Visszhang: lemez

Beethoven: Eroica-szimfónia / Fischer Iván, Fesztiválzenekar

Visszhang

III. szimfónia alighanem a halhatatlan mester egyik legnépszerűbb darabja

A Budapesti Fesztiválzenekar legújabb felvétele rácáfol arra, hogy a manapság divatos – szinte kötelezőnek tekintett – korhű hangszerek vagy különcködő interpretáció nélkül lehetetlen feltűnést kelteni egy Beethoven-lemezzel. A III. szimfónia alighanem a halhatatlan mester egyik legnépszerűbb darabja, amelynek keletkezési történetét – a zsarnokká vált Napóleonnal és a dühös zeneszerzővel, aki erre letépi a kéziratról az ajánlást a fedlappal együtt – minden koncertlátogató ismeri.

Fischer Iván interpretációjának erőssége abból fakad, hogy a Fesztiválzenekar kiváló dinamikával, ragyogó összhangzással muzsikáló együttes. A vonóskar kifejező és tiszta, a rézfúvósok úgy oldódnak fel a szimfonikus látképben, mint hegyvölgyes tájban a csúcsra épített vár. Egész más ez a felvétel, mint a lépten-nyomon meglepetéseket kínáló Fischer Ádámé, de egyénieskedőnek sem lehet mondani. Beethoven zenéje maga szolgál meglepetésekkel: a berobbanó nyitóakkord, a hosszú fokozások, a hadseregként támadó, tömött zenekar. De miközben az első vagy a harmadik (Scherzo) tételt a hevületéért dicsérhetjük, a szimfónia fináléjában Fischer túlságosan visszafogja a lovakat: tekintélyes és – slampos. Óvatos megközelítéséért végül a lemezt lezáró Coriolan-nyitány kárpótol, amely ugyan nem áll olyan közel a szívünkhöz, mint az Egmont, de nem kevésbé lendületes és ugyancsak drámai erejű darab. A felvétel tavaly nyáron készült a Rumbach utcai zsinagógában, elsőrendű hangmérnökökkel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."