Visszhang: koncert

Godspeed You! Black Emperor

Visszhang

Szinte soha nem adnak interjút.

Ha mégis, akkor e-mailben, hosszú, összefüggő szövegben válaszolják meg a kérdéseket. Az Ananász expressz című filmben Seth Rogen viccesen úgy utal rájuk, mint az olyan típusú zenekarra, amelyet elvont korszakukat élő főiskolások hallgatnak. Noha az idén 30 éves kanadai posztrockegyüttes instrumentális zenét játszik, a tagok mégis gyakran tesznek tanúbizonyságot radikálisan baloldali, antikapitalista nézeteikről. Efrim Menuckot és társait egyszer terroristának nézték egy oklahomai benzinkútnál, és még az FBI is kihallgatta őket.

A nyolctagú zenekar első magyarországi koncertje olyan mély ambient szintihanggal indul, amihez hasonlót az első Indiana Jones-filmben lehet hallani, miután kinyílik a frigyláda. A Hope Drone című tételhez tartozik a mély búgó hang, és a csendesebb részek alatt hallani egy monoton berregést, amelynek okára hamarosan fény derül. A fénytechnikusi keverőpultnál áll a zenekar kilencedik tagja, Philippe Leonard, mellette szobainas-jellegű tartókról filmszalagtekercsek lógnak le, és ő folyamatosan rakosgatja be azokat az analóg vetítőkbe. A zenéhez remekül passzolnak a képek, és lényegében leírhatatlan a közönséget érő audiovizuális összhatás. Ha lehet hinni a Setlist.fm-nek, felcsendül három új, kiadatlan „dal”, ezek a koncertnek majdnem a felét teszik ki, ugyanis összesen hét track hangzik el a kétórás műsor alatt. A végén fokozatosan, külön-külön távoznak a színpadról, az integetés az egyetlen kommunikáció, és a kitartó ováció közepette a vetítőgépek berregése is szép lassan elhalkul.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.