Visszhang: film

A hatodik gyermek

  • 2023. június 21.

Visszhang

A népes családjával cigánytelepi lakókocsiban élő szállítmányozónak nem csak a furgonja megy tönkre egy balesetben, de börtön is fenyegeti az autóban talált színesfém miatt.

Nem ő lopta ugyan, de már a szállítás is bűncselekmény, sőt egyenesen bűnszövetkezet – ha ketten vannak a kocsiban. A találomra felkeresett, és az ügyet hozomra is elvállaló dörzsölt ügy­védnek, aki (egy a jogalkalmazás cinizmusát elég érthetően megjelenítő tárgyaláson) kiharcolja a felfüggesztett börtönt a nincstelenné lett sofőrnek, csak látszólag van biztos helye a törvény másik oldalán. Amikor a szinti család felajánlja neki és a sokadik vetéléstől és sikertelen beültetéstől depressziós feleségének a következő gyereket (nem csak a remélt pénzért, de a születendő kicsi jobb életéért is), s a súlyos bűncselekménynek számító ügyletbe belevágnak, ő is megtapasztalja az érzéketlenül megalkotott és mechanikusan alkalmazott törvény embertelenségét.

Nincs semmi bizonyításvágy, semmi lenyűgözni akarás, semmi feltűnő hatáselem. Léopold Legrand első filmje éppen így nyűgöz le és hat. Valami különlegeset tud, amit a cinema direct nyomában haladó rendezők közül kevesen: a filmjében megjelenő etikai, ám a társadalmi játékszabályok (ún. törvények) által előidézett konfliktusból nem csinál kiáltványt (ez még Ken Loachnak is csak néha sikerül), hanem elemeli a problematikát, egzisztenciális megközelítésével ragadja torkon a befogadót. Nem a (meg azért nem került, nagyon is éles) társadalomkritika érdekli, hanem a morál, az ember saját döntéseiért viselt felelőssége.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.