Szemrevaló: Visszhang

Lány a Tűparkból  

  • SzSz
  • 2021. október 6.

Visszhang

A zürichi egykori Tűpark igazi, köztévés rémhíradókból ismerős no-go zónákra hajazott: mocsok, szemét és bűnözés volt az úr, a drogosok, prostituáltak és hajléktalanok pedig különösebb szabályozás nélkül éltek a svájci város közepén több mint tíz éven keresztül.

1995-ben aztán felszámolták a drogtanyát; hősünk, a 11 éves Mia heroinfüggő anyjával együtt a köztéren álló, koszos lakókocsi helyett hirtelen egy kispolgári panellakásban találja magát. A körülmények változtak ugyan, de attól, hogy rendezettebb helyen hajthatják álomra fejüket, a közegtől mégsem sikerül elszakadniuk: hamar felbukkannak a régi „barátok”, megjelennek az ismerős dílerek, Mia pedig felelőtlen, ám szerető anyja helyett nemsokára már egy eszét vesztett heroinistával találja szembe magát. Másnap a hatás elmúltával jön a bűntudat, az apró ajándékok, a fogadkozás, hogy ezentúl minden más lesz, majd az egész kezdődik elölről.

A Lány a Tűparkból mégsem kizárólag a függőség erejéről szóló drogdráma: azt igyekszik bemutatni, egy okos és tehetséges kislány hogyan próbál integrálódni és új életet kezdeni, miközben a múlt árnyai folyamatosan kísértik őt. Az iskolában továbbra is csak tűparki lánynak csúfolják, maroknyi, mellette kiálló barátjának pedig egy idő után ő maga okoz csalódást, amiért nem tud úgy viselkedni, mint kortársai. Mindezek elől Mia a zene világába és képzeletbeli barátjához menekül, aki klasszikus rockslágerek dúdolásával igyekszik megnyugtatni őt – mindez legalább olyan, kinőni való mesének hat, mint az, hogy a zene jelenti az egyetlen kitörési lehetőséget a nyomorból.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)