ZSINÓRPADLÁS - Színház a színházban

Trükkös tükrözés

Színház

Sűrűn alkalmazott formai megoldás, de minduntalan felveti a kérdést, hogy mégis mire jó, ha színház van a színházban. A választ közelmúltbéli előadások felidézésével keressük.

„Új formák kellenek”, deklarálja Trepljov a saját darabjának bemutatója előtt, amely előadást aztán az édesanyja, az ünnepelt színésznő, aki a fia szerint a rutinon és előítéleten alapuló, önismétlő színház szolgálója, egyszerűen széttrollkodja. A Sirály-színrevitelek mindenkori rendezőinek el kell dönteniük, hogy Trepljov milyen színházat képzel: valóban használ-e új formákat? Ha igen, mihez képest újak azok? Vagy csupán lázad az anyja ellen, és amit csinál, az gagyi? Mennyiben ütnek el Trepljov módszerei az adott Sirály rendezőjének eszközkészletétől?

A drámában a dráma egyik legismertebb példája a világirodalom egyik leghíresebb színpadi művében található: a Hamlet ún. egérfogó-jelenetében a színészek a „valóságot”, vagyis azt a gyilkosságot játsszák el, amellyel Hamlet Claudiust vádolja. Ennek nem csak a cselekmény szempontjából van jelentősége: a teljesen külön világot alkotó színésztrupp segítségével az alkotók a (magyar) színjátszás (aktuális) kérdéseire, hatásesztétikájára, a színészi létezés paradoxonjaira is szoktak reflektálni. Az Örkény 2014-es Hamletjében Gálffi László játszotta az elkoptatottnak tűnő Színészkirályt és Hamlet apjának szellemét is, a két alak szinte egybeolvadt, ami újabb értelmezési rétegeket, szövevényeket tárt fel. A Vígszínház 2017-es előadásában aztán a shakespeare-i eredetiben négy-öt fős truppból mindössze egy színész maradt: Hajduk Károly még József Attilát is szavalt, a jelenet keresetlen egyszerűsége szinte kiragyogott az intrikáktól sújtott királyi udvarból és a színpadi eszközök rafinált apparátusából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.