mi a kotta? - Ha megversz is...

  • .
  • 2011. szeptember 22.

Trafik

A legutóbbi alkalommal egészen az ítéletnapig kalandoztunk ajánlónkban, ám most visszább lépünk - a halálig. No, nem valamiféle morbid vonzalomnak hódolva, csupáncsak azért, mivel a soros hét koncertprogramja önkéntelenül is a személyes lét evilági záróaktusának jelentőségét idézheti az eszünkbe.
Így ezekben a napokban emlékezünk meg Bartók Béla halálának (1945. szeptember 26.) évfordulójáról, amely előtt nemcsak a Bartók Emlékház vasárnapi matinékoncertje (szeptember 25., tizenegy óra) tiszteleg, de a Nemzeti Filharmonikusok esti hangversenye is (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 25.). A Kocsis Zoltán által dirigálandó program második felét ugyanis A csodálatos mandarin - animációs filmmel kísért - előadása alkotja majd, mely "egyfelvonásos pantomim" cselekményét maga Bartók ekképp összegezte: "Egy apacstanyán három apacs kényszerít egy fiatal leányt, hogy csábítson fel férfiakat magához, akiket ők aztán kirabolnak. Az első egy szegény legény, a második sem különb, de a harmadik egy gazdag kínai. A fogás jó, a leány tánccal mulattatja, és a mandarinban felébred a vágy, a szerelem hevesen fellobban benne, de a leány irtózik tőle. Az apacsok megtámadják, kifosztják, a dunyhába fojtják, karddal szúrják keresztül, majd felakasztják, mindhiába, a mandarinnal nem bírnak, szerelmes és vágyakozó szemekkel néz a leányra. Az aszszonyi invenció segít, a leány eleget tesz a mandarin kívánságának, mire az holtan, élettelenül terül el." A szerelmi halálnak ezt a modern változatát Mahler dalszimfóniája, a Dal a Földről fogja megelőzni a filharmonikusok műsorán, mely mű nem csupán témájában környékezi a halált, de jószerint már a megszületését is a babonás halálfélelemnek köszönheti. Hiszen, mint az közismert, Mahler nyolc szimfónia megírása után vonakodott a zeneirodalomban többek számára oly végzetesnek bizonyuló kilences sorszámú darabba belekezdeni, s így a sorsot mintegy időlegesen kijátszva a kortárs Hans Bethge hat verse köré komponálta meg a Dal a Földről című kriptoszimfóniát.

A Mahler-műben - Zoran Todorovich oldalán - Komlósi Ildikó (képünkön) szerepel majd női szólistaként, s a világraszóló mezzoszoprán két nappal később már egy másik jeles tenor, Marcello Giordani párjaként fog elénk vonulni: romantikus és verista operarészletekkel, a lesújtani készülő fátum árnyékában kiszakadó végáriákkal és szerelmes kettősökkel (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 27., fél nyolc). S mert a barokk egyik kitüntetetten kedvelt témája volt a "memento mori", hát akár az eddigiekhez csaphatjuk a 6. Budapesti Barokk Fesztivál első koncertjeit is, melyek sorából a Messiás vasárnapi előadására külön is felhívjuk a figyelmet. A Belvárosi Szent Mihály-templomban Zádori Mária, Bakos Kornélia, Megyesi Zoltán és Cser Krisztián közreműködésével szólal majd meg a magasztos remekmű (szeptember 25., hét óra). S végül, immár a halálos tematikától elszakadva, említsük a Filharmóniai Társaság két évadnyitó bérleti koncertjét (operaház, szeptember 25., tizenegy óra, és 26., fél nyolc) Strauss Don Juanjával, Rahmanyinov II. szimfóniájával s a Dohnányi-féle Konzertstückben Varga Tamás gordonkaszólójával.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?