Visszhang: film

A hatodik gyermek

  • 2023. június 21.

Visszhang

A népes családjával cigánytelepi lakókocsiban élő szállítmányozónak nem csak a furgonja megy tönkre egy balesetben, de börtön is fenyegeti az autóban talált színesfém miatt.

Nem ő lopta ugyan, de már a szállítás is bűncselekmény, sőt egyenesen bűnszövetkezet – ha ketten vannak a kocsiban. A találomra felkeresett, és az ügyet hozomra is elvállaló dörzsölt ügy­védnek, aki (egy a jogalkalmazás cinizmusát elég érthetően megjelenítő tárgyaláson) kiharcolja a felfüggesztett börtönt a nincstelenné lett sofőrnek, csak látszólag van biztos helye a törvény másik oldalán. Amikor a szinti család felajánlja neki és a sokadik vetéléstől és sikertelen beültetéstől depressziós feleségének a következő gyereket (nem csak a remélt pénzért, de a születendő kicsi jobb életéért is), s a súlyos bűncselekménynek számító ügyletbe belevágnak, ő is megtapasztalja az érzéketlenül megalkotott és mechanikusan alkalmazott törvény embertelenségét.

Nincs semmi bizonyításvágy, semmi lenyűgözni akarás, semmi feltűnő hatáselem. Léopold Legrand első filmje éppen így nyűgöz le és hat. Valami különlegeset tud, amit a cinema direct nyomában haladó rendezők közül kevesen: a filmjében megjelenő etikai, ám a társadalmi játékszabályok (ún. törvények) által előidézett konfliktusból nem csinál kiáltványt (ez még Ken Loachnak is csak néha sikerül), hanem elemeli a problematikát, egzisztenciális megközelítésével ragadja torkon a befogadót. Nem a (meg azért nem került, nagyon is éles) társadalomkritika érdekli, hanem a morál, az ember saját döntéseiért viselt felelőssége.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.