ZSINÓRPADLÁS - Színház a színházban

Trükkös tükrözés

Színház

Sűrűn alkalmazott formai megoldás, de minduntalan felveti a kérdést, hogy mégis mire jó, ha színház van a színházban. A választ közelmúltbéli előadások felidézésével keressük.

„Új formák kellenek”, deklarálja Trepljov a saját darabjának bemutatója előtt, amely előadást aztán az édesanyja, az ünnepelt színésznő, aki a fia szerint a rutinon és előítéleten alapuló, önismétlő színház szolgálója, egyszerűen széttrollkodja. A Sirály-színrevitelek mindenkori rendezőinek el kell dönteniük, hogy Trepljov milyen színházat képzel: valóban használ-e új formákat? Ha igen, mihez képest újak azok? Vagy csupán lázad az anyja ellen, és amit csinál, az gagyi? Mennyiben ütnek el Trepljov módszerei az adott Sirály rendezőjének eszközkészletétől?

A drámában a dráma egyik legismertebb példája a világirodalom egyik leghíresebb színpadi művében található: a Hamlet ún. egérfogó-jelenetében a színészek a „valóságot”, vagyis azt a gyilkosságot játsszák el, amellyel Hamlet Claudiust vádolja. Ennek nem csak a cselekmény szempontjából van jelentősége: a teljesen külön világot alkotó színésztrupp segítségével az alkotók a (magyar) színjátszás (aktuális) kérdéseire, hatásesztétikájára, a színészi létezés paradoxonjaira is szoktak reflektálni. Az Örkény 2014-es Hamletjében Gálffi László játszotta az elkoptatottnak tűnő Színészkirályt és Hamlet apjának szellemét is, a két alak szinte egybeolvadt, ami újabb értelmezési rétegeket, szövevényeket tárt fel. A Vígszínház 2017-es előadásában aztán a shakespeare-i eredetiben négy-öt fős truppból mindössze egy színész maradt: Hajduk Károly még József Attilát is szavalt, a jelenet keresetlen egyszerűsége szinte kiragyogott az intrikáktól sújtott királyi udvarból és a színpadi eszközök rafinált apparátusából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.