ZSINÓRPADLÁS - Színház a színházban

Trükkös tükrözés

Színház

Sűrűn alkalmazott formai megoldás, de minduntalan felveti a kérdést, hogy mégis mire jó, ha színház van a színházban. A választ közelmúltbéli előadások felidézésével keressük.

„Új formák kellenek”, deklarálja Trepljov a saját darabjának bemutatója előtt, amely előadást aztán az édesanyja, az ünnepelt színésznő, aki a fia szerint a rutinon és előítéleten alapuló, önismétlő színház szolgálója, egyszerűen széttrollkodja. A Sirály-színrevitelek mindenkori rendezőinek el kell dönteniük, hogy Trepljov milyen színházat képzel: valóban használ-e új formákat? Ha igen, mihez képest újak azok? Vagy csupán lázad az anyja ellen, és amit csinál, az gagyi? Mennyiben ütnek el Trepljov módszerei az adott Sirály rendezőjének eszközkészletétől?

A drámában a dráma egyik legismertebb példája a világirodalom egyik leghíresebb színpadi művében található: a Hamlet ún. egérfogó-jelenetében a színészek a „valóságot”, vagyis azt a gyilkosságot játsszák el, amellyel Hamlet Claudiust vádolja. Ennek nem csak a cselekmény szempontjából van jelentősége: a teljesen külön világot alkotó színésztrupp segítségével az alkotók a (magyar) színjátszás (aktuális) kérdéseire, hatásesztétikájára, a színészi létezés paradoxonjaira is szoktak reflektálni. Az Örkény 2014-es Hamletjében Gálffi László játszotta az elkoptatottnak tűnő Színészkirályt és Hamlet apjának szellemét is, a két alak szinte egybeolvadt, ami újabb értelmezési rétegeket, szövevényeket tárt fel. A Vígszínház 2017-es előadásában aztán a shakespeare-i eredetiben négy-öt fős truppból mindössze egy színész maradt: Hajduk Károly még József Attilát is szavalt, a jelenet keresetlen egyszerűsége szinte kiragyogott az intrikáktól sújtott királyi udvarból és a színpadi eszközök rafinált apparátusából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.