Visszhang: könyv

Láng Orsolya: Ház, délután

Visszhang

A kötet versei kivétel nélkül gondosan kidolgozott, letisztult darabok.

Még a hosszabb terjedelmű, robusztusabb szövegekben sincs nyoma maszatolásnak vagy túlírásnak. A szerzőt láthatóan foglalkoztatják a nagy formák, a távlati perspektívák és a tágas terek, amelyekhez sosem bizonyítási kényszerből, hanem kíváncsiságától, nyitottságától vezérelve nyúl, ennek köszönhetően pedig képes megtölteni, belátni, és otthonosan berendezni azokat.

A részletekbe feledkezve is az univerzálist kutató attitűdje gyakran a témaválasztásban is ránk köszön, például az ajándék természetét és az ajándékozás aktusát egy izgalmas allegóriává kibontó Átvilágítás („Érje be azzal, hogy hálásak érte, hiszen / ez a legtöbb, amit egy ajándék kaphat”), vagy a szintén esszéversszerű Távcső esetében („A körülkerített részlet kizárólagossága / eltávolítóbb, mint szabad szemmel nézni / az egészet”). A lét- és ismeretelméleti kérdések tárgyalását – elsősorban nyelvi – játékossággal vegyítő szövegek sem válnak súlytalan szellemeskedéssé. Láng Orsolya ugyanis a lehető legjobb értelemben komolyan veszi a költészetet, amivel persze az is együtt jár, hogy a szövegtérbe lépve az olvasónak is bőven akad feladata. De nem szabad megijedni, ha nem találunk kapaszkodót. Hiszen még ha elénk kerül is néhány elejtett kulcs, könnyen észrevehetjük, hogy ezek sem annyira a megoldás vagy a végső titkok feltárulásának ígéretei, mint inkább az aprólékos zárszerkezet összetett szépségének tanúi.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.