Visszhang: lemez

Emmanuel Pahud: Mozart & Flute in Paris

  • - csk -
  • 2021. augusztus 4.

Visszhang

A nehézkes című kettős album első lemezén a lemezkészítésben fáradhatatlan és rendkívül invenciózus francia-svájci fuvolavirtuóz, a Berlini Filharmonikusok büszkesége a francia fuvolairodalomból sorakoztat fel kivételesen szép darabokat.

A kortárs Philippe Hersant egy művét, valamint Saint-Saëns, Chaminade, Poulenc és Fauré alkotásait, a második korongon pedig azt a két Mozart-kompozíciót helyezi egymás mellé, amelyek a zeneszerző harmadik s egyben utolsó párizsi látogatása idején keletkeztek: a négy fúvósra írt Esz-dúr sinfonia concertantét (K. 297b) és a Fuvola-hárfaversenyt (K. 299/297c).

Partnerei az Orchestre de Chambre de Paris tagjai, Anneleen Lenaerts hárfás, valamint saját remek fúvósötösének, a Les Vent Français-nek a tagjai. Pahud rendkívüli szuggesztivitással és érzelmi telítettséggel, virtuózan és színgazdagon fuvolázik, de a többiek is a felső fokot képviselik mind hangszeres, mind zenei értelemben. Anneleen Lenaerts hárfajátéka kifinomult, érzékeny, pontos.

Az albumon három szám is különlegességnek számít. Ilyen a fuvolások becses repertoárdarabja, Francis Poulenc kifinomult ízléssel megírt fuvola-zongora Szonátája, Lennox Berkeley meggyőző zenekar-kíséretes átiratában. Fauré Fantáziája is közkedvelt fuvola-zongoramű, most azonban Louis Aubert zenekari hangszerelésében halljuk. A Mozart-albumon a négy fúvósra komponált sinfonia concertante nem az ismert oboa-klarinét-fagott-kürt, hanem az eredeti, ám elveszett fuvola-oboa-fagott-kürt verzióban csendül fel, Robert D. Levin rekonstrukciójában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.