Visszhang: könyv

Láng Orsolya: Ház, délután

Visszhang

A kötet versei kivétel nélkül gondosan kidolgozott, letisztult darabok.

Még a hosszabb terjedelmű, robusztusabb szövegekben sincs nyoma maszatolásnak vagy túlírásnak. A szerzőt láthatóan foglalkoztatják a nagy formák, a távlati perspektívák és a tágas terek, amelyekhez sosem bizonyítási kényszerből, hanem kíváncsiságától, nyitottságától vezérelve nyúl, ennek köszönhetően pedig képes megtölteni, belátni, és otthonosan berendezni azokat.

A részletekbe feledkezve is az univerzálist kutató attitűdje gyakran a témaválasztásban is ránk köszön, például az ajándék természetét és az ajándékozás aktusát egy izgalmas allegóriává kibontó Átvilágítás („Érje be azzal, hogy hálásak érte, hiszen / ez a legtöbb, amit egy ajándék kaphat”), vagy a szintén esszéversszerű Távcső esetében („A körülkerített részlet kizárólagossága / eltávolítóbb, mint szabad szemmel nézni / az egészet”). A lét- és ismeretelméleti kérdések tárgyalását – elsősorban nyelvi – játékossággal vegyítő szövegek sem válnak súlytalan szellemeskedéssé. Láng Orsolya ugyanis a lehető legjobb értelemben komolyan veszi a költészetet, amivel persze az is együtt jár, hogy a szövegtérbe lépve az olvasónak is bőven akad feladata. De nem szabad megijedni, ha nem találunk kapaszkodót. Hiszen még ha elénk kerül is néhány elejtett kulcs, könnyen észrevehetjük, hogy ezek sem annyira a megoldás vagy a végső titkok feltárulásának ígéretei, mint inkább az aprólékos zárszerkezet összetett szépségének tanúi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.