Visszhang: lemez

Emmanuel Pahud: Mozart & Flute in Paris

  • - csk -
  • 2021. augusztus 4.

Visszhang

A nehézkes című kettős album első lemezén a lemezkészítésben fáradhatatlan és rendkívül invenciózus francia-svájci fuvolavirtuóz, a Berlini Filharmonikusok büszkesége a francia fuvolairodalomból sorakoztat fel kivételesen szép darabokat.

A kortárs Philippe Hersant egy művét, valamint Saint-Saëns, Chaminade, Poulenc és Fauré alkotásait, a második korongon pedig azt a két Mozart-kompozíciót helyezi egymás mellé, amelyek a zeneszerző harmadik s egyben utolsó párizsi látogatása idején keletkeztek: a négy fúvósra írt Esz-dúr sinfonia concertantét (K. 297b) és a Fuvola-hárfaversenyt (K. 299/297c).

Partnerei az Orchestre de Chambre de Paris tagjai, Anneleen Lenaerts hárfás, valamint saját remek fúvósötösének, a Les Vent Français-nek a tagjai. Pahud rendkívüli szuggesztivitással és érzelmi telítettséggel, virtuózan és színgazdagon fuvolázik, de a többiek is a felső fokot képviselik mind hangszeres, mind zenei értelemben. Anneleen Lenaerts hárfajátéka kifinomult, érzékeny, pontos.

Az albumon három szám is különlegességnek számít. Ilyen a fuvolások becses repertoárdarabja, Francis Poulenc kifinomult ízléssel megírt fuvola-zongora Szonátája, Lennox Berkeley meggyőző zenekar-kíséretes átiratában. Fauré Fantáziája is közkedvelt fuvola-zongoramű, most azonban Louis Aubert zenekari hangszerelésében halljuk. A Mozart-albumon a négy fúvósra komponált sinfonia concertante nem az ismert oboa-klarinét-fagott-kürt, hanem az eredeti, ám elveszett fuvola-oboa-fagott-kürt verzióban csendül fel, Robert D. Levin rekonstrukciójában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."