Visszhang: lemez

Alvvays: Blue Rev

Visszhang

A jangle pop és a nosztalgikus dream pop között egyensúlyozó kanadai zenekar 2014-ben váratlanul nagyot robbant első nagylemezét túlzott eredetiséggel nem lehetett megvádolni, de Molly Rankin gitáros-énekesnő szerethetően esetlen dalaival egy csapásra a szcéna legnagyobb reménységeivé váltak.

A három évvel később megjelent folytatás, a sötétebb hangvételű Antisocialites viszont némi csalódást okozott a magas elvárásokhoz képest. Nem voltak rajta rossz dalok, és ügyesen tágították saját zenei világukat, de valahogy szürkébbnek tűnt rajta a zenekar. Rögtön utána neki is álltak a következő lemeznek, ez azonban nem volt könnyű szülés: Rankin lakásából ellopták a korai demókat tartalmazó számítógépet, egy beázáskor majdnem odaveszett a zenekar felszerelése, és még az alapító basszusgitáros, Brian Murphy is kiszállt, hogy egyre nagyobb sikereket elérő másik zenekarára, a Kiwi Jr.-ra koncentráljon. A nehézségek viszont jót tettek az Alvvays munkamoráljának, a Blue Rev pedig egy diadalmas visszatérés lett, ami mindkét korábbi lemezt messze felúlmúlja.

Molly Rankin dalszerzőként és énekesként is magabiztosabbá vált, az albumon pedig kicsit olyan a zene, mintha modern hangszerelésben hallanánk olyan dalokat, amelyeket az olyan klasszikus powerpop zenekarok, mint a Big Star vagy a The dB’s írtak volna, mondjuk Kirsty MacCollnak. A Blue Rev az év egyik legszórakoztatóbb gitárlemeze, amellyel az Alvvays bebizonyította, hogy érdemes a pályája elején kapott, akkor némileg megelőlegezett bizalomra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.