Visszhang: koncert

Godspeed You! Black Emperor

Visszhang

Szinte soha nem adnak interjút.

Ha mégis, akkor e-mailben, hosszú, összefüggő szövegben válaszolják meg a kérdéseket. Az Ananász expressz című filmben Seth Rogen viccesen úgy utal rájuk, mint az olyan típusú zenekarra, amelyet elvont korszakukat élő főiskolások hallgatnak. Noha az idén 30 éves kanadai posztrockegyüttes instrumentális zenét játszik, a tagok mégis gyakran tesznek tanúbizonyságot radikálisan baloldali, antikapitalista nézeteikről. Efrim Menuckot és társait egyszer terroristának nézték egy oklahomai benzinkútnál, és még az FBI is kihallgatta őket.

A nyolctagú zenekar első magyarországi koncertje olyan mély ambient szintihanggal indul, amihez hasonlót az első Indiana Jones-filmben lehet hallani, miután kinyílik a frigyláda. A Hope Drone című tételhez tartozik a mély búgó hang, és a csendesebb részek alatt hallani egy monoton berregést, amelynek okára hamarosan fény derül. A fénytechnikusi keverőpultnál áll a zenekar kilencedik tagja, Philippe Leonard, mellette szobainas-jellegű tartókról filmszalagtekercsek lógnak le, és ő folyamatosan rakosgatja be azokat az analóg vetítőkbe. A zenéhez remekül passzolnak a képek, és lényegében leírhatatlan a közönséget érő audiovizuális összhatás. Ha lehet hinni a Setlist.fm-nek, felcsendül három új, kiadatlan „dal”, ezek a koncertnek majdnem a felét teszik ki, ugyanis összesen hét track hangzik el a kétórás műsor alatt. A végén fokozatosan, külön-külön távoznak a színpadról, az integetés az egyetlen kommunikáció, és a kitartó ováció közepette a vetítőgépek berregése is szép lassan elhalkul.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.