Visszhang: film

A hatodik gyermek

  • 2023. június 21.

Visszhang

A népes családjával cigánytelepi lakókocsiban élő szállítmányozónak nem csak a furgonja megy tönkre egy balesetben, de börtön is fenyegeti az autóban talált színesfém miatt.

Nem ő lopta ugyan, de már a szállítás is bűncselekmény, sőt egyenesen bűnszövetkezet – ha ketten vannak a kocsiban. A találomra felkeresett, és az ügyet hozomra is elvállaló dörzsölt ügy­védnek, aki (egy a jogalkalmazás cinizmusát elég érthetően megjelenítő tárgyaláson) kiharcolja a felfüggesztett börtönt a nincstelenné lett sofőrnek, csak látszólag van biztos helye a törvény másik oldalán. Amikor a szinti család felajánlja neki és a sokadik vetéléstől és sikertelen beültetéstől depressziós feleségének a következő gyereket (nem csak a remélt pénzért, de a születendő kicsi jobb életéért is), s a súlyos bűncselekménynek számító ügyletbe belevágnak, ő is megtapasztalja az érzéketlenül megalkotott és mechanikusan alkalmazott törvény embertelenségét.

Nincs semmi bizonyításvágy, semmi lenyűgözni akarás, semmi feltűnő hatáselem. Léopold Legrand első filmje éppen így nyűgöz le és hat. Valami különlegeset tud, amit a cinema direct nyomában haladó rendezők közül kevesen: a filmjében megjelenő etikai, ám a társadalmi játékszabályok (ún. törvények) által előidézett konfliktusból nem csinál kiáltványt (ez még Ken Loachnak is csak néha sikerül), hanem elemeli a problematikát, egzisztenciális megközelítésével ragadja torkon a befogadót. Nem a (meg azért nem került, nagyon is éles) társadalomkritika érdekli, hanem a morál, az ember saját döntéseiért viselt felelőssége.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.