Visszhang: lemez

Mary Lattimore: Goodbye, Hotel Arkada

  • - minek -
  • 2023. október 18.

Visszhang

Szokatlan hangszeren játszik egészen varázsos tájakra repítő zenéket Mary Lattimore.

Hárfás, ami különös választásnak tűnik egy alapvetően ambientszerű hangképeket készítő, zömmel instrumentális szerzeményekkel jelentkező zenésztől, de csak addig, amíg meg nem hallgattuk érzékeny, a hangszer lehetőségeit maximálisan kihasználó játékát. Jó egy évtizede kezdte szólókarrierjét, eddig megjelent öt lemeze közül az utóbbi négy a kiváló Ghostly International kiadónál jött ki – az előzőt (Silver Ladders, 2020), a Slowdive-legenda Neil Halsteaddel közösen vette fel, és az az album a korábbiaknál gazdagabb, mélyebb hangzásával, a hárfa- és gitárjáték izgalmas összhangja miatt is emlékezetes. A friss lemez, amely címében is egy Hvar-szigeti szállodára utal, remek együttműködések sorával tűnik ki, zömében vendégzenészek, énekesek gazdagítják és teljesítik ki a kompozíciókat. A nyitó tételben (And Then He Wrapped His Wings Around Me) Meg Baird hangszerként kezelt búgó vokálja remekül passzol Lattimore érzékeny hárfajátékához. A Roy Montgomery gitárossal közös, néha drámai, máshol simogatóan lágy, drone-ba hajló gitárjátékot a harmóniákkal elegyítő Blender in a Blender szinte szívbe markoló darab. A The Cure-legenda Lol Tolhurst szintetizátor-hangképeivel teljes Arrivederci, illetve a szintén Slowdive-alaptag Rachel Goswell vokáljával és Samara Lubelski hegedűjátékával sűrített, ethereal wave hangulatú Yesterday’s Parties pedig szavak nélkül mesél egy szinte nem is e világi szépségről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.