Visszhang: könyv

Láng Orsolya: Ház, délután

Visszhang

A kötet versei kivétel nélkül gondosan kidolgozott, letisztult darabok.

Még a hosszabb terjedelmű, robusztusabb szövegekben sincs nyoma maszatolásnak vagy túlírásnak. A szerzőt láthatóan foglalkoztatják a nagy formák, a távlati perspektívák és a tágas terek, amelyekhez sosem bizonyítási kényszerből, hanem kíváncsiságától, nyitottságától vezérelve nyúl, ennek köszönhetően pedig képes megtölteni, belátni, és otthonosan berendezni azokat.

A részletekbe feledkezve is az univerzálist kutató attitűdje gyakran a témaválasztásban is ránk köszön, például az ajándék természetét és az ajándékozás aktusát egy izgalmas allegóriává kibontó Átvilágítás („Érje be azzal, hogy hálásak érte, hiszen / ez a legtöbb, amit egy ajándék kaphat”), vagy a szintén esszéversszerű Távcső esetében („A körülkerített részlet kizárólagossága / eltávolítóbb, mint szabad szemmel nézni / az egészet”). A lét- és ismeretelméleti kérdések tárgyalását – elsősorban nyelvi – játékossággal vegyítő szövegek sem válnak súlytalan szellemeskedéssé. Láng Orsolya ugyanis a lehető legjobb értelemben komolyan veszi a költészetet, amivel persze az is együtt jár, hogy a szövegtérbe lépve az olvasónak is bőven akad feladata. De nem szabad megijedni, ha nem találunk kapaszkodót. Hiszen még ha elénk kerül is néhány elejtett kulcs, könnyen észrevehetjük, hogy ezek sem annyira a megoldás vagy a végső titkok feltárulásának ígéretei, mint inkább az aprólékos zárszerkezet összetett szépségének tanúi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."