tehetségesek-e egyáltalán ezek a bohémek? - hangzik a kérdés, s a néző erre igazándiból csakis nemmel felelhet. Rodolfo/Rudi és sokat sertepertélő társai ugyanis valami egészen rettenetes giccsparádét készülnek leforgatni: a Bohémélet mai átiratát a hajdani Zenebutikból kikölcsönzött bukszusok és rododendronok között haldokló Mimivel, valamint gyermekkórusos flashmobbal, amelynek előadásbéli levetítése egyszerre sokkol szegényes-amatőr jellegével meg olyan kifejezések elhangzásával, mint "gondtemető" és "méregzöld liánok". Ez utóbbiak már Müller Péter Sziámi költői munkásságának részét képezik, s tán nem is kínosabbak a Puccini-szólamokhoz kiötlött "fiatalos" fordulatoknál. E fordulatok külön-külön mind-mind léteznek a szlengben, de így együtt valahogy mégsem tutkó az egész, s mi tagadás, nem elsősorban azért, mert a nézőtérről legfeljebb felerészben érthető mindaz, amit a színpadon énekelnek. A többé-kevésbé valódi frissességet képviselő ötletek ilyesformán alig látszanak ki a naprakészség kulisszái mögül: az előadást indító castingbejátszások a Mimi áriájában rendre felsülő jelentkezőkkel, a melegedés gyanánt forgatókönyveket égető bohémekkel s azzal a megejtően hiteles pillanattal, amikor a tekintetét Mimi/Virág fenekén felejtő Rudi ezt énekli: szép a hangod.

S ha már hangról szóltunk, hát az előadás legnagyobb gyengéje - sajnos túl az eddig említett fenntartásokon - bizony épp az énekhangok alkalmatlansága. A bájos, bár egy kávéskanálnyit most is túl édes Bordás Barbara Mimijén meg a szép basszusával az opera felől érkező Kelemen Dániel Colline/Tamásán kívül szinte minden szólamformálás problematikusnak bizonyult. A legnagyobb problémát kétségkívül Brasch Bence (Marcell) énekszava jelentette a közönség számára, hiszen a rokonszenves fiatalember mindvégig - fájdalom, erre nincs szebb szó! - fahangon próbálta hallhatóvá tenni szólamát. Azután többeknél érezhetővé vált a koncepció jószerint beépített buktatója is: a musicalhangok elégtelensége az operai igényű szólamokban, valamint az a gyakorlatlanság, amely a sokszólamos együttesekben rendre fülbe ötlő tájékozódási és együttműködési zavarokhoz vezetett. Molnár Ágnesnek (Musetta/Anettka) és a szponzorszerző Szabó P. Szilveszternek (Alcindoro/Erdő Ákos) mindazonáltal még így is sikerült életteli figurát, illetve markáns jelenlétet érzékeltetnie - igaz, döntően nem az éneklés révén. A tenor főszerepben az eredendően operaénekes Boncsér Gergely működött, s a magas hangokat következetesen a színpad bal oldali előterében megeresztő vokális produkciója egy musical- vagy operettszínész esetében okvetlenül zajos méltatást érdemelne. Csakhogy az élet és a kritika igazságtalan: egy operai tenortól kevés vagy legfeljebb korrekt, de bizonnyal nem lelkesítő ez a teljesítmény, különösen mivel Boncsér színpadi jelenléte ezúttal nem tűnt fajsúlyosnak, de olykor még teljességgel motiváltnak sem.

A kortárs bohémek - Rudi kivételével - egyébiránt szigorúan kurtított szárú, háromnegyedes nadrágban abszolválják az előadást. Őszintén reméljük, hogy novemberben, Pestre települve a produkcióra kiosztható érdemjegy is eléri majd ezt a szolid szintet.

Miskolci Operafesztivál, Miskolci Nemzeti Színház, június 12.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)