tévésmaci - Ökrök a legelőn

  • .
  • 2011. szeptember 22.

Trafik

Csütörtök este dús vacsorát vett magához; a kedvenceit hozatta, marhahúslevest, virslit és természetesen pilzeni sört. Eztán nyugovóra tért, s este tíz tájt, álmában érte a halál.
Otakar Vávra a százegyedik évét taposta. Ki az, aki nem ilyen halált akar? Egyes vélekedések szerint ilyen halál csak a jóknak jár. Tudja az ördög, mindenesetre személyével a cseh filmkészítés legellentmondásosabb figurája távozott immár végérvényesen a legendák világába. ' alapította a híres prágai filmiskolát, a FAMU-t (Filmová a televizní fakulta Akademie múzickych umení - a tévé persze csak később került a névbe), s egészen idős koráig tanított is. Nyáron, a No Smoking csehországi koncertjén még azt üvöltötte a színpadról Emir Kusturica, hogy mindent tőle tanult, no, azért tudunk ennél jobbat is mondani: keze alatt cseperedett az egész cseh újhullám (Menzel, Forman, Chytilová, Schorm és a többiek). Vávra túlélt mindent, sőt a tenyerén hordozta minden rendszer, nem csoda, ha oly termékeny volt, mint a Nílus deltája: több mint ötven filmet rendezett, nyolcvan körüli a forgatókönyveinek száma. Már a húszas évek végétől filmezett; dokumentumfilmekkel, kísérleti darabokkal nyitott. Legelismertebbek talán a Capek-adaptációi voltak, s az utókortól a legnagyobbakat az ötvenes évek nagy történelmi freskóiért (Jan Hus, 1954; Jan Zizka, 1955) kapott a pofájára - méltán. Úgy búcsúzott a filmrendezéstől, mint idős itáliai mesterek szoktak, a kedves városukhoz írt szerelmes üzenettel; csakhogy a Moje Praha című rövidfilm után is komolyak maradtak a szándékai, még az FBI-jal is levelezett egy nagy költségvetésű filmterve ügyében, amit egy modern kori defenesztrációról, a nagy TGM fia, Jan Masaryk sokáig homályban tartott haláláról szeretett volna tető alá hozni. Nem jött össze. Temetésétől távol tartják a televíziót.

Melyben pénteken fél hét előtt adja a Cinemax a Drága Alice című tavalyi svéd drámát, az HBO pedig este tizenegykor A lány, aki a tűzzel játszik című tavalyelőtti svéd-dán krimit. Mondhatnánk, hogy ennyit az északiakról, de van még egy tippem: ismét kapható az IKEA-ban Akvavit, igyunk meg néhány kupicával e két totál depressziós filmhez, aztán mi is simán defenesztrálni fogjuk magunkat. Az életvidám népség persze már délben (11.45) a Cinemax2-n nézte Truffa nagy hollywoodi buktáját, A Mississippi szirénjét, s utána, mert este felönt majd a garatra, már énekelt is 14.15-től ugyanitt. Mit, mit? A West Side Story halhatatlan sorait! No, ezt hallgassák meg, és az egészségükre: The Jets are in gear, Our cylinders are clickin'!The Sharks'll steer clear'Cause ev'ry Puerto Rican's a lousy chicken!Here come the JetsLike a bat out of hell. Someone gets in our way,Someone don't feel so well!

Szombaton bár nagy a kísértés, hogy ne tévézzünk, de a Duna Tv este kilenckor adja a Nagyítást, amit nem kéne kihagyni. Nem azért, mintha olyan fene jó lenne (de az), hanem azért, mert annyira jellemző egy korra, mint nagyon kevés más holmi. Ilyenek voltak, s ilyenek nem lesznek soha már; mi meg néztük az egészet egy bolhás moziban.

Vasárnap a magyar királyi főadó 22.30-kor megkezdi Jancsó Miklós két nap múlva esedékes 90. születésnapjának az ünneplését, hogy mennyire méltó módon, azt az Oda az igazság című mű megtekintése után önökre bíznám. A világ legantipatikusabb hősét, a Jimmy Stewart adta törött lábú fotóst felléptető remekmű, a Hátsó ablak este nyolctól megy a Cinemaxon. Utána 23.30-tól ugyanitt Fellini Satyriconja vet fel bizonyos kérdéseket a hosszú, illetve rövid élet filmekre vonatkoztatott tárgykörében.

Hétfőn szeretettel köszöntjük a hazánkba visszavonuló komcsikat, s a velük érkező adásszünetet.

Kedden a Duna Tv folytatja az ünneplést kilenckor a Szegénylegényekkel - a kánon szerint ez a legjobb Jancsó-film. A kánon nyomhat egy puszát a popimra!

Szerdán a ViaSat3 szó szerint veszi a címet (Breakfast at Tiffany's), és reggel 9.25-kor adja az Álmot luxuskivitelben. Olyan, hogy hajnali luxus viszont nincsen! Így önök se tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."