Visszhang: koncert

Godspeed You! Black Emperor

Visszhang

Szinte soha nem adnak interjút.

Ha mégis, akkor e-mailben, hosszú, összefüggő szövegben válaszolják meg a kérdéseket. Az Ananász expressz című filmben Seth Rogen viccesen úgy utal rájuk, mint az olyan típusú zenekarra, amelyet elvont korszakukat élő főiskolások hallgatnak. Noha az idén 30 éves kanadai posztrockegyüttes instrumentális zenét játszik, a tagok mégis gyakran tesznek tanúbizonyságot radikálisan baloldali, antikapitalista nézeteikről. Efrim Menuckot és társait egyszer terroristának nézték egy oklahomai benzinkútnál, és még az FBI is kihallgatta őket.

A nyolctagú zenekar első magyarországi koncertje olyan mély ambient szintihanggal indul, amihez hasonlót az első Indiana Jones-filmben lehet hallani, miután kinyílik a frigyláda. A Hope Drone című tételhez tartozik a mély búgó hang, és a csendesebb részek alatt hallani egy monoton berregést, amelynek okára hamarosan fény derül. A fénytechnikusi keverőpultnál áll a zenekar kilencedik tagja, Philippe Leonard, mellette szobainas-jellegű tartókról filmszalagtekercsek lógnak le, és ő folyamatosan rakosgatja be azokat az analóg vetítőkbe. A zenéhez remekül passzolnak a képek, és lényegében leírhatatlan a közönséget érő audiovizuális összhatás. Ha lehet hinni a Setlist.fm-nek, felcsendül három új, kiadatlan „dal”, ezek a koncertnek majdnem a felét teszik ki, ugyanis összesen hét track hangzik el a kétórás műsor alatt. A végén fokozatosan, külön-külön távoznak a színpadról, az integetés az egyetlen kommunikáció, és a kitartó ováció közepette a vetítőgépek berregése is szép lassan elhalkul.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.