Visszhang: film

Freaky

Visszhang

Titokban mindannyian arra vártunk, hogy valaki végre keresztezze a Nem férek a bőrödbe című örökbecsű testcserés vígjátékot a Halloweennel.

Christopher Landon pontosan e piaci résre tapintott rá, egyszerre lovagolva meg a tinivígjátékok és a kaszabolós filmek reneszánszát, illetve a 80-as évek nosztalgiáját. Korunk önreflexív neoslasherjei (Slasher, Scream Queens, Boldog halálnapot!) fogékonyak a műfaji keveredésre, különösen a komédiával vegyülnek jól.

A Blissfieldben élő Millie-t (Kathryn Newton) az ág is húzza: nemrég vesztette el imádott apját, tagadásban lévő anyja egyre nehezebben tartja kordában alkoholfogyasztását, az iskolában csúfolják, és titkos szerelme sem néz felé. Mellékszereplőnek érzi magát éle­tében, akit egy horrorfilmben elsőnek mészárolna le a sorozatgyilkos. Erre nem kell sokat várnunk, mert jő a híres Mészáros (Vince Vaughn), s egy ősi azték tőrrel megsebzi őt. A fegyveren átok ül, amelynek hatására gyilkos és áldozat testet cserél. Könnyen belátható, mennyi pompás ziccer van abban, hogy egy tizenéves kislány látványos mészárlásba kezd, míg egy nagydarab, középkorú férfi kislányosan pironkodik. Landon nem mindig hozza ki a maximumot a film slasher jegyeiből (utalásai túl evidensek, bár az öldöklések kétségkívül szórakoztatóak), de a test­csere szülte szubverziót tökéletesen kiaknázza. Egymás testében mind Millie, mind a Mészáros kellemesen és kényelmetlenül szembesül a gender és a szexualitás ingoványával – Landon kritikai olvasata végig példásan laza marad, nem ül rá a könnyed hangvételű filmre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.