Visszhang: film

Fekete telefon

Visszhang

Scott Derrickson semmit sem bíz a véletlenre a Fekete telefonban.

Filmjében sokféle íz keveredik, mindet éreztük már: 80-as évek iránti nosztalgia a Stranger Thingsből, a felnőttek és a természetfeletti horror világa közötti párhuzam az Az-ból, gyerekek közti véd- és dacszövetség az Állj mellém!-ből. A kingi áthallások persze nem a véletlen művei, hiszen a film alapjául szolgáló könyv szerzője, Joe Hill, Ste­phen King fia. A fent említett művek közös vonása a gyermeki fantáziavilág és a horror összemosása; fiatal hőseiknek hamar és erőszakosan kell felnőniük az inkompetens, megbízhatatlan felnőttek között. Felkavaró hatásuk a gyerekek elszenvedte és elkövette erőszakból is fakad, amit a Fekete telefon szinte az elviselhetetlenségig fokoz.

Finney (Mason Thames) Denver külvárosában él húgával és alkoholista apjával. Élete távolról sem felhőtlen – hol apja körül kell lábujjhegyen settenkednie, hogy elkerülje a verést, hol az iskolában zaklatják –, ám minden rosszabbra fordul, amikor elrabolja a környék gyerekgyilkosa (Ethan Hawke), akit csak Portyázóként ismernek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.