kulthírek

  • .
  • 2011. szeptember 22.

Trafik

MOST HOVÁ? Nadine Labaki libanoni-kanadai filmrendező-színésznő vígjátéka, a Where Do We Go Now? nyerte el a közönség díját a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon. A történet falusi aszszonyokról szól, akik nem akarják elengedni forrófejű férjeiket az épp aktuális vallásháborúba.
Libanon ezt az alkotást nevezte be a legjobb nem angol nyelvű film jövő évi Oscar-díjára.

20 ÉV PEARL JAM Torontóban mutatták be a Pearl Jam Twenty című dokumentumfilmet is, amelyet 1200 órányi archív felvétel felhasználásával készített Cameron Crowe, aki a 80-as években rockújságíróként dolgozott Seattle-ben. A világpremierhez egy közel 400 oldalas könyv és egy 29 számot tartalmazó album, majd később egy extra felvételeket is kínáló DVD kapcsolódik.

GYÁSZ 40 éves korában elhunyt Huszár Zsolt: a színművészt szombat hajnalban biciklizés közben villamos gázolta halálra. A szakmát a színpadon tanulta, az RS 9, a Krétakör, Kecskemét, Debrecen és Tatabánya után 2003-ban került az Új Színház társulatába, ahol ebben az évadban a Coriolanus címszerepe és a Jadviga párnája férfi főszerepe várt rá. Alakját olyan filmek őrzik, mint Szabadság, szerelem vagy az Intim fejlövés.

A BEATLES A SZEGREGÁCI" ELLEN E héten kerül kalapács alá Los Angelesben a Beatles egyik 1965-ös kaliforniai fellépésének szerződése, amelyben a zenekar menedzsere, Brian Epstein kikötötte: szegregált közönség előtt nem lépnek fel. A 40 ezer dollárról szóló szerződésbe azért vették bele ezt a pontot, mert az előző évben, a floridai Jacksonville-ben szegregációs alapon engedték be a közönséget, s amint ez a zenekar tudomására jutott, nem voltak hajlandók színpadra lépni. "Soha nem játszunk szegregált közönség előtt, itt se fogunk - jelentette ki John Lennon. - Inkább veszni hagyjuk a fellépti díjat." Ez hatott: amint keveredni engedték a közönséget, játszani kezdtek.

JR: INSIDE OUT Csinálsz egy portrét. Feltöltöd. Elmondod nekünk a sztoridat. Postán megkapod a posztert. Kimész, és felragasztod valahová. Lefotózod, levideózod, és feltöltöd, hadd lássa az egész világ.

Némi netes szöszmötölésen, regisztráción túl lényegében ennyi a teendője annak, aki - egyénileg vagy barátaival, csoportosan - részt venne JR legújabb projektjében. A csak monogramját használó francia művész, aki köztereken elhelyezett gigantikus fotóival vált ismertté, ezúttal Inside Out címmel indított globális akciót a százezer dolláros Ted Prize támogatásával. Kétféleképpen működik a dolog: 1. a világ bármely részén egy fotóautomatában csinálsz magadról egy mosolygós fotót, elküldöd (insideoutproject.net), és megvárod, hogy a postás házhoz hozza az erről készült nagyméretű fekete-fehér printet, 2. bizonyos, kiválasztott helyeken megjelennek JR mobil fotóautomatái, és ott helyben ki is nyomtatják a képet. Ilyen hely volt szeptember első felében Izrael és Palesztina: miközben az ENSZ-ben a palesztin állam elismerése a tét, az Inside Out projekt itteni fejezete Time Is Now, Yalla! címmel próbálta megmozgatni az embereket (a zsidók és palesztinok által egyaránt használt arab kifejezés, a yalla kb. annyit tesz: gyerünk). A palesztin területen Betlehem és Ramallah városában felállított fülkék és az Izraelben mindenfelé megforduló fotó-teherautó segítségével több ezer kép készült, sokat közülük az országot körülvevő biztonsági falra ragasztottak fel. JR feltevése szerint a csöndes többség mindkét oldalon a két nép, két ország megoldásban képzelné el a békés jövőt, aki pedig most arcát adja ehhez a projekthez, az lényegében ezt hozza környezete tudomására.

A projekt honlapján megtalálható, melyik országban hányan vettek benne részt: Franciaországból több mint 800 személy és 60 csoport, Hollandiából több mint 60 személy és négy csoport, Magyarországról több mint 10 személy és egy csoport - világszerte már tízezer fölött jár a neten keresztül bekapcsolódók összlétszáma. (Illusztrációnkon egy amerikai csoport Cincinnatiből.)

BANKSY: ELő A FESTÉK AL"L Every Picture Tells A Lie - 2003-ban ezzel a címmel fújt egy képet a berlini Künstlerhaus Bethanien falára Banksy, amelyet aztán lefestettek, merthogy más kiállításoknak kellett a falfelület. Az angyalszárnyú, Smiley-arcú fegyveres katonákat ábrázoló képet most kimentették a festékréteg alól, a Berlinben dolgozó amerikai Brad Downey irányításával restaurálták, és a What Lies Beneath című - a rejtett dolgok felszínre hozásával foglalkozó - kiállítás keretében ismét bemutatták.

MEGHALT RICHARD HAMILTON 89 éves korában elhunyt Richard Hamilton: a brit pop art úttörőjeként számon tartott festőművész 1956-ban tűnt fel itt látható, Just What Is It That Makes Today's Homes So Different, So Appealing? című munkájával. De nem ragadt le a kollázsnál - mindenekelőtt festő volt, nagy mesterségbeli tudással, miként erről önarcképe vagy a Swinging London sorozat darabjai tanúskodnak (ezek egyike az őrizetbe vett Mick Jaggert ábrázolja). Hatott rá Joyce Ulyssese (illusztrációit 2002-ben a British Museum mutatta be) és Marcel Duchamp (1966-ban ő szervezte az első nagyszabású európai Duchamp-retrospektív kiállítást). Sikerei csúcsán lemezborítót rendelt tőle a Beatles (ez lett a White Album). Valószínűleg ekkoriban lett volna igazán ideje, hogy a Velencei Biennálén is kiállítson, ám erre csak 1993-ban került sor - igaz, Arany Oroszlán-díjjal jutalmazták teljesítményét. A halálhírét közzétevő Gagosian Gallery szerint az utolsó pillanatig dolgozott 2013-14-re tervezett retrospektív kiállítása anyagán, amely Los Angelesben, Philadelphiában, Londonban és Madridban lesz látható.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”