kulthírek

  • .
  • 2011. szeptember 22.

Trafik

MOST HOVÁ? Nadine Labaki libanoni-kanadai filmrendező-színésznő vígjátéka, a Where Do We Go Now? nyerte el a közönség díját a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon. A történet falusi aszszonyokról szól, akik nem akarják elengedni forrófejű férjeiket az épp aktuális vallásháborúba.
Libanon ezt az alkotást nevezte be a legjobb nem angol nyelvű film jövő évi Oscar-díjára.

20 ÉV PEARL JAM Torontóban mutatták be a Pearl Jam Twenty című dokumentumfilmet is, amelyet 1200 órányi archív felvétel felhasználásával készített Cameron Crowe, aki a 80-as években rockújságíróként dolgozott Seattle-ben. A világpremierhez egy közel 400 oldalas könyv és egy 29 számot tartalmazó album, majd később egy extra felvételeket is kínáló DVD kapcsolódik.

GYÁSZ 40 éves korában elhunyt Huszár Zsolt: a színművészt szombat hajnalban biciklizés közben villamos gázolta halálra. A szakmát a színpadon tanulta, az RS 9, a Krétakör, Kecskemét, Debrecen és Tatabánya után 2003-ban került az Új Színház társulatába, ahol ebben az évadban a Coriolanus címszerepe és a Jadviga párnája férfi főszerepe várt rá. Alakját olyan filmek őrzik, mint Szabadság, szerelem vagy az Intim fejlövés.

A BEATLES A SZEGREGÁCI" ELLEN E héten kerül kalapács alá Los Angelesben a Beatles egyik 1965-ös kaliforniai fellépésének szerződése, amelyben a zenekar menedzsere, Brian Epstein kikötötte: szegregált közönség előtt nem lépnek fel. A 40 ezer dollárról szóló szerződésbe azért vették bele ezt a pontot, mert az előző évben, a floridai Jacksonville-ben szegregációs alapon engedték be a közönséget, s amint ez a zenekar tudomására jutott, nem voltak hajlandók színpadra lépni. "Soha nem játszunk szegregált közönség előtt, itt se fogunk - jelentette ki John Lennon. - Inkább veszni hagyjuk a fellépti díjat." Ez hatott: amint keveredni engedték a közönséget, játszani kezdtek.

JR: INSIDE OUT Csinálsz egy portrét. Feltöltöd. Elmondod nekünk a sztoridat. Postán megkapod a posztert. Kimész, és felragasztod valahová. Lefotózod, levideózod, és feltöltöd, hadd lássa az egész világ.

Némi netes szöszmötölésen, regisztráción túl lényegében ennyi a teendője annak, aki - egyénileg vagy barátaival, csoportosan - részt venne JR legújabb projektjében. A csak monogramját használó francia művész, aki köztereken elhelyezett gigantikus fotóival vált ismertté, ezúttal Inside Out címmel indított globális akciót a százezer dolláros Ted Prize támogatásával. Kétféleképpen működik a dolog: 1. a világ bármely részén egy fotóautomatában csinálsz magadról egy mosolygós fotót, elküldöd (insideoutproject.net), és megvárod, hogy a postás házhoz hozza az erről készült nagyméretű fekete-fehér printet, 2. bizonyos, kiválasztott helyeken megjelennek JR mobil fotóautomatái, és ott helyben ki is nyomtatják a képet. Ilyen hely volt szeptember első felében Izrael és Palesztina: miközben az ENSZ-ben a palesztin állam elismerése a tét, az Inside Out projekt itteni fejezete Time Is Now, Yalla! címmel próbálta megmozgatni az embereket (a zsidók és palesztinok által egyaránt használt arab kifejezés, a yalla kb. annyit tesz: gyerünk). A palesztin területen Betlehem és Ramallah városában felállított fülkék és az Izraelben mindenfelé megforduló fotó-teherautó segítségével több ezer kép készült, sokat közülük az országot körülvevő biztonsági falra ragasztottak fel. JR feltevése szerint a csöndes többség mindkét oldalon a két nép, két ország megoldásban képzelné el a békés jövőt, aki pedig most arcát adja ehhez a projekthez, az lényegében ezt hozza környezete tudomására.

A projekt honlapján megtalálható, melyik országban hányan vettek benne részt: Franciaországból több mint 800 személy és 60 csoport, Hollandiából több mint 60 személy és négy csoport, Magyarországról több mint 10 személy és egy csoport - világszerte már tízezer fölött jár a neten keresztül bekapcsolódók összlétszáma. (Illusztrációnkon egy amerikai csoport Cincinnatiből.)

BANKSY: ELő A FESTÉK AL"L Every Picture Tells A Lie - 2003-ban ezzel a címmel fújt egy képet a berlini Künstlerhaus Bethanien falára Banksy, amelyet aztán lefestettek, merthogy más kiállításoknak kellett a falfelület. Az angyalszárnyú, Smiley-arcú fegyveres katonákat ábrázoló képet most kimentették a festékréteg alól, a Berlinben dolgozó amerikai Brad Downey irányításával restaurálták, és a What Lies Beneath című - a rejtett dolgok felszínre hozásával foglalkozó - kiállítás keretében ismét bemutatták.

MEGHALT RICHARD HAMILTON 89 éves korában elhunyt Richard Hamilton: a brit pop art úttörőjeként számon tartott festőművész 1956-ban tűnt fel itt látható, Just What Is It That Makes Today's Homes So Different, So Appealing? című munkájával. De nem ragadt le a kollázsnál - mindenekelőtt festő volt, nagy mesterségbeli tudással, miként erről önarcképe vagy a Swinging London sorozat darabjai tanúskodnak (ezek egyike az őrizetbe vett Mick Jaggert ábrázolja). Hatott rá Joyce Ulyssese (illusztrációit 2002-ben a British Museum mutatta be) és Marcel Duchamp (1966-ban ő szervezte az első nagyszabású európai Duchamp-retrospektív kiállítást). Sikerei csúcsán lemezborítót rendelt tőle a Beatles (ez lett a White Album). Valószínűleg ekkoriban lett volna igazán ideje, hogy a Velencei Biennálén is kiállítson, ám erre csak 1993-ban került sor - igaz, Arany Oroszlán-díjjal jutalmazták teljesítményét. A halálhírét közzétevő Gagosian Gallery szerint az utolsó pillanatig dolgozott 2013-14-re tervezett retrospektív kiállítása anyagán, amely Los Angelesben, Philadelphiában, Londonban és Madridban lesz látható.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.