mi a kotta? - Ha megversz is...

  • .
  • 2011. szeptember 22.

Trafik

A legutóbbi alkalommal egészen az ítéletnapig kalandoztunk ajánlónkban, ám most visszább lépünk - a halálig. No, nem valamiféle morbid vonzalomnak hódolva, csupáncsak azért, mivel a soros hét koncertprogramja önkéntelenül is a személyes lét evilági záróaktusának jelentőségét idézheti az eszünkbe.
Így ezekben a napokban emlékezünk meg Bartók Béla halálának (1945. szeptember 26.) évfordulójáról, amely előtt nemcsak a Bartók Emlékház vasárnapi matinékoncertje (szeptember 25., tizenegy óra) tiszteleg, de a Nemzeti Filharmonikusok esti hangversenye is (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 25.). A Kocsis Zoltán által dirigálandó program második felét ugyanis A csodálatos mandarin - animációs filmmel kísért - előadása alkotja majd, mely "egyfelvonásos pantomim" cselekményét maga Bartók ekképp összegezte: "Egy apacstanyán három apacs kényszerít egy fiatal leányt, hogy csábítson fel férfiakat magához, akiket ők aztán kirabolnak. Az első egy szegény legény, a második sem különb, de a harmadik egy gazdag kínai. A fogás jó, a leány tánccal mulattatja, és a mandarinban felébred a vágy, a szerelem hevesen fellobban benne, de a leány irtózik tőle. Az apacsok megtámadják, kifosztják, a dunyhába fojtják, karddal szúrják keresztül, majd felakasztják, mindhiába, a mandarinnal nem bírnak, szerelmes és vágyakozó szemekkel néz a leányra. Az aszszonyi invenció segít, a leány eleget tesz a mandarin kívánságának, mire az holtan, élettelenül terül el." A szerelmi halálnak ezt a modern változatát Mahler dalszimfóniája, a Dal a Földről fogja megelőzni a filharmonikusok műsorán, mely mű nem csupán témájában környékezi a halált, de jószerint már a megszületését is a babonás halálfélelemnek köszönheti. Hiszen, mint az közismert, Mahler nyolc szimfónia megírása után vonakodott a zeneirodalomban többek számára oly végzetesnek bizonyuló kilences sorszámú darabba belekezdeni, s így a sorsot mintegy időlegesen kijátszva a kortárs Hans Bethge hat verse köré komponálta meg a Dal a Földről című kriptoszimfóniát.

A Mahler-műben - Zoran Todorovich oldalán - Komlósi Ildikó (képünkön) szerepel majd női szólistaként, s a világraszóló mezzoszoprán két nappal később már egy másik jeles tenor, Marcello Giordani párjaként fog elénk vonulni: romantikus és verista operarészletekkel, a lesújtani készülő fátum árnyékában kiszakadó végáriákkal és szerelmes kettősökkel (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 27., fél nyolc). S mert a barokk egyik kitüntetetten kedvelt témája volt a "memento mori", hát akár az eddigiekhez csaphatjuk a 6. Budapesti Barokk Fesztivál első koncertjeit is, melyek sorából a Messiás vasárnapi előadására külön is felhívjuk a figyelmet. A Belvárosi Szent Mihály-templomban Zádori Mária, Bakos Kornélia, Megyesi Zoltán és Cser Krisztián közreműködésével szólal majd meg a magasztos remekmű (szeptember 25., hét óra). S végül, immár a halálos tematikától elszakadva, említsük a Filharmóniai Társaság két évadnyitó bérleti koncertjét (operaház, szeptember 25., tizenegy óra, és 26., fél nyolc) Strauss Don Juanjával, Rahmanyinov II. szimfóniájával s a Dohnányi-féle Konzertstückben Varga Tamás gordonkaszólójával.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.