Visszhang: koncert

Gautier Capuçon, Lorenzo Viotti és a Filarmonica della Scala

Visszhang

A hetvenkét éves veterán karmester, Riccardo Chailly megbetegedett, ilyen esetekben szoktak karriereket elindító beugrások történni.

A harmincnégy éves svájci dirigens, Lorenzo Viotti azonban nem zöldfülű, és több is egy ügyeletes szépfiúnál: most éppen a Holland Nemzeti Zenekar és a Holland Nemzeti Opera vezetője, és valószínűleg minden precíz muzsikus álma. Már csak azért is, mert intései világosak, elegáns ütésekkel tart tempót. Pedig a Scala zenekara, akárcsak a világ operazenekarainak többsége, hajlamos unalmasan temperált hangzást alkotni, nem lógnak ki a forték, nem mindig teremtenek fojtott csöndet a pianók. Mégsem minden nap hall az ember ilyen színvonalú fúvóskart, mint az övék.

A Scala együttese Boccherini Éjjeli őrjárat Madridban című szerenádjával kezdett, de az csak könnyed nyitány volt Dvořák Csellóversenyéhez képest, amelyet gyakran méltatlanul elfeledünk, ha a nagy romantikus versenyművekről van szó. Csupa tűz és dallam, ahogy minden Dvořák-darab, a francia csellista, Gautier Capuçon pedig olyan lendülettel lát neki, mintha nem is háromszáz éves Goffriller-hangszer lenne a kezében. Még a végén kettéfűrészeli! Játékának tónusa nyers, lendülete viszont magával ragadó, a végén egy kis Dvořák-miniatűrt játszik ráadásként. A szünet után csak a zenekar jött vissza, Prokofjev Rómeó és Júliája volt műsoron: pazar hangszerelés, leleményes melódiák, de akárhányszor játsszák, mindig megunom félúton.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.