tévésmaci - Ökrök a legelőn

  • .
  • 2011. szeptember 22.

Trafik

Csütörtök este dús vacsorát vett magához; a kedvenceit hozatta, marhahúslevest, virslit és természetesen pilzeni sört. Eztán nyugovóra tért, s este tíz tájt, álmában érte a halál.
Otakar Vávra a százegyedik évét taposta. Ki az, aki nem ilyen halált akar? Egyes vélekedések szerint ilyen halál csak a jóknak jár. Tudja az ördög, mindenesetre személyével a cseh filmkészítés legellentmondásosabb figurája távozott immár végérvényesen a legendák világába. ' alapította a híres prágai filmiskolát, a FAMU-t (Filmová a televizní fakulta Akademie múzickych umení - a tévé persze csak később került a névbe), s egészen idős koráig tanított is. Nyáron, a No Smoking csehországi koncertjén még azt üvöltötte a színpadról Emir Kusturica, hogy mindent tőle tanult, no, azért tudunk ennél jobbat is mondani: keze alatt cseperedett az egész cseh újhullám (Menzel, Forman, Chytilová, Schorm és a többiek). Vávra túlélt mindent, sőt a tenyerén hordozta minden rendszer, nem csoda, ha oly termékeny volt, mint a Nílus deltája: több mint ötven filmet rendezett, nyolcvan körüli a forgatókönyveinek száma. Már a húszas évek végétől filmezett; dokumentumfilmekkel, kísérleti darabokkal nyitott. Legelismertebbek talán a Capek-adaptációi voltak, s az utókortól a legnagyobbakat az ötvenes évek nagy történelmi freskóiért (Jan Hus, 1954; Jan Zizka, 1955) kapott a pofájára - méltán. Úgy búcsúzott a filmrendezéstől, mint idős itáliai mesterek szoktak, a kedves városukhoz írt szerelmes üzenettel; csakhogy a Moje Praha című rövidfilm után is komolyak maradtak a szándékai, még az FBI-jal is levelezett egy nagy költségvetésű filmterve ügyében, amit egy modern kori defenesztrációról, a nagy TGM fia, Jan Masaryk sokáig homályban tartott haláláról szeretett volna tető alá hozni. Nem jött össze. Temetésétől távol tartják a televíziót.

Melyben pénteken fél hét előtt adja a Cinemax a Drága Alice című tavalyi svéd drámát, az HBO pedig este tizenegykor A lány, aki a tűzzel játszik című tavalyelőtti svéd-dán krimit. Mondhatnánk, hogy ennyit az északiakról, de van még egy tippem: ismét kapható az IKEA-ban Akvavit, igyunk meg néhány kupicával e két totál depressziós filmhez, aztán mi is simán defenesztrálni fogjuk magunkat. Az életvidám népség persze már délben (11.45) a Cinemax2-n nézte Truffa nagy hollywoodi buktáját, A Mississippi szirénjét, s utána, mert este felönt majd a garatra, már énekelt is 14.15-től ugyanitt. Mit, mit? A West Side Story halhatatlan sorait! No, ezt hallgassák meg, és az egészségükre: The Jets are in gear, Our cylinders are clickin'!The Sharks'll steer clear'Cause ev'ry Puerto Rican's a lousy chicken!Here come the JetsLike a bat out of hell. Someone gets in our way,Someone don't feel so well!

Szombaton bár nagy a kísértés, hogy ne tévézzünk, de a Duna Tv este kilenckor adja a Nagyítást, amit nem kéne kihagyni. Nem azért, mintha olyan fene jó lenne (de az), hanem azért, mert annyira jellemző egy korra, mint nagyon kevés más holmi. Ilyenek voltak, s ilyenek nem lesznek soha már; mi meg néztük az egészet egy bolhás moziban.

Vasárnap a magyar királyi főadó 22.30-kor megkezdi Jancsó Miklós két nap múlva esedékes 90. születésnapjának az ünneplését, hogy mennyire méltó módon, azt az Oda az igazság című mű megtekintése után önökre bíznám. A világ legantipatikusabb hősét, a Jimmy Stewart adta törött lábú fotóst felléptető remekmű, a Hátsó ablak este nyolctól megy a Cinemaxon. Utána 23.30-tól ugyanitt Fellini Satyriconja vet fel bizonyos kérdéseket a hosszú, illetve rövid élet filmekre vonatkoztatott tárgykörében.

Hétfőn szeretettel köszöntjük a hazánkba visszavonuló komcsikat, s a velük érkező adásszünetet.

Kedden a Duna Tv folytatja az ünneplést kilenckor a Szegénylegényekkel - a kánon szerint ez a legjobb Jancsó-film. A kánon nyomhat egy puszát a popimra!

Szerdán a ViaSat3 szó szerint veszi a címet (Breakfast at Tiffany's), és reggel 9.25-kor adja az Álmot luxuskivitelben. Olyan, hogy hajnali luxus viszont nincsen! Így önök se tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.