Visszhang: film

Fekete telefon

Visszhang

Scott Derrickson semmit sem bíz a véletlenre a Fekete telefonban.

Filmjében sokféle íz keveredik, mindet éreztük már: 80-as évek iránti nosztalgia a Stranger Thingsből, a felnőttek és a természetfeletti horror világa közötti párhuzam az Az-ból, gyerekek közti véd- és dacszövetség az Állj mellém!-ből. A kingi áthallások persze nem a véletlen művei, hiszen a film alapjául szolgáló könyv szerzője, Joe Hill, Ste­phen King fia. A fent említett művek közös vonása a gyermeki fantáziavilág és a horror összemosása; fiatal hőseiknek hamar és erőszakosan kell felnőniük az inkompetens, megbízhatatlan felnőttek között. Felkavaró hatásuk a gyerekek elszenvedte és elkövette erőszakból is fakad, amit a Fekete telefon szinte az elviselhetetlenségig fokoz.

Finney (Mason Thames) Denver külvárosában él húgával és alkoholista apjával. Élete távolról sem felhőtlen – hol apja körül kell lábujjhegyen settenkednie, hogy elkerülje a verést, hol az iskolában zaklatják –, ám minden rosszabbra fordul, amikor elrabolja a környék gyerekgyilkosa (Ethan Hawke), akit csak Portyázóként ismernek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.