Visszhang: lemez

Emmanuel Pahud: Mozart & Flute in Paris

  • - csk -
  • 2021. augusztus 4.

Visszhang

A nehézkes című kettős album első lemezén a lemezkészítésben fáradhatatlan és rendkívül invenciózus francia-svájci fuvolavirtuóz, a Berlini Filharmonikusok büszkesége a francia fuvolairodalomból sorakoztat fel kivételesen szép darabokat.

A kortárs Philippe Hersant egy művét, valamint Saint-Saëns, Chaminade, Poulenc és Fauré alkotásait, a második korongon pedig azt a két Mozart-kompozíciót helyezi egymás mellé, amelyek a zeneszerző harmadik s egyben utolsó párizsi látogatása idején keletkeztek: a négy fúvósra írt Esz-dúr sinfonia concertantét (K. 297b) és a Fuvola-hárfaversenyt (K. 299/297c).

Partnerei az Orchestre de Chambre de Paris tagjai, Anneleen Lenaerts hárfás, valamint saját remek fúvósötösének, a Les Vent Français-nek a tagjai. Pahud rendkívüli szuggesztivitással és érzelmi telítettséggel, virtuózan és színgazdagon fuvolázik, de a többiek is a felső fokot képviselik mind hangszeres, mind zenei értelemben. Anneleen Lenaerts hárfajátéka kifinomult, érzékeny, pontos.

Az albumon három szám is különlegességnek számít. Ilyen a fuvolások becses repertoárdarabja, Francis Poulenc kifinomult ízléssel megírt fuvola-zongora Szonátája, Lennox Berkeley meggyőző zenekar-kíséretes átiratában. Fauré Fantáziája is közkedvelt fuvola-zongoramű, most azonban Louis Aubert zenekari hangszerelésében halljuk. A Mozart-albumon a négy fúvósra komponált sinfonia concertante nem az ismert oboa-klarinét-fagott-kürt, hanem az eredeti, ám elveszett fuvola-oboa-fagott-kürt verzióban csendül fel, Robert D. Levin rekonstrukciójában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.