Visszhang: film

A célpont

Visszhang

Jean-Paul Salomé lépre csalja nézőjét expozíciójával és eredeti címével (a francia la syndicaliste nőnemű szakszervezeti tagot/képviselőt jelent).

Miután az Amazonhoz vagy a Starbuckshoz hasonló mamutvállalatok sem tudják többé elnyomni a szakszervezeti mozgolódásokat, ez önmagában is izgalmas téma lehetett volna, de Salomé többet markol, hiszen főhőse a francia központú atomenergetikai multi, az Areva szakszervezeti vezetője, vállalati visszaélések kiszivárogtatója és többszörös támadások túlélője.

A célpont az ír Maureen Kearney valós meghurcolását meséli el. A nő fülest kap, hogy munkáltatója nukleáris technológiákat adna el Kínának, amivel veszélybe sodorná több tízezer francia alkalmazott állását. Az apró, makulátlan megjelenésű Kearney (Isabelle Huppert) magabiztosan száll harcba feletteseivel és magas rangú politikusokkal, nem sejtve, mekkora veszélybe sodorja magát. Névtelen telefonhívások és titokzatos támadások zavarják meg otthona nyugalmát, míg egy nap egy maszkos támadó a saját pincéjében székhez kötözi, késsel A betűt karcol a hasába, majd megerőszakolja. A rendőrség gyanúsnak találja Kearney nyugalmát és összeszedettségét, így végül bíróságon kell bizonyítania, hogy nem csak megrendezte a támadást. Salomé – miközben időnként elvész a politikai-ipari részletekben – hűvösen és tévéfilmes pedantériával tárja elénk a mélyen felkavaró drámát, amelyet Huppert józan, kimért játéka is eltávolít a nézőtől. Rajta nyugszik a film teljes súlya, mégis rejtélyes marad. A célpont gyomorszorító, de nem tud igazán mélyre hatolni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.