Most akkor klímabajnok lett Magyarország? Hogy zöldült be a Fidesz?

Tudomány

Nagy utat járt be a Fidesz, amíg eljutott a klímavédelmi akciótervig.

Cikksorozatunk előző részeiben általánosságban szedtük össze, hogy milyen hatást válthat ki Magyarországon a klímaváltozás a következő évtizedekben, de akár éveken belül is. A mostani részben politikai vizekre evezünk, ugyanis 2020-ban már egyetlen párt sem engedheti meg magának, hogy ne tematizálja a kérdést.

A magyar kormány sem járhat el másképp: Orbán Viktor februári évértékelőjében klímavédelmi akciótervet hirdetett, amiről még Ürge-Vorsatz Diánia, a CEU Nobel-békedíjas klímakutatója is azt mondta az ATV-ben, hogy „óriási előrelépés”. (A bejelentett Zöld Államkötvények körüli anomáliáról itt írtunk részletesebben).

A miniszterelnök bezöldülése azért is érdekes, mert a Fidesz holdudvara folyamatos támadás alatt tartja az ökopolitikusokat és -politikát, kommunistaként megbélyegezve a környezetvédőket. A kormányfő és más vezető kormánytagok azzal verik a mellüket, hogy Magyarország szén-dioxid-kibocsátása alacsony, ezért a „szennyezőknek”, tehát a multinacionális vállalatoknak és a nagy gazdasággal bíró országoknak kell megfizetniük a klímaváltozás árát.

Hárítás, ameddig lehet

De mi az igazság? Valóban klímabajnok Magyarország, ezért nem várhatjuk el a kormánytól a valós cselekvést? Vagy itt lenne az ideje, hogy a döntéshozók érdemben foglalkozzanak a kérdéssel Cikksorozatunk harmadik részéhez Vasali Zoltán, az IDEA Intézet elemzőjének és a Milton Friedman Egyetem oktatójának kértük a segítségét, aki kiemelten foglalkozik Magyarországon a zöldpolitikával (nemrég jelent meg egy publicisztikája a témában az Indexen): végigvettük, hogyan változott meg a Fidesz hozzáállása a témához.

A politológus szerint a kormány egy kényelmes pozícióból indult: a Kiotói Egyezmény alapján a szén-dioxid-csökkentésünket 1990-tól számítva kell elérnünk. Márpedig a rendszerváltás után a hazai nehézipar leépült, ami jelentős könnyebbséget jelent a számunkra: 2030-ig 40 százalékkal kell mérsékelnünk a CO2-kibocsátást, jelenleg nagyjából 32 százalékon állunk.

Továbbá ennek köszönhető, hogy 2010 után az Orbán-kormány értékesíthette a piacon a kvótaállományát (CO2 kibocsátását engedélyező jogosítvány, amit tőzsdén lehet értékesíteni), amiből egy ideig igen népszerű épületrekonstrukciós beruházásokat (ismertebb nevükön panelprogramokat) finanszírozott – mondta az elemző. (Az Európai Unió kibocsátási-kereskedelmi rendszeréről itt olvashat bővebben).

Vasali szerint a Fidesz klímapolitikai szkepszisének erősödése pont akkor következett be, amikor már látható volt, hogy a célok elérése érdekében forrásokat kell átcsoportosítani és áldozatokat kell hozni. Pedig már a kormányváltás után is több olyan program állt a jelenlegi vezetés rendelkezésére, amiket „csak” meg kellett volna valósítania.

Így például Láng István akadémikus előkészítette a Változás-hatás-válaszadás (VAHAVA) projektet, amiben vizsgálták a klímaváltozás egyes ágazatokra és szakterületekre gyakorolt hatásait: figyelembe vették a társadalom, az élővilág, a tájak, a nemzetgazdasági ágak eltérő érzékenységét és a változásokat elviselő képességüket. A program eredményeire támaszkodva megalkották a 2008-2025-re szóló Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégiát, aminek alapján a kormány aktivizálhatta volna erőforrásait, viszont erre 2010 után nem igazán került sor.

Cikkünk megírásához megkerestünk egy olyan szakembert is, aki korábban a közigazgatásban klímapolitikai területen dolgozott: felhívta a figyelmünket arra rá, hogy amíg 2010 előtt a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium felelt a kormányzati klímapolitikáért, addig a kormányváltás után a Fellegi Tamás vezette Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz került a terület. (Forrásunk jelezte, nem szeretné, ha leírnánk a nevét, mert tart attól, retorziók érhetik, ha nem kormánypárti lapnak nyilatkozik.) Ez egy szimbolikus lépés, ugyanis a környezetvédelmi apparátus megszűnt, a klímapolitikával együtt háttérbe került, az Orbán-kormány pedig a gazdasági növekedést helyezte a legfontosabb elérendő célnak.

Viszont Vasali Zoltán szerint a Fidesz a hárítószkeptikus politika luxusát csak tavalyig engedhette meg magának.

Orbán Viktor és Semjén Zsolt, miniszterelnök és a helyettese május 27-én. Hiába mondják, nem úgy alakult a választás, ahogyan szerették volna.

Orbán Viktor (sokat sejtető zöld nyakkendőben!) és Semjén Zsolt, miniszterelnök és a helyettese május 27-én.

Fotó: Balogh Zoltán/MTI

Az unió közbeszól

Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájában arra törekedett az elmúlt tíz évben, hogy az ország adottságait (például az olcsó munkaerőt) maximáliásan a befektetők rendelkezésére bocsátsa. Márpedig erről az útról nehéz lelépni, hiszen ez veszélyezteti a jól kommunikálható eredményeket Vasali szerint.

Itt meg kell említeni Szijjártó Péter külügyminiszter kultikus nyilatkozatát, miszerint az unió károsanyag-kibocsátási szigorításai a hazai autóipar versenyképességét veszélyeztetik. Pedig energiapolitikára rálátó forrásunk szerint az újonnan csatlakozott uniós országokban több a kibocsátási-csökkentési potenciál, ahogyan Magyarországon is a megfelelő beruházásokkal az energiahatékonyságot sikeresen lehetne növelni.

A Fidesz magatartását ez a logika határozza meg: a hazai bányanyitási klaszterfejlesztések vagy a lignitégetéshez való ragaszkodás a legutolsó lehetséges időpontig a Mátrai Erőmű esetében mind azt igazolják, hogy a fenntarthatóság szempontjai csak minimálisan épültek be a nemzetstratégiai érdekek közé. (A Mátrai Erőmű ügyéről a pár hete írtunk részletesebben).

Viszont az elmúlt évek markáns ellenállása tarthatatlanná vált az elemző szerint, hiszen a következő uniós költségvetés forrásait még a szegényebb tagállamok is csak a zöld fejlesztések keretei között használhatják majd fel. Ez azt jelenti, hogy ha pénzt akar a kormány, akkor kénytelen a klímavédelem érdekében érdemi intézkedéseket tenni.

Új alternatíva

A 2019-es európai parlamenti választások során a zöldpártok megerősödtek Európa-szerte, ami miatt a Fidesz és az ideológiai szövetségesek is lépéskényszerbe kerültek. A  Forschungsgruppe Wahlen 2019 májusi felmérése szerint például a 30 év alatti németek között toronymagasan az ország zöldpártja a legnépszerűbb.

A kormány új zöld narratívájának sarokpontja a lokalitás és a természetvédelem lett (a kisebbik kormánypárt, a KDNP folyamatosan erről kommunikál), amit szembeállítanak az általuk is kommunistaként megbélyegzett környezetvédelmi megközelítéssel. Szimbolikus, hogy Rómában tartott nemzeti konzervatívokat tömörítő konferencián (ahová Orbán Viktor is ellátogatott) a megszólalók Greta Thunberg svéd diákaktivistának üzengettek.

A magyar miniszterelnök által is kitüntetett, nemrégiben elhuny Roger Scruton konzervatív filozófus szerint a „meglévőhöz való ragaszkodás” jelenti a jobboldali zöld alternatívát, viszont ez nem kimondottan reális megközelítés, mert a fogyasztói társadalom a lokalitást beszennyezte és élhetetlenné tette. Vasali szerint erre az ideológiai alapra épül a már jól megszokott ellenségkép-gyártás, amelynek keretén belül például a környezetvédelemmel foglalkozó civil szervezeteket nemzetellenesnek próbálják beállítani a jobboldali pártok. Ettől függetlenül az IDEA Intézet nyáron végzett egy kutatást, amiből kiderül: a Fidesz törzsszavazóit igenis érdeklik a klímaváltozással kapcsolatos kérdések, tehát akár jól is jöhet ki a párt, hogy a témát felkarolta.

Ám az elvek és a gyakorlat között elég nagy a szakadék még. A magyar kormány ott ütközik komolyabb akadályokba, ahol a saját szuverenitását próbálja a környezetpolitikában demonstrálni. Még az aktuális tiszai szennyezés esetében sem tudták elérni, hogy a szomszédos államok érdemben együttműködjenek a probléma megoldásában: évek óta óriási mennyiségű hulladék halmozódik fel a folyóban és a kormány képtelen bármilyen kooperációt kicsikarni a szomszédos államoktól.

Ráadásul a vízügyi hatóságokkal és a civilekkel a sokat kritizált Coca-Cola dolgozik együtt a PET-kupa keretei között, márpedig a cég segítsége nélkül a kármentés nehezen lenne kivitelezhető.

Sajátépítésű hajók a felső-tiszai PET-kupasorozat Tisza-tavi futamán, Tiszafürednél 2019. június 16-án.

Sajátépítésű hajók a felső-tiszai PET-kupasorozat Tisza-tavi futamán, Tiszafürednél 2019. június 16-án.

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

A Fidesz zöldpolitikusa

Nem beszélhetünk úgy a Fidesz és a kormány klímapolitikájáról, hogy ne említenénk meg Áder János köztársasági elnököt, aki az elmúlt évek egyetlen olyan fideszes politikusa volt, aki igazán magáévá tette a kérdést még a kormány zöldfordulata előtt. Víz Világtalálkozót szervezett, létrehozott egy klímavédelmi alapítvány és egy zöld startupokat támogató befektetési társaságot, valamint a szilveszteri ünnepi beszédeiben is a természet pusztítására hívta fel a figyelmet. (A 2019-es Budapesti Víz Világtalálkozón két interjút is készítettünk: egyet az ENSZ Mezőgazdasági Szervezetének [FAO] svájci képviselőjével, egyet pedig az ENSZ Vízügyi Világszervezetének [UN-Water] alelnökével).

Ugyanakkor Vasali szerint fontos megemlíteni, hogy a magyar politikai rendszerben a közjogi méltóságok Sólyom László óta nem találnak más normarendszert a zöld gondolaton kívül, amivel képesek lennének áthidalni a tartósan fennálló társadalmi törésvonalakat, ráadásul ez néha több konfliktust generál, mint amennyit képes áthidalni.

A zöldpolitikának amúgy is nehézkes a természete: amíg a mainstream politikában nem konfrontálódik a többi trenddel, addig a köztársasági elnöki terepen se lehet sikeres. Áder János kritikálatlansága a vezetés felé és a kormánypártok antizöld identitásának a legitimálása pedig önmagában is kikezdi a hitelességét – mondja Vasali. Az államfő mögött dolgozó apparátus mindig talál majd olyan adatokat vagy készít egyedi összehasonlítást, amivel igazolható a nyilvánosság előtt, hogy a hazai zöld rendszer problémamentes. Erre szükség is lesz a következő időszakban, hiszen a Fidesz és a kormány zöld identitásának a keresgélése a bizonytalanság benyomását kelti, ami miatt a környezet- és klímavédők ellenségképének kommunikálása felerősödhet az elemző szerint.

Áder János a Budapesti Víz Világtalálkozón 2016-ban.

Áder János a Budapesti Víz Világtalálkozón 2016-ban.

Fotó: Koszticsák Szilárd/MTI

Mire számíthatunk a jövőben?

A kormány minden felépített szakpolitikai alternatívához képes ragaszkodni a végtelenségig. A szélenergia-fejlesztésekre vonatkozó támogatások ellehetetlenítése vagy a korábban a napkollektorokra kiterjesztett termékdíj-törvény azt igazolják, hogy amíg a saját üzleti köreik nem tudnak érdemben reagálni a megújuló energiát támogató források megszerzésére, addig azokat mindenki számára ellehetetlenítik. Viszont az uniós költségvetési alkudozás tükrében látható, hogy kevesebb pénz áll majd rendelkezésre a következő években, amihez csak a környezetvédelmi feltételek érvényesülése mellett juthatnak hozzá a tagállamok.

Az unióban az idei évtől valóban szemponttá válhat a környezetvédelmi elvárások többsége, ami már nem csak az energetikában és a közlekedésben, hanem a mezőgazdasági politikában is nehezen leküzdhető feltételeket szab. Az Orbán-kormánynak alkalmazkodnia kell ezekhez a változásokhoz, ha pénzt akar, mert ugyan az EU-n kívül is lehet élet, de finanszírozási forrás már csak alig akad.

Névtelenséget kérő forrásunk felhívta arra is a figyelmet, hogy a kvótakereskedelemből befolyt összeg egy fontos bevételi forrás, amit a mindenkori Pénzügyminisztérium kezelt. A kvótapénzek igazgatása azonban átvándoroltak az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM), ahogyan az energia-, közlekedés- és hulladékügy, valamint a tudománypolitika is. Kérdés, mit kezd ezzel a centralizáció bűvöletében tevékenykedő Palkovics László miniszter.

Forrásunk úgy látja, a kormány 2010 után is aktívan együttműködött partnereivel a nemzetközi fronton, viszont a szaktárca hozzáállása – legyen szó károsanyag-kibocsátásról, energetikáról, a klímaváltozáshoz való alkalmazkodáshoz – nem változott: erre jó példa az atomenergia ösztönzése, illetve a szélenergia gátolása. „A gazdasági növekedés, és a szennyező ágazatok és beruházások támogatását – ilyen például az autóipar – a kormány előrébb tartja a klímakérdésnél” – mondja.

És az ellenzék?

Ne felejtsük el azt sem, hogy Magyarországon a zöldpolitika ellenzékben született. Éppen ezért a következő részben arról fogunk értekezni, hogy a baloldali és liberális pártok hogyan tudják magukévá tenni a klímaváltozás kérdését, főleg most, amikor több város, így Budapest élére is ellenzéki vezetők kerültek.

Addig is olvassa el a cikksorozatunk korábbi részeit!

 

(Borítóképünkön: Orbán Viktor miniszterelnök az Országgyűlés plenáris ülésén 2019. december 10-én. MTI/Illyés Tibor)

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?