Zsinórpadlás - színházi melléklet

Snoblesse Oblige 2021/38.

  • Narancs
  • 2021. szeptember 22.

Színház

Színházi programajánló

„én vagyok / az, ki ellenük szólok: nemzetszédelgők, fegyveres / sáskák ellen, akik a papírok fehér bőrét / bűneimmel tetoválják, nevem hallatára / eltorlaszolja torkukat a düh” (Bari Károly)

 

szeptember 23., csütörtök, 19.00: Mesterhármas

Eric Assous darabjának két hőse pár évnyi boldog házasság után úgy dönt, hogy bevall néhány félrelépést. Az Art-Színtér új előadását Marjai Virág, Jakab Csaba és Ozsgyáni Mihály játssza, Halasi Imre rendezte, és másnap is látható. (Bethlen Téri Színház, Bp. VII., Bethlen Gábor tér 3.)

 

szeptember 24., péntek, 18.00: Parafrázisok, kiállításmegnyitó

Fazakas Juli színésznő a pandémia alatt különleges remake-szelfiket készített híres műalkotások alapján. Az Eötvös10 vándorkiállításának újabb állomását Berzsenyi Bellaagh Ádám, a Latinovits Színház igazgatója nyitja meg, a munkákat Telihay Péter rendező méltatja. Október 24-ig látható. (Budaörsi Jókai Művelődési Ház, Budaörs, Szabadság út 26.)

 

szeptember 24., péntek, 20.00: Minden (is)

Sokszor úgy érzi az ember, hogy egyszerre nyitott és zárkózott, konzervatív és progresszív, egyszerre jön és megy, van jól és rosszul ugyanabban a pillanatban. Goda Gábor társulata ismét az ellentmondásokról mesél mozdulatokkal és szavakkal is. Másnap ismétlés. (Artus Stúdió, Bp. XI., Sztregova u. 3.)

 

szeptember 25., szombat, 19.00: Női posta – bemutató

A helyszín egy égi főposta, vagy talán központi szív-panasziroda, ahol mindenkit meghallgatnak, leg­inkább akkor, ha dalban mondja el. Oláh Ibolya színházkoncertjét Bíró Kriszta rendezte, a zenét Presser Gábor szerezte, élőben Födő Sándor és Furák Péter zenél. (Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp. II., Marczibányi tér 5/A)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.